Een plas onder de auto: wat te doen als de auto lekt
Uitgegeven op 02-05-2024 om 18:30 |
linkEen auto is tegenwoordig bijna onmisbaar. Helaas is er altijd een kans dat er iets stuk gaat. Daar kunnen we op veel manieren achter komen. Bijvoorbeeld door een vreemd geluid of schokken tijdens het rijden. En dan is daar de gevreesde plas onder de auto. Wie hiermee te maken krijgt weet dat er iets aan de hand is, de vraag is alleen wat dat is en wat er tegen gedaan kan worden. We zullen hier de belangrijkste problemen en oorzaken bespreken.

Er ligt een gekleurde plas onder de auto
Om auto’s op de weg te houden wordt gebruikgemaakt van verschillende vloeistoffen. Denk hierbij aan brandstof, olie, water en koelvloeistof. Die laatste is te herkennen aan de kleur en de geur. Koelvloeistof voor in de radiator kan zowel blauw, groen als rood zijn en heeft een beetje een zoete geur.
Kans op oververhitting
Als er een plas koelvloeistof onder de auto ligt zit er een lek in het koelwatercircuit. Dit circuit inclusief de radiator zijn van groot belang om de motor van de auto te koelen. Er komt namelijk heel wat hitte vrij bij het verbranden van brandstof en het laten bewegen van alle auto-onderdelen. Als de radiator niet voor voldoende koeling zorgt kan de motor van de auto oververhit raken.
Overige symptomen en kosten van vervanging
Naast gekleurde vloeistof onder de auto zijn er vaak nog meer symptomen van een lekkende radiator. Laten we het hier hebben over de
symptomen en kosten van vervanging. Het feit dat er vocht onder de auto ligt betekent waarschijnlijk ook dat het koelwater vaker bijgevuld moet worden. Als het koelwaterpijl echt laag is zal het koelwaterlampje gaan branden.
Oververhitting
Mocht er niets aan het koelvloeistofprobleem gedaan worden dan zal er stoom vrijkomen van onder de motorkap. De volgende stap is dat de motor oververhit raakt. In dat geval is de kans groot dat er schade is aan de radiator. Omdat een radiator gemaakt is van vrij fragiele koelribben is de kans groot dat de radiator vervangen moet worden.
Radiator dichten van binnenuit
Alleen als er sprake is van zeer kleine scheurtjes is er mogelijk nog een tussenoplossing. Er bestaan speciale radatorkits die eventuele scheurtjes kunnen dichten van binnenuit. Het is een middel dat in de koelvloeistof gedaan wordt en de scheurtjes van binnenuit dicht.
Kosten vervanging
Mocht deze methode niet lukken, dan is het noodzakelijk om de radiator te vervangen. Een nieuwe radiator kost tussen € 100 en € 400. Daar komen nog wel de kosten van de installatie en nieuwe koelvloeistof bij. Omdat het een tijdrovende klus is kunnen deze kosten uiteenlopen van € 200 tot € 450. Hiermee kan de totaalprijs variëren van € 300 tot € 850.
Voorkom problemen met de radiator
Het bedrag voor vervanging van een radiator is aanzienlijk. Het is dan ook een goed idee om problemen met de radiator te voorkomen. Het is hiervoor van belang om direct actie te ondernemen als het koelvloeistofpijl laag is of als er een plas onder de auto ligt.
Er ligt een plas olie onder de auto
Als er een plas onder de auto ligt is koelvloeistof niet het enige wat aangetroffen kan worden. Als de plas bestaat uit zwarte of bruine vloeistof dan gaat het waarschijnlijk om olie. Het is in dat geval aan te raden om het oliepeil te controleren. Doe dit pas als de auto al een tijdje stilstaat, zodat alle motorolie naar beneden is gezakt. Zit er te weinig olie in dan is het verstandig om direct naar de garage te gaan. Te lang doorrijden met een olielek kan voor grote problemen zorgen.
Als er sprake is van een olielek hoeft het overigens niet direct om iets ernstigs te gaan. De auto heeft verschillende onderdelen die olie nodig hebben. Er is motorolie, maar ook olie voor de versnellingsbak, remmen en stuurbekrachtiging. Gaat het om zeer donkere tot zwarte olie dan is het waarschijnlijk motorolie. In dat geval kan het lek een aantal oorzaken hebben. Het kan onder andere gaan om een lekke koppakking. Wat het ook is, een olielek moet snel aangepakt worden om erger te voorkomen.
Er ligt een plas water onder de auto
Dan is er ook nog een kans dat er een plas water onder de auto ligt. Dit is het minst vervelende van de drie vloeistoffen want het gaat waarschijnlijk om condenswater van de airco. Als de airco voor langere tijd aan staat moet die zijn stoom kwijt. Dat zorgt voor condenswater. Tijdens het rijden valt dit niet op, maar als de auto net stilstaat wel. Dit is geen probleem, er is niets aan de hand met de auto.
Meer informatie in de bron:
Tips voor het gebruik van een waterradiator: autodoc.nl