Aanhouden of kopen van een diesel nog verstandig?Uitgegeven op 09-07-2019 om 13:52 |
link |
bewaar |
printMet een auto die rijdt op diesel kunnen voordelig veel kilometers worden gemaakt. Maar steeds vaker horen we dat dieselauto's worden geweerd en het aantal milieuzones neemt toe. Hierdoor is de toekomst van de diesel onduidelijk: is het nog verstandig om een dieselauto te kopen?
Problemen omtrent de dieselauto
Sinds het dieselschandaal in 2015 moeten dieselauto's sneller afgeschreven worden dan daarvoor. Deze zogenaamde dieselgate hield het bedrog in waarbij vieze dieselauto's dankzij malafide software door milieu-eisen-tests kwamen. De restwaardeschattingen van dieselauto's zijn dan ook verlaagd. Dealers van nieuwe auto's en occasions houden hier niet altijd rekening mee wat betreft de verkoopprijs. Het is dus belangrijk om als koper zelf in de gaten te houden of er een eerlijke prijs voor een dieselauto wordt gevraagd. Er komen bovendien steeds meer diesels op de tweedehandsmarkt die vaak uit Duitsland komen, omdat de vraag naar dieselauto's daar nog sneller is teruggelopen.
Dieselauto in populariteit gedaald
De nieuwe trend is het kopen van een schone auto die hybride of volledig elektrisch rijdt. Doordat de diesel nog langer te koop blijft staan dan benzineauto's, dalen ze in waarde. Dat is natuurlijk mooi omdat de prijs daarmee ook vaak daalt. Maar in de toekomst kan het ook een stuk lastiger zijn om een diesel weer te verkopen. En dat niet alleen, want door de
milieuzones in heel Europa wordt het gebruik van een diesel er ook niet eenvoudiger op. Verwacht wordt dat er steeds meer milieuzones zullen komen, ook in Nederland. En dat is heel onhandig met zo'n geweerde diesel.
Met of zonder roetfilter?
In tegenstelling tot de lage aankoopprijs, werd vanaf 1 januari 2019 de motorrijtuigenbelasting voor zelfontbranders die vanuit de fabriek geen roetfilter hebben meegekregen verhoogd. Dit kost een eigenaar van een dieselauto zonder roetfilter in de gewichtsklasse 1.350 tot 1.450 kilo maar liefst 225 euro per jaar extra. Want hoewel de benzineauto een groter aandeel heeft in de CO2-uitstoot, wil de overheid zo snel mogelijk af van alle auto's met verbrandingsmotoren. Volledig elektrisch rijden, luidt het devies. Daar komt bij dat de dieselauto's vaak een minder
goedkope autoverzekering hebben dan benzinewagens.
Diesel rijden in Hollands Kroon
Hoe zit het met de milieuzones in Hollands Kroon? Dieselauto's worden voorlopig niet geweerd uit de gemeente, in tegendeel: Hollands Kroon staat niet echt te popelen om elektrische auto's te gaan rijden. Het aantal laadpalen voor elektrische auto's is dan ook laag in vergelijking met andere gemeenten: op slechts twee openbare oplaadpunten kunnen elektrische auto's worden geladen. Wel kan men terecht voor
ultra-laagzwavelige diesel, ofwel ULSD bij het plaatselijke benzinestation.