Vragen CDA over compensatie chronisch zieken en gehandicapten
Uitgegeven op 29-01-2014 om 18:38 |
linkHOLLANDS KROON - Het CDA maakt zich zorgen over het besluit van de regering om een aantal regelingen voor chronisch zieken en gehandicapten af te schaffen. Het CDA heeft daarom schriftelijk een aantal vragen over compensatie chronisch zieken en gehandicapten gesteld aan burgmeester en wethouders.
De regering heeft besloten om diverse inkomensregelingen voor chronisch zieken en gehandicapten af te schaffen, zoals de compensatie eigen risico (CER) en tegemoetkomingen in het kader van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg). In totaal wordt er structureel 1,5 miljard euro bezuinigd. De inkomensgevolgen voor chronisch zieken en gehandicapten kunnen fors zijn. Deze mensen kunnen de kosten van medicijnen en behandelingen doorgaans immers moeilijk be�nvloeden, en hebben vaak ook te maken met forse arbeidsbeperkingen. Als compensatie voor deze bezuiniging blijft het rijk zelf 438 miljoen euro beschikbaar stellen voor een landelijke fiscale ondersteuningsregeling en wordt ruim 268 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een gemeentelijke �maatwerkvoorziening deze gelden komen met ingang 1 januari 2014 in het gemeentefonds.
Daarnaast wordt er 80 miljoen gestort extra in het gemeentefonds voor armoedebeleid in het kader van een �intensivering armoedebeleid�. Het CDA wil deze middelen o.a. inzetten voor een goede compensatie voor chronisch zieken en gehandicapten.
De vragen van de raadsfractie van het CDA:
Geachte leden van het college,
De regering heeft besloten om diverse inkomensregelingen voor chronisch zieken en gehandicapten af te schaffen, zoals de compensatie eigen risico (CER) en tegemoetkomingen in het kader van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg). In totaal wordt er structureel 1,5 miljard euro bezuinigd. De inkomensgevolgen voor chronisch zieken en gehandicapten kunnen fors zijn. Deze mensen kunnen de kosten van medicijnen en behandelingen doorgaans immers moeilijk be�nvloeden, en hebben vaak ook te maken met forse arbeidsbeperkingen. Als compensatie voor deze bezuiniging blijft het rijk zelf 438 miljoen euro beschikbaar stellen voor een landelijke fiscale ondersteuningsregeling en wordt ruim 268 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een gemeentelijke �maatwerkvoorziening deze gelden komen met ingang 1 januari 2014 in het gemeentefonds.
Daarnaast wordt er 80 miljoen gestort extra in het gemeentefonds voor armoedebeleid in het kader van een �intensivering armoedebeleid�. Het CDA wil deze middelen o.a. inzetten voor een goede compensatie voor chronisch zieken en gehandicapten. Het CDA heeft hierbij de volgende vragen vragen:
1. Kan het college aangeven hoeveel middelen onze gemeente per 1 januari 2014 extra in het Gemeentefonds al ontvangen voor de maatwerkvoorziening chronisch zieken en gehandicapten en hoeveel voor de intensivering van het armoedebeleid. Wanneer dit nog niet bekend is, kan het college dan aangeven hoeveel extra middelen dit betekent uitgaande van de huidige verdelingssystematiek in het Gemeentefonds?
2. Heeft de gemeente in beeld hoeveel mensen binnen de gemeente nu tegemoetkomingen ontvangen in het kader van de Wtcg of de CER? Is het college bereid om de doelgroepen in beeld te brengen, in overleg met het CAK?
3. Heeft uw college voldoende informatie om duidelijk te krijgen wat de verschillende inkomensniveaus van deze inwoners zijn?
4. Gaat het college ons deel van de 268 miljoen gebruiken voor de bestaande minimabeleid doelgroepen of overweegt het college om ook groepen boven de 100% van het wettelijk minimumloon te compenseren? Zo ja, welke inkomensgrenzen gaan daarbij gehanteerd worden en wordt ook rekening gehouden met de gevolgen voor middeninkomens?
5. Heeft u de overtuiging dat u voldoende middelen krijgt om de chronisch zieken en gehandicapten in onze gemeenten naar behoren te compenseren? Zo nee, wat betekent dat dan voor deze groepen inwoners?
6. Hoeveel mensen maken er in onze gemeente gebruik van de bijzondere bijstand (de niet-categorale mogelijkheden)? Hoeveel extra geld is er dus per persoon vanuit die 80 miljoen extra landelijk voor armoedebeleid in onze gemeenten? Is het voornemen om deze gelden ook in te zetten voor de compensatie van chronisch zieken en gehandicapten?
7. Op welke wijze worden chronisch zieken en gehandicapten in onze gemeente actief ge�nformeerd over de gemeentelijke tegemoetkoming die zij als compensatie voor het schrappen van landelijke regelingen kunnen ontvangen?
De WMO- woonvoorzieningen worden uitgesloten van de landelijke, fiscale compensatieregeling voor chronisch zieken en gehandicapten. Dit betekent dat wanneer inwoners een WMO-woonvoorziening geheel of deels zelf gaan betalen deze extra kosten niet fiscaal gecompenseerd kunnen worden.
8. Hoe gaat de gemeente om met het verstrekken van Wmo-voorzieningen als mensen in staat zijn deze zelf kunnen betalen? Gaat dit veranderen nu deze niet meer fiscaal aftrekbaar zijn en de compensatieregelingen voor chronische zieken en gehandicapten wijzigen?
Met vriendelijke groet,
Elaine Vlaming
Fractievoorzitter CDA Hollands Kroon