Hard rijden in buurt grootste ergernis
Uitgegeven op 20-09-2007 om 16:22  |  link  |  bewaar  |  print

ALKMAAR - Zes op de tien inwoners melden voorvallen of overlast bij de politie en te hard rijden in de buurt is de grootste ergernis. Dit zijn enkele resultaten uit de 'Veiligheidsmonitor Lokaal 2006', die vandaag bekend geworden zijn. De Veiligheidsmonitor Lokaal is een onderzoek naar de veiligheidsbeleving, de leefbaarheid, het slachtofferschap en de politiedienstverlening.

Het onderzoek is eind 2006 uitgevoerd onder de bewoners van Noord-Holland Noord. Omdat het effect van het politiewerk vooral wordt bepaald door de beleving ervan in de eigen woonomgeving, zijn de resultaten uitgesplitst in 44 gemeentelijke rapportages. Deze vormen de basis van de lokale politie-inzet en veiligheidsadviezen.

Informatie
Meldingen en aangiften leveren de politie belangrijke signalen en informatie uit de samenleving, maar ook de landelijke onderzoeken en deze Veiligheidmonitor Lokaal bieden een schat aan informatie op basis waarvan de politie haar inzet bepaalt.

Uit het onderzoek
- Te hard rijden in de buurt is de grootste ergernis. Daarnaast worden parkeeroverlast en hondenpoep genoemd.
- 37% Van de inwoners van Noord-Holland Noord heeft het afgelopen jaar contact gehad met de politie. Bijna zestig procent zegt (zeer) tevreden te zijn over dit contact.
- Zes op de tien inwoners melden voorvallen of delicten bij de politie.
- Bijna iedereen kent het alarmnummer 112 en tweederde is op de hoogte van het nummer van de politieservicelijn 0900-8844. Meld misdaad anoniem is bij een vijfde van de mensen bekend (0800-7000).

Aanpak
Te hard rijden in woonwijken heeft prioriteit bij de politie. Meldingen over deze en andere vormen van overlast geven de politie specifieke informatie over locatie, tijd en trends. Deze bewonersinformatie is van grote waarde. De politie investeert daarom in het toegankelijker maken en het vereenvoudigen van meldingen en aangiften. Dit kan dag en nacht via telefoonnummer 0900-8844 of via het Internet. Melders worden teruggebeld en horen waar mogelijk wat er met hun melding is gebeurd. Deze verbeterde dienstverlening zal een positief effect hebben op de klanttevredenheid. De overige resultaten uit het onderzoek leveren waardevolle input voor de beleidskeuzes en -afspraken.
(advertentie)
Sportcentrum Hippogym: voor wie fit wilt blijven!~
(advertentie)
Occasions
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
€ 13.345,-

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
€ 25.445,-

Algemeen nieuws: