HGG Group wint Jan Huygen van Linschoten PrijsUitgegeven op 11-02-2010 om 11:56 |
link |
bewaar |
printROTTERDAM/WIERINGERWERF - Op maandag 8 februari heeft HGG tijdens het ABN-AMRO World Tennis Tournament de Jan Huygen van Linschoten Prijs gewonnen. Samen met Berg Toys en EAS Europe streed HGG om de hoofdprijs van € 25.000 en een sculptuur van kunstenares Loes Schellekens.
De prijs is in het leven geroepen om internationaal actieve ondernemers te ondersteunen en stimuleren en werd gisteren voor de zevende keer uitgereikt door Joop Wijn, voormalig Minister van Economische Zaken.
Tijdens de openingsbijeenkomst moesten de drie genomineerden hun internationale ondernemersverhaal kort presenteren. De vakjury, met als voorzitter Joop Wijn (beoogd lid Raad van Bestuur ABN AMRO Bank N.V) beoordeelde de drie genomineerden uiteindelijk op alle vlakken van het internationale handelsverkeer.
De vakjury bestond naast voorzitter Joop Wijn uit Frank Hauwert (Directeur Fenedex), Loek Hermans (Voorzitter MKB Nederland en voormalig minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Gerard Vaandrager (Directeur Nederlandse Centrum voor Handelsbevordering). Belangrijke motivatie voor de jury om HGG de prijs toe te kennen was o.a. de inzet van een hoogwaardig technisch product in een global niche markt, geen hit & run aanpak m.b.t. export maar een structurele aanpak en een hoog technologische onderneming die door continue innovatie de concurrentie in deze lastige sector goed voor blijft. Daarnaast vond de jury dat HGG een duidelijke visie en focus heeft op R&D en innoveren, o.a. het offshoren van windmolens is helemaal van nu.
Sinds 1984 ontwikkelt HGG machines die dikwandige metalen profielen perfect op maat snijden. Deze machines worden met groot succes ingezet in branches als de staalbouw, de petrochemische, offshore, -en scheepsbouw industrie. Daarnaast kan HGG alle vormen van snijwerk in opdracht verwerken voor bedrijven die zelf niet willen of kunnen investeren machines. Hiervoor gebruikt HGG haar eigen machines en prototypes.
HGG heeft haar eerste stappen in het buitenland gezet in de vorm van service provider. Snijwerk werd op locatie verricht bij een internationale klant, die uiteindelijk zelf een machine heeft aangeschaft. De industrieën binnen de niche waarin HGG opereert zijn wereldwijd aanwezig. Om groei en ontwikkeling te realiseren is het voor HGG van groot belang om internationaal te werken.
Het komende jaar wil HGG minimaal 20% van haar omzet halen uit nieuwe producten en ontwikkelingen. Daarnaast wil zij zich focussen op het verder uitbreiden van haar leidinggevende en vooruitstrevende positie naar de offshore- en windmolenindustrie. In 2009 heeft HGG een voorzichtige entree gemaakt op de Japanse markt door, in samenwerking met partner Tekla, een aantal beurzen te bezoeken. Het (verder) betreden van de Japanse markt is een andere belangrijke doelstelling.