Vissector lanceert landelijke campagne: ‘Van kotter tot keuken’
Uitgegeven op 04-10-2025 om 06:00 |
linkNEDERLAND - 24 uur lang de vis in de spotlights op vrijdag visdag 10 oktober 2025.
De Nederlandse Vissersbond en de vissector lanceren tijdens de landelijke ‘Week van Ons Eten’ de campagne ‘Van kotter tot keuken’. Op #VrijdagVisdag 10 oktober 2025 staat de vis 24 uur lang in de schijnwerpers; van het schip tot het gerecht op tafel.
Waardering voor voedsel van dichtbij
De Week van Ons Eten, van 4 t/m 11 oktober 2025, draait om waardering voor ons eigen voedsel, geproduceerd dichtbij huis. Nederlandse vissers, verwerkers en koks leveren daar al generaties lang een onmisbare bijdrage aan. Achter elk stukje vis schuilt vakmanschap, passie en traditie. Verhalen die vaak onzichtbaar blijven.
“Wat voor ons dagelijkse werkelijkheid is, blijkt voor anderen vaak verrassend en inspirerend: Van al het eetbare dat onze zee biedt tot de manier hoe het wordt gevangen. Juist daarom is het belangrijk om deze verhalen te vertellen,” aldus Johan Nooitgedagt, voorzitter van de Nederlandse Vissersbond.
Trots van Nederland
De vissector is historisch, cultureel én economisch een fundament van de Nederlandse identiteit. Door tijdens de ‘Week van Ons Eten’ 24 uur lang samen de sector in beeld te brengen, willen de initiatiefnemers de trots en kracht van vis als heerlijk, gezond en lokaal product laten zien.
Meer informatie
Alle informatie over de campagne is te vinden op
www.vissersbond.nl/visdag
