Uitgegeven op 03-05-2025 om 08:54 |
link
HIPPOLYTUSHOEF - In de fraai verbouwde kantine van hun bedrijfspand De Molenwiek vertellen de broers Stan en Stef plus vader Simon en moeder Wendy vol trots over Schildersbedrijf De Koning dat 1 april 25 jaar bestaat. Reden om trots te zijn is er ook zeker want met name de laatste vijf jaar heeft het familiebedrijf een enorme vlucht genomen. Door het vele werk door heel de kop van Noord-Holland wordt er binnenkort zelfs een tweede bedrijfspand betrokken in Heerhugowaard.
Toen vader Simon de Koning startte met zijn schildersbedrijf kon de beginnend ondernemer waarschijnlijk nooit bevroeden wat voor een geweldige ontwikkeling het bedrijf in 25 jaar zou doormaken. Nadat hij eerst de vereiste schilderdiploma’s had gehaald en ervaring had opgedaan bij andere werkgevers – zoals (leerling) schilder op de Marinewerf en schildersbedrijf Rotgans – besloot hij in 2000 het zelfstandig te proberen. Als kleine zelfstandige begon hij vanuit een schuur achter zijn huis. Zijn eerste bedrijfsauto was een (te) kleine Daihatsu HI Jet, die bij harde wind net niet van de weg werd geblazen. Met verfspullen, drie ladders en twee trappen erin of erbovenop gepropt kwam hij bij de klant aangereden.
"Het was elke keer improviseren om alles in dat busje te krijgen, maar wonderwel lukte het altijd," kijkt Simon lachend terug op die tijd. Gestaag breidden de opdrachten van De Koning zich steeds meer uit. In de jaren die volgden, kwamen achtereenvolgens zoons Stan en Stef het familiebedrijf versterken.
Veelvoud
Vijf jaar geleden ging het ineens helemaal snel. Mede door het binnen hengelen van een paar grote en betrouwbare opdrachtgevers is de voormalige eenmanszaak inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerd en ultramodern schildersbedrijf met tien vaste krachten en gemiddeld een zelfde aantal aan leerling schilders en flexibele medewerkers. Het karakteristieke en liefelijke Daihatsu busje heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een veelvoud aan grotere bedrijfsauto’s. Ook aan schildersmaterialen, die allen aan de hoogste eisen voldoen, is er geen gebrek in het bedrijfspand.
Door hartproblemen die hem vanaf 1994 achtervolgen, heeft Simon de laatste jaren een stapje terug moeten doen. Maar waar het kan, probeert hij nog steeds zijn steentje bij te dragen. "Qua gezondheid kan ik dit werk helaas niet meer aan, maar ik vind het mooi om dagelijks een kijkje te nemen. Zo blijf ik nog altijd betrokken bij het reilen en zeilen van de zaak."

Zijn zoons, Stan en Stef, zwaaien vanaf 2020, met dezelfde bevlogenheid als hun vader, nu de scepter over het bedrijf. De broers hebben beiden ook een duidelijk takenpakket en vullen elkaar goed aan. Stef, die naast de schildersopleiding ook bedrijfskunde heeft gedaan, houdt zich voornamelijk bezig met contacten onderhouden met (potentiële) klanten en leveranciers, het maken van offertes en andere kantoorwerkzaamheden. Op de ladder is hij echter weinig meer te vinden. Het is voor hem meer een fulltime kantoorjob geworden.
Software Exact
Broer Stan, die naast de benodigde schildersopleidingen een managementcursus heeft afgerond, is wel wat meer op de werkvloer te vinden en stuurt daar waar nodig het personeel aan. Verder maakt hij ook de werkplanning. "Met inmiddels zoveel opdrachten op een dag gaat het wel eens iets anders dan gepland en dan moet je schakelen. Maar we komen er samen met het personeel altijd wel uit."
Het personeel krijgt die planning via een app te zien. Sinds anderhalf jaar werkt het schildersbedrijf namelijk met het Software Exact Online Bouwsysteem en dat geeft op veel vlakken voordeel, aldus Stan: "Tot in 2023 deden we veel op papier maar nadat de opdrachten en het personeelsbestand toenamen, groeide het papierwerk boven ons hoofd. Met dit Exact systeem is de administratie niet alleen overzichtelijker geworden, het scheelt ook tien uur tijdswinst per week. Daarnaast horen we van de opdrachtgevers dat we met dit systeem snel zijn met het inplannen van opdrachten en de facturatie. Ook bij ons personeel was er veel draagvlak voor deze overstap. Ze kunnen in deze app precies zien welke opdracht en welke schilderbenodigdheden ze nodig hebben op de klus die zij die dag moeten doen. Het geeft niet alleen meer duidelijkheid maar ook meer verantwoordelijkheid voor degene die de klus uitvoeren."
Kantelpunt
Dat het schildersbedrijf met het Software Exact systeem in zee is gegaan, komt mede voort uit de explosieve groei van het bedrijf de laatste jaren waardoor het personeelbestand meer dan verdubbelde. Het kantelpunt is zo’n vijf jaar geleden gekomen. Stef hierover: "Destijds werkten wij - De drie Koninkjes en drie personeelsleden - hoofdzakelijk voor particulieren en een klein deel voor woningbouwvereniging Beter Wonen. Er was genoeg werk voor driekwart van het jaar maar in de stille wintermaanden wilden wij eigenlijk ook werk blijven houden voor ons personeel. We wilden niet meer afschalen en gingen op zoek naar een vaste opdrachtgever die ons het hele jaar door (binnen)werk opleverde. Via via kwamen wij in contact met diverse grote opdrachtgevers uit de regio. Zij hadden veel sociale huurwoningen in onderhoud in de regio Alkmaar en Westfriesland."
Ondanks de corona-epidemie die tussentijds de kop op stak, hebben wij als schilders gewoon ons werk kunnen blijven uitoefenen. We hebben tot aan het Noordzeekanaal heel wat werk maar meer naar onder gaan we niet hoor. Waar we wel heel erg blij mee zijn is de nieuwe locatie in Heerhugowaard op bedrijventerrein De Zandhorst. Het wordt nu nog verbouwd maar straks zitten wij daar dicht op het werk wat het vakmanschap en de duurzaamheid in schilderwerk en onderhoud alleen maar verbetert."
Cultuur bewaken
Door de grote toename van deze vaste opdrachtgevers is het werknemersbestand ook flink uitgebreid. De broers hebben, bij de aanwas van nieuw personeel, vooral gekeken of ze passen binnen de groep. Stef: "Of we nu met 20 of 100 man werken, de cultuur binnen ons bedrijf willen we bewaken. We houden niet van branieschoppers maar van jongens die met elkaar goed door een deur kunnen en elkaar ondersteunen waar nodig. Het sociale aspect staat bij ons namelijk hoog in het vaandel."
Samen met het Opleidingsinstituut Espeq (die ook jonge schilders van buiten Wieringen aandraagt), stimuleert het schildersbedrijf zijn personeel ook om verder te groeien. Vier jonge schilders volgen inmiddels de opleiding tot volwaardig schilder en twee andere volgen een opleiding Regisseur Vastgoedonderhoud en Uitvoerder waarbij ze in de toekomst andere werknemers kunnen aansturen op een klus zodat dit werk uit handen genomen wordt van de twee broers.
Om goed in te spelen op de vele innovaties in het schildersvak, worden ook regelmatig trainingen gegeven in de eigen bedrijfsruimte of op locatie. Stan: "Laatst hadden we met 14 van onze schilders een training spuiten van verwarmingen in een lege woning. Heel leerzaam en dan zie je dat er verschillende trucjes zijn om goed te leren spuiten."
Bedrijfsvideo
Naast deze trainingen hecht het schildersbedrijf er ook aan om buiten het werk eensgezindheid uit te stralen. In de gezellig ingerichte kantine van het bedrijfspand is het iedere vrijdagmiddag tijd om de week, onder het genot van een welverdiend biertje, nog even door te nemen. Ook staan er door het hele jaar heen uitjes op het programma. Of het nu naar Volendam (getooid in klederdracht en al) is of gewoon op de zaak een Paasbrunch. En voor de vele voetbalfans binnen het bedrijf was het een onvergetelijke dag om afgelopen zomer in het AZ-stadion te mogen voetballen tijdens een bedrijventoernooi. En zo zijn er tal van andere activiteiten buiten het werk om die de sociale cohesie ongetwijfeld verhogen.
Als klap op de vuurpijl wordt er ter ere van het 25-jarig bestaan ook nog een heuse bedrijfsvideo uitgebracht, waardoor de schilders als volleerd acteurs ook nog viraal over het internet zullen gaan. Vader Simon besluit: "Dat ik in het begin begon met het schildersbedrijf had ik heel stiekem voor ogen om ooit tien man personeel te hebben. Dat is die jongens gelukt, sterker nog, wat zij en het geweldige personeel bereikt hebben, maakt mij en Wendy trots. En nog mooier vind ik het dat de goede sociale cultuur binnen het bedrijf bewaard is gebleven."
