Gemeente verwijdert ook dit jaar gratis zieke iepen
Uitgegeven op 30-05-2026 om 14:31 |
linkHOLLANDS KROON - De gemeente Hollands Kroon zet ook dit jaar in op de bestrijding van de iepziekte. Net als vorig jaar worden iepen binnen de gemeente gecontroleerd en waar nodig verwijderd om verdere verspreiding van de ziekte te voorkomen.
Niet alleen zieke iepen op gemeentelijke grond worden aangepakt. Ook inwoners met een zieke iep in de tuin of op het erf kunnen deze gratis laten verwijderen. De gemeente roept inwoners op verdachte bomen te melden voor controle.
Daarnaast inspecteert de gemeente terreinen van onder meer Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat. Wanneer daar zieke iepen worden aangetroffen, worden de betreffende organisaties hierover geïnformeerd.
De iepziekte is een schimmelziekte die zich verspreidt via boomwortels en de
iepenspintkever. Hierdoor kunnen gezonde bomen snel worden aangetast. Volgens de gemeente is het daarom belangrijk om zieke bomen tijdig te verwijderen.
Inwoners die vermoeden dat een iep ziek is, kunnen dit melden bij de gemeente of een e-mail sturen naar
iepziekte@hollandskroon.nl. Na controle wordt een zieke boom kosteloos verwijderd.
