Elektrisch rijden extra voordelig dankzij extraatjes van de Nederlandse overheid
Uitgegeven op 02-05-2024 om 18:37 |
linkElektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat heeft niet alleen te maken met het feit dat mensen bewuster om willen gaan met het milieu. De subsidie voor mensen met een elektrisch voertuig (EV) in Nederland maakt het nog eens extra interessant.
Toekomstige eigenaren van EV´s kunnen in Nederland rekenen op een aantal kortingen en subsidies. Nieuwe eigenaren van een elektrisch voertuig kunnen vanaf 2024 rekenen op een subsidie van € 2950 voor de aanschaf van een EV. Daar komt bij dat tot 2025 geen wegenbelasting betaald hoeft te worden.
De verkoop van elektrische voertuigen in Nederland
De cijfers liegen er niet om, de afgelopen jaren kozen steeds meer Nederlanders voor de aanschaf van een elektrisch voertuig. In de eerste drie maanden van 2024 waren 30% van de verkochte auto’s elektrische personenauto’s. Het gaat hierbij zowel om volledige elektrische auto´s als
de gewone hybride. Dat is 5,2 % van het totale aandeel aan auto’s op de weg. In dezelfde periode waren 12% van de verkochte voertuigen lichte bedrijfsvoertuigen en 0,5%. Hiermee maken ze een aandeel van 2,6% op de openbare weg uit. Als het gaat om zware bedrijfsvoertuigen rijden er pas 789 op de Nederlandse wegen.
Tesla is topseller
Als we kijken naar de merken en modellen elektrische auto’s dat we op de Nederlandse wegen ziet dan doet Tesla het zeer goed. Tesla Model 3 is de best verkochte volledige elektrische auto, gevolgd door de Kia Niro en Tesla Model Y. Als het gaat om plug-in hybride auto’s staat de Mitsubishi Outlander op de eerste plek, de LYNK & CO 01 op de tweede plek en de Volvo V60 op de derde plek.
De Nederlandse overheid wil meer EV´s op de weg
Nederland probeert net als andere landen om de verkoop van EV’s te stimuleren. Dat doen ze niet alleen omdat ze het goed voor hebben met het milieu. Het is ook in aanloop naar nieuwe regels van de Europese Unie. Vanaf 2035 mogen er namelijk geen traditionele auto´s met verbrandingsmotor meer verkocht worden. Er mogen dan alleen nog uitstootvrije auto´s verkocht worden.
Grootste laadpaaldichtheid van Europa
Om het rijden van een EV te bevorderen heeft Nederland flink geïnvesteerd in het plaatsen van laadpalen om elektrische auto’s op te laden. Momenteel kan men op bijna 140.000 publieke plekken in Nederland om de auto op te laden. Daarbij zijn nog eens 5000 snelladers geplaatst. In Nederland zal het dus niet zo vaak voorkomen dat iemand de auto niet op kan laden.
Subsidies en kortingen van de Nederlandse overheid
Ondanks dat 30% van de auto’s die verkocht zijn EV’s zijn, loopt Nederland momenteel achter op de rest van Europa. Dat heeft onder andere te maken met de afwachtende houding van de Nederlandse consument. Het lijkt erop dat veel mensen een deflatie in EV prijzen verwacht en liever nog even hierop wacht. Om mensen aan te sporen zo snel mogelijk een elektrisch voertuig aan te schaffen zijn is het mogelijk om een subsidie te claimen. Daarnaast hoeft nog geen motorrijtuigbelasting betaald te worden.
Subsidieregeling voor elektrische personenauto’s
Particulieren kunnen via de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) subsidie aanvragen. De regeling gaat in vanaf 9 januari 2024. Voor de aanschaf van een volledig nieuwe EV wordt € 2950 ter beschikking gesteld. Ook voor gebruikte EV’s is het mogelijk om subsidie aan te vragen. Het gaat hierbij om een bedrag van € 2000.
Ook als het gaat om private leasing is het mogelijk om subsidie aan te vragen. Voor het privé leasen van een nieuwe auto kan € 2950 aangevraagd worden en voor het leasen door en bedrijf van een gebruikte EV € 2000. Voor alle subsidies geldt dat de overeenkomst afgesloten moet worden na 1 januari 2024.
Motorrijtuigenbelasting
Tot en met 2024 is de motorrijtuigenbelasting voor elektrische voertuigen in Nederland gratis. Dat is een mooi voordeel, maar helaas zal er in 2025 wel belasting betaald moeten worden. In 2025 zit er nog korting op de belasting, maar in 2026 moet het volle bedrag betaald worden. In 2025 is het percentage dat betaald moet worden 25% van het daadwerkelijke bedrag. In 2026 moet 100% van de rijtuigenbelasting betaald worden.
Wat de motorrijtuigenbelasting wordt is afhankelijk van het type en model dat gereden wordt. Het tarief wordt gebaseerd op de brandstof, uitstoot en het gewicht van de auto. Omdat een EV geen brandstof gebruikt en geen CO₂-uitstoot is dat voordelig voor het percentage belasting dat betaald moet worden. Een elektrische auto is echter wel een stuk zwaarder dan een gewone auto. Een Peugeot 208 die op benzine rijdt, is 400 kilo lichter dan de elektrische variant. Dat betekent dat de rijtuigenbelasting € 100 hoger is voor de elektrische variant van deze auto.