Vragen Ouderenpartij over openbaar vervoer
Uitgegeven op 14-12-2017 om 10:50  |  link  |  bewaar  |  print

Jeffrey Leever van Ouderenpartij NH heeft schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten gesteld over het openbaar vervoer.

Inleiding

Op 30 juni 2018 eindigt de huidige openbaar vervoersconcessie Noord-Holland Noord.
Op grond van de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000) is de provincie verplicht de nieuwe concessie door aanbesteding toe te wijzen aan een marktpartij.
De aanbestedingsprocedure is uitgevoerd en Connexxion is de winnaar van deze aanbesteding geworden. Op 1 juli 2018 gaat dan de nieuwe dienstregeling in.

Nu de nieuwe dienstregeling van Connexxion bekend is, blijkt er vanuit Noord-Holland Noord een breed gedragen kritiek te zijn op een aantal wijzigingen in de dienstregeling.
De gedetailleerde beschrijving van deze wijzigingen laten we hier achterwege, maar willen wel noemen dat de lijnen 150, 152, 158 en 164 in de huidige vorm niet terug komen. Dit is een grote verschraling van het aanbod van OV in N-H Noord met negatieve gevolgen voor wonen en werken in de Noordkop.

De gemeenten Hollands Kroon, Schagen en Den Helder hebben hierover veel kritiek geuit vanuit gemeenteraden, college van wethouders, schoolbesturen, scholieren en verdere personen en organisaties.

De gehele aanbestedingsprocedure kunnen we zien als langdurend project zoals er zovele zijn in de provincie.
Wanneer we nauwkeuriger kijken naar de aanbestedingsprocedure dan zien dat nov. 2015 reeds de Nota van Uitganspunten voor deze OV-concessie is vastgesteld en doorgestuurd aan de betrokken partijen: Rocov-Noord-Holland, gemeenten, naburige OV-autoriteiten en Provinciale Staten van Noord-Holland.
Het voorgaande resulteert dan in het ontwerp-Programma van Eisen die maart 2016 is vastgesteld.
Dit ontwerp is ter advisering voorgelegd aan het Rocov-Noord-Holland, gemeenten, aangrenzende concessieverleners (de Stadsregio Amsterdam, de provincie Fryslân en gemeente Lelystad) en de buurtbusverenigingen van de Concessie Noord-Holland Noord.
Na verwerking van de ontvangen zienswijzen op het ontwerp is het Programma van Eisen definitief vastgesteld in september 2016.
Daarna volgt de aanbesteding, met als resultaat de nieuwe OV-dienstregeling van Connexxion voor Noord-Holland Noord en dan ineens breedgedragen kritiek.
Op twee momenten is er dus communicatie geweest over de stand van zaken m.b.t. tot de aanbesteding van het OV voor N-H Noord, maar dat heeft blijkbaar die algemene kritiek aan het eind van de rit op de dienstregeling van Connexxion niet kunnen voorkomen.

Vragen
Vraag 1:
Bent u het met ons eens, dat de in de bovenstaande alinea beschreven situatie eigenlijk voorkomen moet worden?
Vraag 2:
Bent u het met ons eens dat de beschreven communicatie tussen de burger (Rocov, gemeenten enz. ) en de provincie te kort schiet, daar de genoemde wijzigingen van daaruit niet te voorzien waren, zo nee waarom niet?
Vraag 3:
Mogen we ervan uitgaan dat de hoogste prioritiet van de provincie bij de aanbesteding van het OV is te voldoen aan de redelijke wensen van de burger,
zo nee, waarom niet?
In de Nota van Uitgangspunten lezen we:
Het huidige budget aan exploitatiebijdrage (17,6 miljoen in 2014) is uitgangspunt voor de nieuwe concessie, echter bij tegenvallende marktprijzen is het mogelijk dat er een lichte daling van de vervoersomvang optreedt.
Een aandachtspunt daarbij is dat de provincie deze bijdrage direct betaalt uit het
Provinciefonds, verschil in indexering.
Vraag 4:
Waarom wentelt u tegenvallende marktprijzen af op de burger en neemt u dit niet mee voor eigen rekening?
Het valt toch niet te ontkennen dat de provincie zich in een financieel riante positie bevindt.
Vraag 5:
De lijnen 150, 152, 158 en 164 komen in de huidige vorm niet terug in de dienstregeling van Connexxion.
Is dit een gevolg van tegenvallende marktprijzen of een creatieve invulling van Connexxion zelf of een mix van beide?
De nieuwe dienst regeling van Connexxion vormt een grote verschraling van het OV-aanbod in N-H Noord.
Door de betrokken gemeenten en organisaties is dit uitgebreid benoemd en toegelicht.
Vraag 6:
Bent u bereid dat genoemde bezuinigen terug te draaien en de kosten daarvan voor eigen rekening te nemen, zo nee waarom niet?
Bij de behandeling van de laatste begrotingswijziging is gebleken dat het te verwachten rekeningsoverschot voor 2017 rond € 5 mln gaat bedragen.
Vraag 7:
Bent u bereid deze € 5 mln daarvoor te bestemmen en dit dan ook als voorstel aan PS voor te leggen, zo nee waarom niet?

Gedeputeerde Staten zullen de gestelde vragen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na binnenkomst, beantwoorden.
(advertentie)
Actueel...
01-05-2024 WPW zoekt gastheer of gastvrouw
01-05-2024 Windsurfclub start 11 en 12 mei
01-05-2024 Onthulling bouwbord Zandweg in Zijdewind en Waarland
01-05-2024 De Wieringer.Activiteiten Vereniging ging naar Enkhuizen
01-05-2024 Poging kraan los te trekken vandaag niet gelukt, morgen verder
01-05-2024 Moederdag, tips en aanbiedingen voor de liefste moeder
01-05-2024 Het is broedtijd
01-05-2024 Uitdagende hijsoperatie megapompen gemaal Afsluitdijk van start
01-05-2024 Gezocht: Tuinvrijwilligers met groene vingers
01-05-2024 Dankbetuiging mevrouw Lont - Dijkstra
01-05-2024 Onder stoom tijdens Hemelvaartweekend en Molen-en Gemalenweekend
01-05-2024 Volg ons ook op Facebook
01-05-2024 Uitslagen Dartclub Wieringen
30-04-2024 Kraan vast in de prut in Amstelmeer
30-04-2024 Eerste en laatste echte motorwegrace op Wieringen, Flora 1971
30-04-2024 Vrijwilligersdag Hippo
30-04-2024 Een enorm gevaarte bij de Afsluitdijk
30-04-2024 Persoonsgebonden budget (pgb) vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz)
30-04-2024 De toekomst van vergaderen: duurzaamheid en technologie
30-04-2024 Wiron omstreeks jaren 70-80
30-04-2024 Veteranen Erewacht 4 mei
30-04-2024 Dodenherdenking zaterdag 4 mei 2024
29-04-2024 Nieuw lied van Rob Makreel,
29-04-2024 Lokale Inclusie Agenda
29-04-2024 Oproep namens Bloemenvereniging Flora
29-04-2024 Smultaria Den Oever verkocht, Jo zwaait eind juni af
29-04-2024 Dodenherdenking Kazemattenmuseum Kornwerderzand
29-04-2024 Trots, een mijlpaal, voor het eerst meer dan 3.500.000 keer aangeklikt binnen 12 maanden
29-04-2024 Programma en uitslagen v.v. Succes
28-04-2024 Programma en uitslagen v.v. Wiron
(advertentie)
Formido. Haal meer uit je huis.
Occasions
Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
€ 25.445,-

Toyota Verso 1.8 VVTi Dynamic
€ 7.445,-

Algemeen nieuws: