Buschauffeur Harm Veld neemt afscheid van Connexxion
Uitgegeven op 19-05-2012 om 19:34 |
linkHIPPOLYTUSHOEF - Na 42 jaar op de bus te hebben gewerkt, heeft Harm Veld uit Hippolytushoef afgelopen vrijdag afscheid genomen van de bus.
Afgelopen 8 mei bereikte Veld de pensioengerechtigde leeftijd en mocht hij van de bus stappen. De laatste dienstrit had hij op 20 april mogen rijden. Vrijdag werd Veld nog eenmaal van huis gehaald, in een met spandoeken versierde bus. Zijn vrouw Vera en dochter Henriette mochten hier bij zijn. Bij de halte in Hippolytushoef werden zoon Wijnand en schoondochter Marjan opgehaald. Ook stapten er enkele vrienden in. Daarna ging de reis naar Den Helder, waar zoon Martijn op de bus stond te wachten. Onderweg naar Hoorn werden ook schoonzoon B�la en een flink aantal familieleden opgehaald. Helaas had de bus wat vertraging opgelopen, waardoor niet de gehele route van lijn 135 gereden kon worden.
In Hoorn aangekomen werd Veld opgewacht door vele vrienden en kennissen. Samen werden zij ontvangen in het chauffeursverblijf, waar een receptie volgde. Na afloop van de receptie mocht Veld nog 1 keer een stukje rijden: via Abbekerk naar Hippolytushoef, om de familie en vrienden weer thuis te brengen.
Al met al was dit een geslaagde dag en een waardig en plezierig afscheid.
Op 16 februari 1970 kwam Veld in dienst bij de Naco in Alkmaar. In 1972 fuseerde dit bedrijf. Na de fusie bleef de naam NZH over. Hij bleef in zijn standplaats Alkmaar werken en reed hier zowel stadsritten, als de lange afstandslijnen naar Leeuwarden en Den Helder.
In 1983 kwam er een plek vrij in standplaats Den Oever. Veld had al eerder aangegeven in Den Oever te willen werken. Dit betekende, dat hij alleen de lange lijnen zou gaan rijden en nagenoeg geen stadritten meer. Hij begon in standplaats Den Oever en verhuisde met zijn gezin naar Hippolytushoef. Veld was vaak te vinden op lijn 97 naar Leeuwarden / Alkmaar en lijn 158 naar Den Helder.
Buiten het werk om reed Veld ook mee in behendigheidswedstrijden. Dit zijn wedstrijden waar je met een voertuig verschillende proeven moet rijden. In 1991 kwam de kroon op zijn werk: Veld werd Nederlands Kampioen busrijden en mocht mee naar de Wereldkampioenschappen in Afrika. Helaas werden de Wereldkampioenschappen door omstandigheden niet gehouden.
Eind jaren '90 werd besloten tot schaalvergroting. In 1994 deed de interliner zijn entree: er kwamen nu snelbussen tussen Hoorn - Den Helder en Alkmaar - Drachten. Alleen chauffeurs, die met een schakelbus konden rijden mochten deze bussen besturen. Dit was voor Veld geen probleem, aangezien hij tot dan toe altijd met schakelbussen had gereden.
Een vertrouwd gezicht op de bus rijdt zijn laatste rit
Samen met een aantal andere bedrijven fuseerde de NZH in 1999 tot Connexxion. Dit werd een van de grootste openbaar vervoersbedrijven in Nederland. De kleur van alle bussen veranderde van geel naar groen.
In 2002 besloot Connexxion tot schaalverkleining. Standplaats Den Oever werd gesloten. Veld kreeg de keuze waar hij wilde werken. Hij koos voor Medemblik. Dit betekende helaas, dat hij behalve een stuk verder moest reizen, ook niet meer op de lijn naar Almaar en Drachten/Leeuwarden mocht rijden, omdat deze niet verzorgd werd door standplaats Medemblik. In plaats hiervan kwam hij wel vaak in Amsterdam en Hoorn.
In 2007 werd ook standplaats Medemblik gesloten en werden de chauffeurs automatisch overgeplaatst naar Hoorn. Voor Veld betekende dit, dat hij in ieder geval vaker over Wieringen mocht rijden met lijn 135. De keerzijde was, dat hij ook regelmatig stadsritten in Hoorn moest rijden. Deze vond Veld, net als in zijn dienstjaren in Alkmaar, weinig aan.
In januari 2008 werd Veld 60 en 8 maanden en mocht hij in de VUT. Hij koos voor een gedeeltelijke VUT, waarbij hij nog 2 dagen per week op de bus bleef rijden. De laatste jaren werden wel steeds zwaarder: Door maatregelen van bovenaf begon het plezier in het werk steeds minder te worden. Veld zocht dan ook naar andere bezigheden. Nu heeft hij daar alle tijd voor.
Foto's en tekst: Henriette Veld