Een dure les: mijn ervaring met een thuisbaantje dat te mooi lijkt om waar te zijn
Uitgegeven op 14-01-2025 om 20:40 |
linkZWEDEN - Ingezonden artikel. Een dure les: mijn ervaring met een thuisbaantje dat te mooi lijkt om waar te zijn.
Het begon allemaal met een simpele wens: een thuisbaantje vinden. Iets waarmee ik vanuit Zweden een extra zakcentje kon verdienen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik terecht bij Seota Digital Marketing. De website zag er professioneel uit, en de beloftes waren aantrekkelijk. Een basisloon van 5000 kronen na vier dagen? Bonussen en commissies op basis van taken maken? Dat klonk bijna te mooi om waar te zijn. Spoiler alert: dat was het ook.
In het begin verliep alles soepel. Ik moest een klein bedrag inleggen, zogenaamd om "in het systeem te komen", lid worden van een platform. Oké, dacht ik, soms moet je investeren om te verdienen. Met lichte twijfel kocht ik wat crypto’s en stuurde dat naar hen. De eerste drie dagen leken een droom: ik voltooide mijn taken, kreeg kleine bonussen, en alles voelde alsof het waar was.
Maar toen begon de ellende. Ik kreeg een "commerciële order". Dit was een taak die, naar eigen zeggen, tien keer meer waard was en ook een tien keer hogere inleg vereist. Eerst dacht ik dat het een vergissing was, maar nee, dit hoorde erbij. Ik schraapte het geld bij elkaar wat ik al verdiend had, kocht opnieuw crypto’s en voltooide de taak.
Eén bestelling werd twee, en daarna nog één. Ik voelde de grond onder mijn voeten wegzakken toen ik een nieuwe commerciële order kreeg waarvoor ik 20.000 Zweedse kronen moest inleggen. Maar de verdiende centjes waren op en nu was het de bedoeling om je eigen bankrekening te plunderen, gelukkig niet gedaan
Later sprak ik een ander slachtoffer via Telegram, een meisje uit Engeland dat maar liefst 1.800 dollar had verloren. Ook zij was vastgelopen maar zij had wel zelf eigen geld ingelegd en ze kon niet meer verder. Het principe was simpel: je moest blijven investeren om verder te kunnen, maar als je niets meer had, was het over en uit. Alles kwijt.
Ik heb ondertussen al onze gesprekken opgeslagen: met de klantenservice, met de "mentor" die ik kreeg, en met alle opdrachten die ik volbracht heb. Nu probeer ik via deze weg de media te bereiken want er blijken heel veel van zulke bedrijven te zijn. Vraag me af of dit legaal is want ze vertellen niet alles en ze beginnen de communicatie op whatsapp en gaan over naar Telegram want dan kan het stiekum Maar wat mij het meest bijblijft, is de vraag hoeveel anderen ditzelfde overkomt. Hoeveel mensen zijn al hun spaargeld kwijtgeraakt door deze misleidende beloften?
Deze ervaring heeft mij een dure les geleerd en bespaard: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook. En gratis geld bestaat niet.
Ingo Halfweeg