Inwoners iets positiever over gemeente Hollands Kroon
Uitgegeven op 30-05-2026 om 11:24 |
linkHOLLANDS KROON - Inwoners van Hollands Kroon zijn iets positiever geworden over de dienstverlening van de gemeente. Dat blijkt uit de jaarlijkse inwonerspeiling die begin 2026 werd gehouden onder 3.600 willekeurig geselecteerde inwoners. In totaal vulden 566 inwoners de vragenlijst in.
De waardering voor de gemeentelijke dienstverlening steeg naar een 6,7. In 2022 lag dit cijfer nog op 6,3. Ook de leefomgeving wordt iets beter beoordeeld en krijgt een rapportcijfer 8. Het vertrouwen in de gemeente bleef met 29 procent gelijk aan vorig jaar.
Uit de peiling blijkt verder dat inwoners vaker ervaren dat de gemeente luistert naar ideeën en ruimte biedt om plannen uit te voeren. Ook voelen inwoners zich iets vaker geholpen bij initiatieven uit de samenleving.
De digitale dienstverlening wordt gewaardeerd met een 7, tegenover een 6,6 in 2022. Volgens de gemeente dragen onder meer het nieuwe fysieke en digitale loket voor (ver)bouwvragen en de avondopenstellingen voor aanvragen van identiteitsbewijzen en rijbewijzen hieraan bij.
De waardering voor de openbare ruimte blijft met een 6,4 gelijk. De gemeente heeft in 2025 en 2026 in totaal 4 miljoen euro extra beschikbaar gesteld om achterstallig onderhoud aan te pakken.
Een aandachtspunt blijft de verkeersveiligheid. Ongeveer 32 procent van de inwoners geeft aan verkeersonveilige situaties te ervaren. De gemeente zegt ook dit jaar te blijven investeren in maatregelen en campagnes om de verkeersveiligheid te verbeteren.
De inwonerspeiling werd uitgevoerd door Ipsos I&O met behulp van de standaardvragenlijst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Hierdoor kunnen de resultaten worden vergeleken met gemeenten van vergelijkbare omvang.
Voor de liefhebber die alle 62 pagina's zelf wil doorakkeren: klik hier.
