'Je kon er op wachten', KNRM rukt voor niets uit voor jacht Uitgegeven op 10-06-2012 om 17:56 |
link |
bewaar |
printDEN OEVER - Vrijdagmiddag klaarde het op, de zon kwam er door, eigenlijk wel lekker weer. De zuidwesten wind begon stevig aan te trekken, op de Friese meren waren al verschillende schepen in de problemen gekomen, 15 personen zijn uit het water gehaald nadat hun boot was omgeslagen, melde de nieuwslezer op de radio. Om 17.55 uur was het dan ook zover, op het display van onze pager stond de tekst “Prio 1 Vaartuig stuur-motor problemen DOE bi” de bemanningsleden van KNRM station Den Oever haasten zich naar het boothuis aan de Sluiskolkkade, in no time zijn er een man of 9 aanwezig, de Johanna Margareta wordt klaar gemaakt.
Er word besloten om met 5 man uit te varen. Informatie over de alarmering wordt via de marifoon bij het Kust Wacht Centrum opgevraagd, het zou gaan om een zeiljacht met aan boord 4 personen dat in de problemen was. De opgegeven positie bleek op 11 mijl afstand, vlakbij de Friese kust te zijn. Navraag bij het KWC of dit geen klus voor Hindeloopen was, bleek dat de KNRM reddingboot Alida van Hindeloopen bezig was met een actie vlakbij Makkum en zodoende niet op de 2e noodoproep kon reageren. Met die wetenschap vertrok de Johanna Margareta naar de opgegeven positie, omdat de wind zuidwest was ging het eerste stuk vrij snel, maar dichter bij de Friese kust werden de golven flink hoger. Het zeiljacht bleef via de marifoon steeds een Mayday oproep uitzenden, de inschatting was dan ook dat het jacht echt serieus in de problemen was. Op de opgegeven positie werd geen jacht aangetroffen, het zeiljacht bleek op zijn fok (klein zeil) verder te zijn gezeild en bevond zich nu een stuk zuidelijker dan opgegeven. Was de eerste positie vlakbij Workum nu bleek het jacht voorbij Stavoren te zitten. De Johanna Margareta ging tegen de stevige zeegang in naar de nieuw opgegeven positie, wederom konden de bemanning geen zeiljacht ontdekken dat hulp nodig had, ook de Mayday oproepen werden niet meer gehoord, als reddingbootbemannig begin je dan wel ernstig rekening te houden met omslaan of zelfs zinken van het jacht. Als kort daarna een schip in de haven van Stavoren meld dat het betreffende jacht daar veilig in de haven ligt is de druk van de ketel. Gelukkig de mensen zijn in veiligheid, maar hadden ze dit niet door kunnen geven aan de bemanning van de Johanna Margareta die onder deze weersomstandigheden het halve IJsselmeer over zich heen hebben gekregen. De Johanna Margareta heeft nog ruim een half uur werk om weer thuis op het station te komen, bij terugkeer blijkt dat de microfoon van een van de marifoons de overkomende hoeveelheid water niet had overleefd en moest worden vervangen.
Actie 11 Wind: Zuid-West 7-8 Bf.
KNRM Station Den Oever