HIPPOLYTUSHOEF – Op woensdag 10 juni staat Noord-Holland volop in het teken van de jaarlijkse Jantje Beton Buitenspeeldag. In de provincie worden maar liefst 39 activiteiten georganiseerd om kinderen naar buiten te krijgen. Ook in Hippolytushoef wordt meegedaan: in Speeltuin Helderse Buurt organiseren vrijwilligers samen met BSO 't Buitenhof en Minke's Knutsel-tijd een gezellige middag vol buitenspelactiviteiten.
Met de campagne 'Geef die bel 'n lel' vraagt Jantje Beton aandacht voor een groeiend probleem. Volgens de stichting spelen ongeveer 400.000 Nederlandse kinderen (bijna) nooit buiten. Uit onderzoek blijkt bovendien dat veel kinderen binnen blijven omdat zij geen speelmaatjes in de buurt hebben. Tegelijkertijd durven veel kinderen niet zomaar aan te bellen bij leeftijdsgenootjes om samen buiten te spelen.
Jantje Beton hoopt dat de Buitenspeeldag kinderen helpt om nieuwe vriendjes en vriendinnetjes in de buurt te ontmoeten. Directeur Mascha van Werven roept ouders op om hun kinderen daarbij te ondersteunen. "Loop de eerste keer gerust mee naar de buren. Zien spelen doet spelen. Laten we van de deurbel weer het geluid van de buurt maken, zodat buitenspelen weer vanzelfsprekend wordt."
Tijdens de Buitenspeeldag worden door heel Noord-Holland uiteenlopende activiteiten georganiseerd, variërend van springkussens en sportieve spellen tot knutselactiviteiten en buurtfeesten. In Speeltuin Helderse Buurt kunnen kinderen eveneens terecht voor een middag vol plezier, beweging en ontmoeting.
Een overzicht van alle activiteiten, locaties en tijden is te vinden op de website van Jantje Beton.