College weerlegt zorgelijke vragen over vliegroutes Lelystad boven Hollands Kroon
Uitgegeven op 13-10-2017 om 12:06  |  link  |  bewaar  |  print

HOLLANDS KROON - Uit de antwoorden op vragen vanuit de gemeenteraad kan men opmaken dat er volgens het college geen reden tot zorgen is wat betreft de voorgenomen aanvlieg- en landingsroutes van vliegveld Lelystad boven ons deel van het land.


(Met dank aan Richard Boersen voor de afbeelding. Gelukkig voor ons gaan de meeste vluchten naar de warme vakantielanden en niet richting Engeland!)


Uit de antwoorden blijkt dat er geen problemen zijn te verwachten. De vragen zijn opgesteld door Jan Eichoorn Groen-Links.

O.H.K. zegt, "De antwoorden zijn duidelijk. Maar, eerst zien (en horen in dit geval) dan pas geloven, laten er eerst maar een aantal proefvluchten plaatsvinden zodat de mensen het aan den lijve kunnen ondervinden wat voor impact het heeft, dan pas kunnen wij oordelen." aldus Wittink namens deze partij.

Geachte fractie,

Op 13 september 2017 heeft u schriftelijke vragen (nummer SV-1746) gesteld over Laagvliegroutes over Wieringen. In deze brief beantwoorden wij de door u gestelde vragen. De antwoorden vindt u direct onder de vragen.

Uw vragen

1. Bent u ervan op de hoogte dat de voorgenomen laagvliegroutes vanaf vliegveld Lelystad op slechts 2200 meter boven Den Oever, Hippolytushoef en het Balgzand lopen?

Ja, uit de media hebben wij dit vernomen.

2. Bent u door Schiphol Group, de Alderstafel of het Rijk op de hoogte gesteld in het voornemen tot deze laagvliegroute? Zo ja, wat was uw reactie hierop?

Nee, wij zijn niet door deze organisaties op de hoogte gesteld.

3. De geluidsoverlast door de laag vliegende vliegtuigen zal grote gevolgen hebben voor de inwoners van Wieringen. Wat gaat u daaraan doen?

Gezien de uitkomsten van de milieueffectrapportage (m.e.r.), waar uit blijkt dat de geluidbelasting van 40 dB Lden zeer ver van de grenzen van de regio West-Friesland blijft, verwachten wij niet dat de geluidbelasting vanwege het vliegverkeer van en naar de Luchthaven Lelystad, met gewijzigde routes, meer dan 40 dB Lden gaat bedragen in de regio West-Friesland. Het ligt dan ook niet in de lijn der verwachting dat de inwoners van de gemeente Hollands Kroon grote gevolgen zullen ondervinden door voorgenomen
vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad. Op basis van de in Nederland geldende wettelijke normen voor geluid is er, gezien de resultaten van de m.e.r. rapportage (paragraaf 6.3) voor de uitbreiding van de Luchthaven Lelystad in het geheel geen sprake van overschrijding van geluidnormen in de kop van Noord-Holland. De milieueffectrapportage Lelystad Airport is al uitgevoerd en op 31 maart 2014 gepubliceerd. De onderliggende stukken zijn openbaar in te zien op de site van de Alderstafel; www.alderstafel.nl (onder
Besluitvorming 2009-2014).


4. De geluidsoverlast zal ook grote gevolgen hebben voor het toerisme. Heeft u daar al een inschatting van kunnen maken?

Het ligt niet in de lijn der verwachting dat het toerisme grote gevolgen gaat ondervinden door voorgenomen vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad, nu wordt voldaan aan de in Nederland geldende wettelijke normen voor geluid.

5. Laag vliegen heeft grote effecten op de veiligheid en de gezondheid van onze inwoners en op het milieu. Wat gaat u doen ons daartegen te beschermen?

Op grond van de milieueffectrapportage Lelystad Airport ligt het niet in de lijn der verwachting dat de voorgenomen vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad grote effecten hebben op de veiligheid en de gezondheid van onze inwoners en op het milieu.

6. Werelderfgoed de Waddenzee is een Natura 2000-gebied en het Balgzand is internationaal erkend als zeer belangrijk wetland. Deelt u onze bezorgdheid over de gevolgen van de laagvliegroute over Wieringen voor de Waddenzee en het Balgzand? Wat gaat u doen om aantasting van de belangrijke trekroutes van vele soorten en enorme aantallen vogels te voorkomen?

Wij delen uw bezorgdheid over de gevolgen van de vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad voor de Waddenzee en het Balgzand. Echter, deze aspecten worden, indien van toepassing, meegewogen in de m.e.r. rapportage. In paragraaf 6.8 van de m.e.r. rapportage en in de bijlage 4E, behorende bij deze rapportage, wordt ingegaan op het aspect natuur. Hieruit blijkt dat het genoemde Natura 2000-gebied Waddenzee en het Balgzand dusdanig ver van de Luchthaven Lelystad zijn gelegen, dat hier ruimschoots aan de milieunormen wordt voldaan.

7. De MER voor Lelystad Airport voldoet niet aan Europese MER-richtlijn 2014/52/EU en is op een veel te klein gebied geprojecteerd, namelijk alleen rond Lelystad. De Kop van Noord-Holland is hierin niet meegenomen.
Wat gaat u hieraan doen?

Door u wordt gesteld dat de m.e.r. voor Lelystad Airport niet voldoet aan Europese MER-richtlijn 2014/52/EU. U geeft echter niet aan waarop u dit baseert. Hierbij kan worden opgemerkt dat voorafgaande aan een uitgebreide m.e.r. rapportage, eerst een Notitie reikwijdte en detailniveau wordt opgesteld. Deze notitie wordt getoetst door de Commissie voor de milieueffectrapportage. Indien de Commissie van mening is dat niet wordt voldaan aan de daarvoor geldende richtlijnen, dan moet de notitie worden aangepast. Pas als de Commissie akkoord is kan het uitgebreide m.e.r. onderzoek van start gaan. De Kop van Noord-Holland is terecht niet meegenomen in de m.e.r., dan wel in de daaraan voorafgaande
Notitie reikwijdte en detailniveau, omdat uit de m.e.r. rapportage Lelystad Airport 2014 blijkt dat er geen enkele wettelijke norm binnen de Kop van Noord-Holland wordt overschreden. De contouren van de wettelijke normen liggen ver buiten de Kop van Noord-Holland. Als men bijvoorbeeld kijkt op de kaart op bladzijde 17 van deel 5 - Kaarten van de m.e.r. rapportage - dan ziet men dat voor de gekozen B+ variant met 45.000 vliegbewegingen per jaar de Lden geluid-contour van 40 dB, net aan de grens van het vaste land van Flevoland met het IJsselmeer raakt. Dit punt ligt op een afstand van meer dan 20 kilometer van de oever van het IJsselmeer ter hoogte van Enkhuizen. Als de toetsende instantie, de Commissie voor de milieueffect-rapportage, van oordeel was geweest dat
het onderzoeksgebied groter had moeten zijn dan in de onderliggende m.e.r. is gebruikt, dan had men hier zeker een opmerking over gemaakt. De Commissie voor de milieueffectrapportage is de onafhankelijke adviseur bij m.e.r.-procedures. De Commissie adviseert over de inhoud van milieueffectrapporten. De werkwijze is transparant en de adviezen zijn openbaar.


8. Hollands Kroon is niet de enige Noord-Hollandse gemeente die overlast zal ondervinden van de voorgenomen laagvliegroutes. Ben u voornemens om te gaan samenwerken met de andere gemeenten en met de provincie Noord-Holland teneinde gezamenlijk een stevige vuist te maken tegen de Schiphol Group, de Alderstafel en het Rijk?

Wij gaan onderzoeken op welke manier wij de gezamenlijke belangen kunnen behartigen.

Deze vragen werden ingediend door Jan Eichhorn namens Groen Links, deandere partijen waren op de hoogte van deze uitgebreide vragenlijst en konden hier uiteraard mee instemmen dat deze werden gericht aan het college.
(advertentie)
(advertentie)
Occasions
Toyota Verso 1.8 VVTi Dynamic
€ 7.445,-

Toyota Aygo X Envry 1.0 automaat full options
€ 23.945,-

Algemeen nieuws: