Grieze Kokkers bij TC Hippo


Uitgegeven op 06-06-2026 om 10:00  |  link

HIPPOLYTUSHOEF – Tennisclub Hippo houdt op vrijdag 26 juni het Grieze Kokkerstoernooi. Voor niet-Wieringers: het Grijze Kokkerstoernooi.

Het toernooi is speciaal bedoeld voor tennissers van 60 jaar en ouder. De organisatie benadrukt dat deelnemers met geverfd haar zich geen zorgen hoeven te maken: er wordt niet gecontroleerd op de kleur van het kapsel.

De deelnemers spelen korte wedstrijden en kunnen na afloop genieten van een heerlijk visje. Een sportieve en gezellige dag waarop tennis, ontmoeting en ontspanning centraal staan.

Bent je 60-plusser en lijkt het je leuk om mee te doen? Schrijf je dan in bij TC Hippo en beleef een gezellige dag op de baan.

Grieze Kokkers bij TC Hippo
(advertentie)

Portemonnee gevonden


Uitgegeven op 06-06-2026 om 07:38  |  link

HIPPOLYTUSHOEF - Gert Kleimeer heeft onderstaande portemonnee gevonden in 't Noorden. Herkent u de portemonnee? Gert is te bereiken via 06-42954360.

Portemonnee gevonden
(advertentie)

Francis de Vries op het WK


Uitgegeven op 05-06-2026 om 22:00  |  link

VS/CANADA/MEXICO - Het WK voetbal 2026 staat voor de deur. Verdediger Francis de Vries gaat met Nieuw-Zeeland naar het grootste WK voetbal ooit. De Vries heeft Wieringer roots; zijn vader is afkomstig van Wieringen. Met de All Whites neemt zijn team het in de groepsfase op tegen Iran, Egypte en België.

Wieringernieuws volgt zijn verrichtingen tijdens het toernooi. Bekijk het verhaal achter zijn bijzondere voetbalreis op zijn YouTube-kanaal, waar onder meer de 'Road to the World Cup - The dream begins' te zien is.

Zie ook: Wieringer bloed op het wereldpodium: Francis de Vries op weg naar het WK 2026

(advertentie)

In de rij bij Age en Piet


Uitgegeven op 05-06-2026 om 21:30  |  link

HIPPOLYTUSHOEF - Zaterdagochtend staan Age en Piet weer op het Kerkplein met de lekkerste groente en fruit.

In de rij bij Age en Piet
(advertentie)

Fleur in de strèèt


Uitgegeven op 05-06-2026 om 17:00  |  link

DÖRRUP - Oplettende lezertjes van Wieringernieuws hebben dit zeker opgemerkt: d’r wort flink skildert in de Hôôfdstrèèt. De broertjes Pranger en hun vrouwelijke secondanten : Jizzy en Kelly Sue zijn hard bezig. Girl Power!

De meisjes hebben ook al de suggestie gehoord of het geen idee is om een jaarkalender te maken met alle ondernemende dames van Dörrep erop. Welke fotograaf of fotografe pakt dit op?

Dirk staat er bij wijle wat vertwijfeld bij: wordt het met al die kleuren niet wat te wild? Maar deze deskundige schilders en schilderessen en de gemeente medewerkers vonden dit mooi staan. Dus indachtig zijn kleurenblindheid: neem het maar aan, hopelijk hoor je niet later dat er paars of rose op zit!

En de winkelaars roepen regelmatig naar boven op de stijger dat het prachtig wordt. “Wat gnapt t op!”

Het komt goed in het Green Paint Centre van Zwarte Dirk.

Fleur in de strèèt
Fleur in de strèèt - Afbeelding 2
Fleur in de strèèt - Afbeelding 3
Fleur in de strèèt - Afbeelding 4
Foto's: Dirk Tijsen
(advertentie)

Sloepzeilen op het Amstelmeer voor mensen met een beperking


Uitgegeven op 05-06-2026 om 16:45  |  link

DE HAUKES - Het water op als een echte zeevaarder met een sloep? Dat kan weer op zaterdag 6 juni tijdens het Sloepzeilen op het Amstelmeer. Samen met gelijkgestemden voel je de hele dag de wind in de zeilen terwijl je geniet van een gezellige en actieve dag op het Amstelmeer. Team Sportservice organiseert, samen met Marine Watersportvereniging en Watersportvereniging Amstelmeer, dit inclusieve watersportevenement speciaal voor mensen met een beperking vanaf 16 jaar. Doe je mee?

De dag start bij Watersportvereniging Amstelmeer met een kopje koffie of thee. Tussen 08:30 uur en 09:00 uur heet de organisatie de deelnemers welkom en is er alle ruimte om rustig binnen te lopen. In de haven liggen de prachtige sloepen al klaar voor vertrek. Rond 09:30 uur gaan de deelnemers aan boord.

Ook rolstoelgebruikers kunnen meevaren. Zij worden samen met hun rolstoel veilig in de sloep getild, zodat iedereen volop kan genieten van de tocht over het Amstelmeer. Rina Blondeau van Team Sportservice kijkt opnieuw uit naar deze editie: “Al jaren gaan we met een grote groep sloepzeilen. Het blijft bijzonder om samen met deelnemers en schippers het Amstelmeer te ontdekken.”

Lekkere lunch en zeilplezier
Tijdens de vaartocht wordt er ook voor een lekkere lunch gezorgd. Net als andere jaren staat nasi weer op het menu. Na het eten gaan de deelnemers opnieuw aan boord voor een tweede tocht terug naar het startpunt. Met de wind door je haren waait je hoofd heerlijk leeg en geniet je volop van het mooie landschap om je heen. Uiterlijk om 15:30 uur meren de sloepen weer aan in de haven van Watersportvereniging Amstelmeer.

Meezeilen? Meld je aan!
Zeil gezellig mee op deze geheel verzorgde dag. Er is plek voor 32 deelnemers, dus wees er snel bij! Aanmelden kan bij Rina via rblondeau@teamsportservice.nl. De kosten voor deelname bedragen € 20 per persoon.

Deze dag wordt mede mogelijk gemaakt door een incidentele subsidie van de gemeente Hollands Kroon via de Hollands Kroonse Uitdaging.

Sloepzeilen op het Amstelmeer voor mensen met een beperking
Foto: Team Sportservice
(advertentie)

Dankbetuiging mevrouw Christiane Johanne Immen


Uitgegeven op 05-06-2026 om 16:24  |  link


Dankbetuiging


Christiane Johanne Immen


~ Christa ~


Lees verder op de pagina

In Memoriam


(advertentie)

Nieuwe subsidieregels voor gevelverbetering in Den Oever en Hippolytushoef


Uitgegeven op 05-06-2026 om 15:00  |  link

DEN OEVER/HIPPOLYTUSHOEF - Het college van burgemeester en wethouders van Hollands Kroon heeft de subsidieregels voor gevelverbetering vernieuwd. De regeling geldt voor panden in de dorpskernen van Den Oever en Hippolytushoef en helpt eigenaren om hun gevel op te knappen. Daarmee wil de gemeente de uitstraling van beide dorpscentra versterken.

Evaluatie leidt tot verbeteringen
Na het eerste jaar is de regeling uitgebreid geëvalueerd. Nieuwe regelingen vragen vaak om aanscherping op basis van ervaringen uit de praktijk. Ook bij deze subsidie kwamen vragen en onduidelijkheden naar voren. Daarom zijn de regels aangepast om ze duidelijker, eerlijker en beter uitvoerbaar te maken.

Belangrijkste wijzigingen
De vernieuwde regeling bevat onder meer de volgende aanpassingen:

Duidelijker omschreven wat wel en niet tot de gevel behoort;
Vaste materiaaleisen en een verplicht kleurenadvies;
Een helder onderscheid tussen regulier onderhoud en daadwerkelijke gevelverbetering;
Een verplicht gevelgesprek met een verslag dat voor alle aanvragers geldt;
Het advies van de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit (ARK) wordt bindend;
Een vaste jaarlijkse aanvraagperiode;
Het subsidiepercentage wordt verlaagd van 50 naar 25 procent, zodat meer pandeigenaren gebruik kunnen maken van de regeling;
Monumentale panden komen niet langer in aanmerking, omdat hiervoor andere subsidiemogelijkheden beschikbaar zijn.
Overgangsregeling voor lopende trajecten

Inwoners die in 2025 al een gevelgesprek hebben gevoerd, kunnen nog één keer gebruikmaken van de oude regeling. Zij kunnen tussen 1 en 30 juni 2026 een aanvraag indienen volgens de voorwaarden die in 2025 golden.

Voor deze groep geldt dat:

Het subsidiepercentage 50 procent blijft;
Monumentale panden mogen deelnemen;
De beoordeling plaatsvindt volgens de oude regels.

Met deze overgangsregeling wil de gemeente voorkomen dat inwoners die al stappen hebben gezet voor een aanvraag worden benadeeld.

Meer informatie
De informatie over gevelverbetering is aangepast aan de nieuwe situatie. Inwoners die in 2025 een gevelgesprek hebben gehad, ontvangen daarnaast persoonlijk bericht per e-mail met uitleg over de overgangsregeling.

Het gevelinspiratieboek Den Oever kunt u downloaden in PDF.
Het gevelinspiratieboek Hippolytushoef kunt u downloaden in PDF.

Nieuwe subsidieregels voor gevelverbetering in Den Oever en Hippolytushoef
Gevelinspiratie uit de gevelinspiratieboeken van de gemeente Hollands Kroon
(advertentie)

Dankbetuiging mevrouw Gerritje Hendrikje Zasburg - Hegeman


Uitgegeven op 05-06-2026 om 14:56  |  link


Dankbetuiging


Gerritje Hendrikje Zasburg - Hegeman


~ Gerrie ~


Lees verder op de pagina

In Memoriam


(advertentie)

Subsidie beschikbaar voor voorbereiding op noodsituaties in de buurt


Uitgegeven op 05-06-2026 om 14:00  |  link

HOLLANDS KROON – Inwoners die zich samen met hun straat, buurt of wijk willen voorbereiden op een noodsituatie kunnen daarvoor subsidie aanvragen via het programma Samen Weerbaar. Dit initiatief van het Vfonds, het Nationaal Fonds voor Vrede, Vrijheid en Veteranen, ondersteunt lokale projecten die de weerbaarheid van buurten versterken.

Via de regeling kan een bijdrage van maximaal 5.000 euro worden aangevraagd. Het geld kan onder meer worden gebruikt voor het organiseren van een gezamenlijke EHBO-cursus, het opleiden van een buurtambassadeur of het opstellen van een noodplan voor de wijk of buurt.

Met Samen Weerbaar wil het Vfonds stimuleren dat inwoners elkaar beter leren kennen, samenwerken en elkaar kunnen helpen wanneer zich een noodsituatie voordoet. Volgens de organisatie begint een goede voorbereiding vaak dicht bij huis en speelt een sterke sociale samenhang daarbij een belangrijke rol.

Meer informatie over de subsidieregeling en de aanvraagprocedure is te vinden op Samen Weerbaar.

Wie meer wil weten over de activiteiten van de gemeente Hollands Kroon op het gebied van weerbaarheid kan terecht op Denk Vooruit.

Subsidie beschikbaar voor voorbereiding op noodsituaties in de buurt
(advertentie)

Gemeente Hollands Kroon vraagt inwoners om mee te denken over participatie


Uitgegeven op 05-06-2026 om 12:00  |  link

HOLLANDS KROON – De gemeente wil graag weten hoe inwoners betrokken willen worden bij plannen, projecten en veranderingen in hun dorp. Daarom roept zij inwoners op om hun ervaringen en ideeën over participatie te delen.

De afgelopen jaren hebben inwoners meegedacht over uiteenlopende onderwerpen, zoals woningbouw, de herinrichting van straten, dorpsagenda’s en andere ontwikkelingen. De gemeente wil nu graag weten hoe inwoners deze betrokkenheid hebben ervaren. Wat ging goed? Wat kan beter? En op welke manier willen inwoners in de toekomst het liefst meedenken?

Volgens de gemeente helpt goede participatie om betere besluiten te nemen en plannen beter aan te laten sluiten op wat er leeft in de verschillende dorpen van Hollands Kroon.

Inwoners kunnen hun mening geven van 4 tot en met 29 juni 2026. Dat kan online via Denkmee, telefonisch via 088 – 321 5000 of door een papieren vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijsten zijn verkrijgbaar in de bibliotheken van Anna Paulowna, Nieuwe Niedorp, Wieringerwerf en Hippolytushoef.

De gemeente benadrukt dat alle ervaringen en suggesties welkom zijn, zodat inwoners ook in de toekomst op een passende en duidelijke manier betrokken kunnen worden bij plannen en ontwikkelingen in hun leefomgeving.

Gemeente Hollands Kroon vraagt inwoners om mee te denken over participatie
(advertentie)

Dertien nieuwe beweegdocenten voor ouderen in Hollands Kroon


Uitgegeven op 05-06-2026 om 11:00  |  link

HOLLANDS KROON – Hollands Kroon is sinds donderdag 4 juni dertien Sport- en Beweegleiders Senioren rijker. De gemeente Hollands Kroon heeft samen met Team Sportservice Noordkop en de LSBO Hollands Kroon (Lokaal Samenwerkende Belangenorganisatie voor Ouderen) ingezet op het opleiden van nieuwe MBvO-docenten (Meer Bewegen voor Ouderen). Met deze uitbreiding wordt gewerkt aan het stimuleren van beweging onder senioren en het versterken van valpreventie binnen de gemeente.

Veel ouderen hebben de afgelopen jaren al deelgenomen aan een valpreventiecursus. Om fit te blijven en de kans op vallen verder te verkleinen, is het belangrijk dat ouderen structureel blijven bewegen. Hiervoor was echter een tekort aan gekwalificeerde begeleiders. Met het diplomeren van dertien nieuwe beweegdocenten is een belangrijke stap gezet om meer beweegactiviteiten voor senioren mogelijk te maken.

De deelnemers volgden de opleiding Sport- en Beweegleider Senioren en ontvingen donderdag hun diploma uit handen van wethouder Mary van Gent.

Volgens de wethouder is de uitbreiding hard nodig. Zij benadrukte dat ook in Hollands Kroon het aantal ouderen groeit en dat voldoende bewegen essentieel is om gezond en zelfstandig ouder te worden. Dankzij de inzet van de nieuwe docenten kunnen meer senioren actief blijven en met vertrouwen blijven bewegen.

De nieuwe beweegleiders zijn: Marijke van Hest, Anastasia Y. Melkova, Desiree Smits, Dorien Sybenga, Heleen Ras, Marga Leegwater, Michele Zijlmans, Nel Veenstra, Nicholl de Bie, Sonja Rodenburg, Karin Vermeer, Mendy Wigbout en Hilda Bossen.

Meer informatie over het aanbod voor senioren is te vinden via de websites van Team Sportservice Noordkop en LSBO Hollands Kroon.

Dertien nieuwe beweegdocenten voor ouderen in Hollands Kroon
(advertentie)

Gewoon Gezellig Genieten op de Boerenlandfair in Westerland


Uitgegeven op 05-06-2026 om 10:30  |  link

WESTERLAND - Onder het motto ‘Gewoon Gezellig Genieten’ vindt op zondag 21 juni 2026 van 11.00 tot 16.30 uur tijdens Dorpsfeest Westerland weer de Boerenlandfair Westerland plaats.

Naast bijna honderd stands met landelijke producten, brocante, antiek, cultuur en diverse eetkraampjes, biedt de gezelligste Boerenlandfair van Noord-Holland haar bezoekers ook dit jaar weer een gevarieerd programma aan met onder andere de opening door Harmonieorkest Apollo. De muzikale omlijsting van de Boerenlandfair Westerland wordt dit jaar verzorgd door de maritieme band ‘Scheepsfolk’ en door Marjolijn Manshande die handpan muziek ten gehore brengt. De bezoekers van de Boerenlandfair kunnen zoals altijd ook dit jaar weer genieten van de heerlijkste zelfgebakken taart met koffie en thee in onze traditionele theetent.

Ook zijn er diverse demonstraties; wat te denken van een bomenzager die de mooiste sculpturen zaagt uit boomstammen. Er is vanuit de gemeente Hollands Kroon een leuke interactieve act over de Zuiderzeewerken en ook is er dit jaar weer een demonstratie bloemschikken door de Bloemennis.

De verkoop van de traditionele Slierkoek was zo’n succes dat de Slierkoek nogmaals verkocht gaat worden op de Boerenlandfair. De opbrengst van de verkoop gaat naar het onderhoud en de activiteiten van de Michaëlskerk te Oosterland. Mis het niet!

Natuurlijk is er ook aan de kinderen gedacht; er is een kleurwedstijd in diverse leeftijdscategorieën en er zijn mooie prijzen te winnen. De kinderen kunnen op de foto op een tractor in de fotohoek en Simon Ballon is aanwezig voor de mooiste balloncreaties en natuurlijk ontbreekt de zweefmolen niet om lekker in te zwieren en zwaaien. Kom ook tijdens de Boerenlandfair even langs in onze sfeervolle strechtent die te vinden is op het middenterrein. Een plek waar je even rust kunt vinden, ontspannen en kunt genieten van livemuziek.

De diverse eettentjes maken deze Boerenlandfair compleet en zo staat deze dag weer garant voor een gezellig dagje uit voor het hele gezin.

In de Westerlanderkerk is er tevens een expositie te bezichtigen van Vina Braad.
Het bestuur van de Boerenlandfair probeert op deze manier meer inkomsten te genereren voor de Wieringer verenigingen, waar traditiegetrouw de opbrengsten van het Dorpsfeest en de daaraan verbonden Boerenlandfair naartoe gaan.

Meer informatie over de Boerenlandfair Westerland en het volledige programma zijn te vinden op de website van de fair: www.boerenlandfair.nl en op de Facebooksite van de Boerenlandfair.

Parkeren en entree
Net als vorig jaar wordt er een kleine entree geheven. De entree is 3 euro per persoon en kinderen tot en met 14 jaar zijn gratis. Er is voldoende gelegenheid om gratis te parkeren en ook zijn er gratis parkeerplaatsen beschikbaar voor mindervaliden. Voor parkeren volg de P borden ‘Dorpsfeest’ naar de parkeerplaats Oosterdamsterweg. Honden zijn welkom mits aangelijnd.

Gewoon Gezellig Genieten op de Boerenlandfair in Westerland
Foto: Mirjam de Jonge
(advertentie)

Wiron 2 eindigt als nummer 2


Uitgegeven op 05-06-2026 om 10:15  |  link

DEN OEVER - Wiron 2 sloot het seizoen af met een overtuigende 5-0 overwinning op BOL 4. Met deze overwinning verzekeren de mannen zich van een tweede plaats op de ranglijst.

Wiron 2 eindigt als nummer 2
(advertentie)

Ook voor het basisonderwijs is het Blue Food Centrum Wieringen een rijke leerplaats


Uitgegeven op 05-06-2026 om 10:00  |  link

DEN OEVER - Het Blue Food Centrum Wieringen is een regionaal initiatief om de economische kansen van vis als voedsel in de meest brede zin door te ontwikkelen met een blik op de toekomst van de Kop van Noord Holland. Het kloppende hart is de visserijgemeenschap van Den Oever met een rijke traditie en een sfeervolle haven. Niet alleen aantrekkelijk voor bedrijven die leven van vis en visserij, maar ook voor ondernemers die belangstellende bezoekers aan de haven een bont pallet aan activiteiten en verpozing bieden. Daarmee creëren we met elkaar een gezellige reuring aan de voet van de Afsluitdijk en de Waddenzee.

Een regio met blauwe toekomst voor de jeugd
Een belangrijk onderdeel is om daar ook de jongste jeugd bij te betrekken, het gaat hen tenslotte om hun toekomst in deze regio. Onderwijs is dan ook een belangrijke pijler die samen met name het beroepsonderwijs wordt opgepakt, en waarin VONK de lead heeft. En volgende stap in de verbouwing van het afslaggebouw ten behoeve van Blue Food Wieringen is de scholings- en ontmoetingsruimte, met name ook voor de jeugd. Vanaf begin van het volgend schooljaar zullen we voor en met basisscholen in de Noordkop leerzame programma’s aanbieden rond thema’s als zorgvuldige visserij, gezonde vis uit de rijke natuur op zee. We werken bij de ontwikkeling van die programma’s primair samen met de basisschool van Den Oever, OBS ’t Span, waar kinderen les krijgen die afkomstig zijn uit een rijke traditie van de deze visserijgemeenschap. We sluiten via onze partner VONK daarbij ook aan bij het instituut ‘Blue Schools’ waar verschillende scholen in Den Helder en omgeving in samenwerken. Maar alle andere scholen uit de regio (en in de toekomst wellicht ook van verder weg) zijn welkom aan deze programma’s deel te nemen.

Op vrijdag 5 Juni krijgt de Julianaschool een voorproefje
We kunnen niet wachten, deze week werken de Blue Schools in Den Helder aan thema’s rond de zee. Een van die scholen is de Koningin Julianaschool, een van de winnaars van een prijs voor scholen met de beste ideeën over “Ons Eten in de toekomst” in het kader van de ‘Week van ons Eten’, in oktober 2025. Zij waren de winnaars in de categorie ‘Vis’. De prijs die ze hebben gewonnen is een bezoek aan het Blue Food Centrum Wieringen, en is beschikbaar gesteld door het Nederlands Visbureau en Blue Food Centrum Wieringen. Ze krijgen on der andere een rondleiding over de Blue Food Markthal, de nettenboetzolder van het CIV en de kotter WR54 van Erik Rotgans. Natuurlijk worden ze opgehaald door een Wieringer busondernemer; ‘Peer & Co’.
(advertentie)

Wieringers gaan avontuur aan tijdens Mega Run naar Spanje


Uitgegeven op 05-06-2026 om 09:00  |  link

WIERINGEN – Het begon met een borrel en een bijzonder idee. Olaf, Frank en Mark bedachten dat het geweldig zou zijn om mee te doen aan de Mega Run. Van een spontaan plan groeide het uit tot een echt avontuur, want op maandag 8 juni vertrekken zij richting Frankrijk voor de start van deze bijzondere rally.

Meedoen aan de Mega Run is niet zomaar iets. De deelnemers moeten beschikken over een auto van minimaal twintig jaar oud, met een aanschafwaarde van maximaal 1.000 euro. Uiteraard mag de auto helemaal naar eigen smaak worden opgeknapt en versierd. Daarnaast zijn een flinke dosis creativiteit, doorzettingsvermogen en gevoel voor avontuur onmisbaar.

De start van de Mega Run vindt plaats op camping Parc de la Brenne in Frankrijk. Het einddoel ligt ergens in Spanje, al weten de deelnemers vooraf nog niet precies waar zij zullen finishen. Iedere ochtend ontvangen zij een nieuwe route met aanwijzingen voor die dag. Pas onderweg wordt duidelijk waar het volgende eindpunt ligt, waar het feest plaatsvindt, waar een warme maaltijd klaarstaat en waar wordt overnacht.

Belangstellenden kunnen het avontuur van de drie Wieringers volgen via Instagram. Ook zijn donaties van harte welkom. Meer informatie hierover is te vinden op onderstaande flyer van de deelnemers.

Wieringernieuws wenst Olaf, Frank en Mark veel succes en vooral heel veel plezier tijdens hun bijzondere tocht naar Spanje.

Wieringers gaan avontuur aan tijdens Mega Run naar Spanje
(advertentie)

KoorBisNis brengt 60 zangers naar Wieringerwerf


Uitgegeven op 05-06-2026 om 08:30  |  link

WIERINGERWERF - Zangkoor KoorBisNis sluit het concertseizoen van de Muziekvrienden Samenstroom af met een optreden in Wieringerwerf. Zestig zangers zorgen op zondag 7 juni voor een gevarieerd programma.

KoorBisNis staat onder leiding van Gaby de Goede. Een combo van orgel, drums en dwarsfluit begeleidt het koor. Het repertoire loopt uiteen van klassiek tot pop, musical en rock, met nummers van onder anderen Queen, Beethoven, Fauré, Chi Coltrane, Mozart, Coldplay en Händel.

Hapje en drankje in de pauze
Tijdens de pauze is er gelegenheid om bij te praten met een hapje en een drankje. Bij mooi weer kan dat buiten in de tuin van de Samenstroom.

Praktische informatie
Het concert is op zondag 7 juni om 14.30 uur in de Samenstroom, Terpstraat 40 in Wieringerwerf. Kaarten kosten 10 euro en zijn te bestellen via muvrisa.nl of aan de zaal.

KoorBisNis brengt 60 zangers naar Wieringerwerf
(advertentie)

Deel steiger aan Amstelmeerweg wordt verwijderd vanwege veiligheid


Uitgegeven op 05-06-2026 om 08:00  |  link

HOLLANDS KROON – Een deel van de steiger aan de Amstelmeerweg 2, nabij de aansluiting met de Oosthoekweg, wordt binnenkort verwijderd. Uit een inspectie is gebleken dat het achterste gedeelte van de steiger niet langer veilig is voor gebruik.

Om de veiligheid te waarborgen, haalt de gemeente dit deel van de steiger op korte termijn weg. Een ander gedeelte blijft behouden en kan gewoon gebruikt worden om aan te meren. Met deze aanpassing blijft de steiger veilig toegankelijk voor recreanten. Het Amstelmeer blijft daarmee beschikbaar voor activiteiten op en rond het water. De werkzaamheden starten binnenkort.

Vragen?
Neem contact op met de gemeente Gemeente Hollands Kroon via telefoonnummer 088 - 321 50 00.

Deel steiger aan Amstelmeerweg wordt verwijderd vanwege veiligheid
Deel steiger aan Amstelmeerweg wordt verwijderd vanwege veiligheid - Afbeelding 2
Het blauwe gedeelte wordt verwijderd.
(advertentie)

Nuance in debat over de staat van de natuur


Uitgegeven op 04-06-2026 om 19:30  |  link

DEN HAAG - Tijdens het rondetafelgesprek met de vaste Kamercommissie voor Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) van vorige week stond het toekomstperspectief van de Nederlandse visserij centraal. In dat kader kwam ook de manier aan bod waarop naar natuur, visbestanden en bodemleven wordt gekeken. Jaap van der Meer, emeritus hoogleraar aan de Wageningen University, leverde daar een opvallende en zeer sterke bijdrage aan. Hij bracht nuance aan in een debat waarin conclusies over de staat van de Noordzee en Waddenzee grote gevolgen kunnen hebben voor de toekomst van de sector.

Van der Meer benadrukte dat zorgvuldig moet worden gekeken naar de manier waarop conclusies over de staat van de natuur tot stand komen. Zeker wanneer deze conclusies worden gebruikt voor beleid, vergunningen, gebiedssluitingen en rechtszaken, is een stevige wetenschappelijke onderbouwing noodzakelijk. “In de maatschappij en bij de overheid heerst het beeld dat het zeer slecht gesteld is met onze natuur, maar dit beeld is in veel gevallen gebaseerd op verkeerde aannames en niet wetenschappelijk onderbouwd”, aldus Van der Meer. Sterker nog, de Noordzee voldoet aan de EU-norm voor een goede milieutoestand. Van der Meer zegt overigens niet dat er niets aan de hand is met de natuur, maar uitspraken over de slechte staat van de natuur moeten wel met een korrel zout worden genomen.

Een belangrijk punt dat Van der Meer naar voren bracht, is het ontbreken van een goede referentie. In sommige rapporten wordt gekeken naar de hoogste waarde uit de afgelopen decennia en wordt die vervolgens als norm genomen. Volgens Van der Meer ontstaat daarmee een doel dat in de praktijk nauwelijks haalbaar is en weinig zegt over de werkelijke toestand van het gebied. Ook plaatste hij kanttekeningen bij methodes die door de overheid worden gebruikt om de staat van het bodemleven te beoordelen. Van der Meer noemt hierbij als voorbeeld de Benthische Indicator Soorten Index (BISI), welke in de internationale literatuur nooit wetenschappelijk onderbouwd en erkend is en qua aanpak zeer twijfelachtig is.

Gebiedssluiting vraagt om een duidelijk doel
Ook gebiedssluitingen kwamen aan bod. Van der Meer benadrukte dat het sluiten van gebieden alleen zinvol is als duidelijk is wat men ermee wil bereiken. Om welke soorten gaat het? Kunnen die soorten zich daar wel vestigen? En is de maatregel aantoonbaar effectief?

Gebieden sluiten zonder helder doel levert niet automatisch natuurwinst op, maar heeft wél directe gevolgen voor vissers. Juist daarom is het belangrijk dat keuzes goed worden onderbouwd en dat vooraf duidelijk is welk natuurdoel met een sluiting wordt nagestreefd. Minstens zo belangrijk is dat nadien goed wordt gemonitord of een sluiting ook het gewenste resultaat oplevert.

Zorgen breder dan de visserij
De oproep tot zorgvuldigheid sluit aan bij zorgen die breder leven in de Nederlandse kustgebieden, waaronder het Waddengebied. Stichting Wij zijn de Wadden is een petitie gestart onder de titel ‘Bescherm de leefbaarheid en het toerisme in het gehele Waddengebied’. De petitie richt zich tegen de voorgenomen Natura 2000-beheermaatregelen in het nieuwe beheerplan die in 2028 in werking treedt.

Volgens de initiatiefnemers komen leefbaarheid, toerisme, ondernemerschap en cultuurhistorisch gebruik onder druk te staan. Ook geven zij aan dat bewoners, ondernemers en gebruikers onvoldoende zijn meegenomen in het proces. Inmiddels is de petitie al duizenden keren ondertekend.

Voor de Nederlandse Vissersbond laat dit zien dat natuurbeleid niet los kan worden gezien van de mensen die in en met het gebied leven. Vissers, bewoners, ondernemers en andere gebruikers hebben belang bij een gezond Waddengebied, maar ook bij beleid dat werkbaar en uitlegbaar blijft.

Feiten als basis voor natuurbeleid
De Nederlandse Vissersbond strijdt, in samenwerking met andere visserijorganisaties, al ruim een jaar voor het gebruik van onderbouwde wetenschappelijke inzichten in de herziening van de Natura 2000-beheerplannen. “We concluderen dat Rijkswaterstaat bij het vaststellen van knelpunten en beheermaatregelen ongegronde aannames doet en onvolledig is in de wetenschappelijke onderbouwing”, aldus Amerik Schuitemaker. “In zienswijzen en in gesprekken met Rijkswaterstaat en LVVN hebben we onze overheid hierop aangesproken en hebben we input geleverd voor een brede en genuanceerde wetenschappelijke basis. Dat zullen we blijven doen.” De bijdrage van Jaap van der Meer onderstreepte dat nuance hard nodig is. Niet om natuurdoelen ter discussie te stellen, maar om ervoor te zorgen dat maatregelen gebaseerd zijn op goede feiten, duidelijke doelen en wetenschappelijk onderbouwde keuzes.

Het volledige rondetafelgesprek is hier terug te kijken. Jaap van der Meer komt aan het woord vanaf 48:18.

Bron: Nederlandse Vissersbond
(advertentie)

Boekenmarkt in voormalig Viking Informatiecentrum


Uitgegeven op 04-06-2026 om 18:30  |  link

DEN OEVER – Het voormalige Viking Informatiecentrum aan de Havenweg in Den Oever opent op zaterdag 20 juni nog één keer de deuren voor een bijzondere boekenmarkt. Nu het centrum permanent gesloten is, wordt een groot deel van de collectie aangeboden aan belangstellenden.

Na ruim twintig jaar verzamelen en tentoonstellen is het pand inmiddels grotendeels ontruimd. De bekende zilverschat is ondergebracht in het provinciaal depot, terwijl andere waardevolle objecten zijn teruggegeven aan eigenaren of een nieuwe bestemming hebben gekregen bij musea. Stichting Weg van de Vikingen zet haar activiteiten voorlopig voort vanuit het Wieringer Eilandmuseum Jan Lont in Stroe, waar in september een nieuwe tentoonstelling wordt geopend.

Wat resteert is een omvangrijke bibliotheek met honderden boeken over uiteenlopende onderwerpen. Bezoekers kunnen boeken vinden over Vikingen, archeologie, geologie, natuurhistorie, kunst en diverse historische thema’s. Daarnaast zijn er stenen en fossielen te koop die weinig tot geen museale waarde hebben, maar voor verzamelaars en liefhebbers interessant kunnen zijn.

Ook zijn er meubels en decoratieve spullen die gratis mogen worden meegenomen.

Wie op zoek is naar een bijzonder boek, een fossiel voor de verzameling of gewoon wil rondneuzen tussen de vele Vikingboeken in verschillende talen, is van harte welkom op zaterdag 20 juni tussen 13.00 en 16.00 uur aan de Havenweg 1 in Den Oever.

De opbrengst komt ten goede aan de verdere activiteiten van Stichting Weg van de Vikingen.

Boekenmarkt in voormalig Viking Informatiecentrum
(advertentie)

Witte Anjerperkje opgeknapt


Uitgegeven op 04-06-2026 om 17:30  |  link

HIPPOLYTUSHOEF - Het Witte Anjerperkje bij het Marten Snoodijkhof in Hippolytushoef is opgeknapt. Daarbij is ook een nieuwe plaquette geplaatst.

Eerbetoon
Het perkje werd in 2022 aangelegd als eerbetoon aan Nederlandse veteranen. Het ligt tegenover het monument voor Marten Snoodijk en vormt een plek waar aandacht wordt besteed aan de inzet van veteranen en de betekenis van vrijheid.

Sponsoring
De gemeente Hollands Kroon bedankt de familie tijsen van Camping en Café-Restaurant Waddenzee voor de sponsoring van de zwerfkei en Marco Homminga die namens Dorpsraad Hippo bij zijn werkgever P. Smit BV in Den Helder een cortensstalen informatiebord maakte.

Witte Anjerperkje opgeknapt
Kernbeheerders Han van Egmond en Marco de Vries geven de finishing touch aan het perkje.
Witte Anjerperkje opgeknapt - Afbeelding 2
Het opgeknapte perkje.
Witte Anjerperkje opgeknapt - Afbeelding 3
De nieuwe plaquette.
Witte Anjerperkje opgeknapt - Afbeelding 4
Het door Rutger Jan Bredewold gemaakte monument voor Marten Snoodijk.
Witte Anjerperkje opgeknapt - Afbeelding 5
(advertentie)
Reparatiebedrijf Weijers - Beeld en geluid

Nieuwe roeden gestoken: belangrijke mijlpaal voor Molen De Hoop


Uitgegeven op 04-06-2026 om 17:00  |  link

DEN OEVER – Een bijzondere dag voor de vrijwilligers, molenaars en het bestuur van molen De Hoop. Op maandag 1 juni zijn de nieuwe roeden van de monumentale molen in de askop gestoken. Daarmee is een belangrijke mijlpaal bereikt in de vervanging van het complete wiekenkruis, een project dat eind 2023 van start ging.

De vervanging werd destijds preventief besloten nadat kleine roestgaatjes in de bestaande roeden waren geconstateerd. Na het opvragen en vergelijken van offertes viel begin 2024 de keuze op molenmaker Saendijck uit Zaandam. Het bedrijf verving eerder al naar tevredenheid het wiekenkruis van molen De Onderneming.

Met een geraamde investering van ongeveer 100.000 euro begon vervolgens een intensieve periode van fondsenwerving. Subsidieaanvragen, bijdragen van fondsen, een crowdfundingactie onder inwoners en bedrijven en twee succesvolle benefietconcerten – Muziek voor de Wiek – bis en Trien drooit deur – droegen bij aan het bijeenbrengen van het benodigde bedrag. Eind 2025 kwam met steun van de provincie Noord-Holland en het Molenfonds van De Hollandsche Molen de financiering definitief rond.

Begin dit jaar werden de nieuwe stalen roeden van 17 meter lang door firma Vaags uit Aalten samengesteld. Daarna verhuisden ze naar het terrein van de molenmaker in Zaandam, waar het houtwerk werd voorbereid en passend gemaakt.

Indrukwekkende hijsoperatie
Al vroeg in de ochtend heerste er maandag volop bedrijvigheid rond de molen. De straat werd afgezet en een grote kraan van firma Wonder uit Limmen arriveerde om de werkzaamheden uit te voeren. Kort daarna volgde de oplegger met de nieuwe roeden.

De oude roeden werden verwijderd en met behulp van de kraan naar beneden gehesen. Nadat de askop was schoongemaakt en behandeld met menie, konden de nieuwe roeden worden geplaatst en vastgezet. Even na twaalf uur was de hijsoperatie succesvol afgerond.

De komende weken wordt het houtwerk in de roeden aangebracht. Als alles volgens planning verloopt, draait het vernieuwde wiekenkruis binnen twee weken zijn eerste rondjes boven Den Oever.

Trots op brede steun
Voor de vereniging betekent de plaatsing van de nieuwe roeden de bekroning van ruim tweeënhalf jaar voorbereiding, fondsenwerving en organisatie. Het nieuwe wiekenkruis is mogelijk gemaakt dankzij bijdragen van fondsen, overheden, bedrijven en vele inwoners van Wieringen en omgeving.

De vereniging spreekt dan ook haar grote waardering uit voor alle steun die zij heeft ontvangen voor het behoud van de bijna 375 jaar oude molen in het hart van Den Oever.

Nieuwe roeden gestoken: belangrijke mijlpaal voor Molen De Hoop

(advertentie)
Architecten- en ingenieursbureau W.A. De Herder bna vof

Luisteraars gezocht voor voorspeelmiddag in De Cultuurschuur


Uitgegeven op 04-06-2026 om 16:30  |  link

WIERINGERWERF – Op zaterdag 27 juni vindt van 14.30 tot 17.30 uur een voorspeelmiddag plaats van leerlingen van Muziekschool De Cultuurschuur en Fanfare Creona in de De Cultuurschuur aan het Loggersplein 1 in Wieringerwerf.

Bezoekers zijn van harte welkom om te komen luisteren naar de muzikale prestaties van de leerlingen. De middag begint met een gezamenlijk optreden van alle deelnemers. Vervolgens verzorgen de leerlingen individuele optredens waarbij zij muziek ten gehore brengen op verschillende instrumenten. Ook zijn er diverse gelegenheidsduetten te horen, waarin verschillende instrumenten samenkomen.

Het belangrijkste doel van de middag is samen muziek maken en plezier beleven. De bijeenkomst wordt afgesloten met een gezamenlijk slotoptreden.

De organisatie hoopt op veel publiek om de leerlingen aan te moedigen en te genieten van een gezellige muzikale middag.

De toegang is gratis en iedereen is van harte welkom.

Luisteraars gezocht voor voorspeelmiddag in De Cultuurschuur
(advertentie)

Intocht avondvierdaagse


Uitgegeven op 04-06-2026 om 16:00  |  link

HIPPOLYTUSHOEF - Vanavond is de intocht van de avondvierdaagse. Bijgaand de route.

Om 19.15 uur verzamelen in de Wilhelminalaan.

01 Verzamelen Wilhelminalaan, = Op aanwijzing naar Parkzicht
02 Achter de muziek aan, = Rondje Parkzicht
03 Einde weg RA = Beatrixstraat
04 Eerste weg – LA = Parklaan
05 Rechtdoor = Kerkplein
06 Einde weg – LA = Kerkplein
07 Rechtdoor = Hoofdstraat
08 Einde weg – RA = Beltstraat
09 Rechtdoor = Beltstraat
10 Rechtdoor = Belt
11 Eerste weg – LA = Belterlaan
12 Linksaf ---- FINISH = Sportvelden
(advertentie)

Oeverse Meermin krijgt plek aan Havenstraat


Uitgegeven op 04-06-2026 om 15:00  |  link

DEN OEVER – Den Oever krijgt er dit najaar een bijzondere nieuwe inwoonster bij. Op de dakrand van Aan den oever aan de Havenstraat 22 verschijnt een houten zeemeermin die uitkijkt over de haven en de Waddenzee. Leunend tegen een beertje zal zij zichtbaar zijn voor iedereen die over de loopbrug bij de coupure wandelt.

Het idee voor het beeld ontstond enkele jaren geleden toen pandeigenaar Mary de Winter kennismaakte met het werk van beeldhouwer Rein Veldboer. Die eerste ontmoeting leidde uiteindelijk tot de opdracht om een zeemeermin voor Den Oever te creëren.

Rein Veldboer is bekend van zijn beelden, letterkapwerken, cursussen en exposities. Na diverse schetsontwerpen werd afgelopen winter een definitief ontwerp gekozen. Vervolgens werden de technische berekeningen gemaakt en kon het hout bij annemer Klein worden besteld.

Sinds het voorjaar werkt Veldboer aan het beeld, dat uit verlijmd Basralocushout wordt vervaardigd. Dit Surinaamse tropische hardhout staat bekend om zijn grote duurzaamheid en wordt veel toegepast in waterwerken van Rijkswaterstaat. Het materiaal is zelfs zwaarder dan water.

Het beeld wordt voor ongeveer 95 procent met de hand gemaakt. Met hamer, beitel, zaag, rasp en schuurpapier werkt de beeldhouwer spaan voor spaan aan de vorm. Een tijdrovende klus, want het hout is bijzonder hard en zwaar. De zeemeermin wordt ongeveer één meter lang, tachtig centimeter hoog en zal naar verwachting zo'n 200 kilo wegen.

Ook de plaatsing wordt een uitdaging. Waarschijnlijk is er een kraan nodig om het beeld op de dakrand te krijgen. Daarna moet de nieuwe blikvanger bestand zijn tegen weer, wind en vandalisme.

Wie nieuwsgierig is naar het werk van Veldboer kan terecht in zijn atelier aan de Gemeenelandsweg 92 in Oosterland. Bezoekers zijn welkom na een telefoontje vooraf. Rondom het atelier ligt een beeldentuin met werken van Rein en andere kunstenaars. Rein en zijn vrouw Annette stellen hun tuin regelmatig open tijdens Top in de Kop. Annette verzorgde ook dit jaar weer de aquarel voor de folder van het evenement. Meer informatie over hun werk is te vinden op beeldenvanreinveldboer.nl.

De naam van de zeemeermin is overigens nog niet bekend. Daar wordt nog over nagedacht, voordat zij dit najaar haar definitieve plek op de dakrand van Aan den oever in Den Oever inneemt.

Meer info over Aan den oever vind je hier.

Oeverse Meermin krijgt plek aan Havenstraat
Oeverse Meermin krijgt plek aan Havenstraat - Afbeelding 2
Oeverse Meermin krijgt plek aan Havenstraat - Afbeelding 3
Oeverse Meermin krijgt plek aan Havenstraat - Afbeelding 4
Oeverse Meermin krijgt plek aan Havenstraat - Afbeelding 5
(advertentie)

Algemene Ledenvergadering Uitvaartvereniging “De Laatste Eer”


Uitgegeven op 04-06-2026 om 14:00  |  link

Uitvaartvereniging “De Laatste Eer” voor Wieringen en omstreken

Bij deze nodigen wij de leden uit tot het bijwonen van de Algemene Ledenvergadering, welke gehouden zal worden op woensdag 24 juni 2026 om 20.00 uur in het dorpshuis ‘t Skrale End, Westerlanderweg 61,
1778 KM te Westerland.

Agenda:
1. Opening
2. Mededelingen en ingekomen stukken
3. Notulen jaarvergadering 2025
4. Jaarverslag 2025
5. Financieel Jaarverslag 2025
5.1. Decharge bestuur
5.2. Contributie 2027
6. Bestuurswijzigingen
6.1. Aftredend en herkiesbaar zijn de heer G. Wilms en D. Rasch.
Benoeming kandidaat bestuurslid/penningmeester W. Nieuwenhuizen
(Tegen)kandidaten kunnen zich tot 24 uur voor aanvang van de jaarvergadering melden bij het bestuur. tel. (0227) 59 30 90 of info@delaatsteeerwieringen.nl
7. Rondvraag
8. Sluiting

Hoogachtend,
namens het bestuur,

R. Mast

De notulen van de vorige jaarvergadering alsmede het jaarverslag 2025 en het financiële jaarverslag 2025 liggen op de avond van de jaarvergadering ter inzage in het dorpshuis.
(advertentie)

Weekspecials Blue Food Markt


Uitgegeven op 04-06-2026 om 12:30  |  link

Weekspecials Blue Food Markt
Weekspecials Blue Food Markt - Afbeelding 2
Weekspecials Blue Food Markt - Afbeelding 3
Weekspecials Blue Food Markt - Afbeelding 4
(advertentie)

Ook Speeltuin Helderse Buurt doet mee aan Jantje Beton Buitenspeeldag


Uitgegeven op 04-06-2026 om 12:00  |  link

HIPPOLYTUSHOEF – Op woensdag 10 juni staat Noord-Holland volop in het teken van de jaarlijkse Jantje Beton Buitenspeeldag. In de provincie worden maar liefst 39 activiteiten georganiseerd om kinderen naar buiten te krijgen. Ook in Hippolytushoef wordt meegedaan: in Speeltuin Helderse Buurt organiseren vrijwilligers samen met BSO 't Buitenhof en Minke's Knutsel-tijd een gezellige middag vol buitenspelactiviteiten.

Met de campagne 'Geef die bel 'n lel' vraagt Jantje Beton aandacht voor een groeiend probleem. Volgens de stichting spelen ongeveer 400.000 Nederlandse kinderen (bijna) nooit buiten. Uit onderzoek blijkt bovendien dat veel kinderen binnen blijven omdat zij geen speelmaatjes in de buurt hebben. Tegelijkertijd durven veel kinderen niet zomaar aan te bellen bij leeftijdsgenootjes om samen buiten te spelen.



Jantje Beton hoopt dat de Buitenspeeldag kinderen helpt om nieuwe vriendjes en vriendinnetjes in de buurt te ontmoeten. Directeur Mascha van Werven roept ouders op om hun kinderen daarbij te ondersteunen. "Loop de eerste keer gerust mee naar de buren. Zien spelen doet spelen. Laten we van de deurbel weer het geluid van de buurt maken, zodat buitenspelen weer vanzelfsprekend wordt."

Tijdens de Buitenspeeldag worden door heel Noord-Holland uiteenlopende activiteiten georganiseerd, variërend van springkussens en sportieve spellen tot knutselactiviteiten en buurtfeesten. In Speeltuin Helderse Buurt kunnen kinderen eveneens terecht voor een middag vol plezier, beweging en ontmoeting.

Een overzicht van alle activiteiten, locaties en tijden is te vinden op de website van Jantje Beton.

Meer informatie over Speeltuin Helderse Buurt: heldersebuurt.nl

Ook Speeltuin Helderse Buurt doet mee aan Jantje Beton Buitenspeeldag

(advertentie)
Sportcentrum Hippogym: voor wie fit wilt blijven!
(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)
Slagerij Ottens
Occasions
Verkocht - Volkswagen Polo 2016 - Blauw - Apple carplay
€ 0,-

Toyota C-HR 1.8 Hybrid full options 96.000 km
€ 19.595,-

Wieringer historie:
Kroonprins in gesprek met Kolff - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...
Weersverwachting: