Centrum Hippolytushoef gaat op de schop, nadruk op toerisme en groeipotentie consumentenUitgegeven op 23-06-2021 om 21:37 |
link |
bewaar |
print'Geen arbeidsmigranten in De Harmonie...'
HIPPOLYTUSHOEF - In januari 2020 zijn de resultaten van de Belevingsmonitor Hollands Kroon bekend geworden, met een duidelijke uitkomst voor het winkelgebied in Hippolytushoef. Dit winkelgebied is een van de vier hoofdwinkelgebieden in onze gemeente. In 2021 wil de gemeente starten met de herinrichting.
Rond de kerk wordt er gekeken naar een andere inrichting met mogelijkheden voor een aantal terrassen. De Harmonie is bij de gemeente niet in beeld als huisvestingplaats voor arbeidsmigranten. Er zijn nu plannen om in het pand appartementen te bouwen. De eerste schetsen die hiervoor zijn getekend leken echter niet te voldoen aan de geldende bouwbesluiten.
Uit de belevingsmonitor blijkt dat er kansen zijn voor langere verblijfstijd van toeristen en groeipotentie van het aantal consumenten. Vlak daarna is vanuit de ondernemersvereniging Midden en West Wieringen ‘werkgroep Hippo’ opgericht voor het dorpshart van Hippolytushoef. De werkgroep Hippo heeft meerdere aandachtspunten bespreekbaar gemaakt door het indienen van een door hen opgesteld ‘inventarisatiedocument verbeterpunten’. De punten dragen bij aan het verbeteren van de openbare ruimte, de leefbaarheid voor bewoners en de toekomst van de middenstand (winkelklimaat).
Voor de korte termijn (fase 1) is op basis van het inventarisatiedocument een plan van aanpak geschreven, waarbij de focus ligt op met name puur cosmetische ingrepen als: vervangen straatmeubilair, schilderen lantaarnpalen, vervangen afzetpaaltjes e.d. In 2021 is ‘aanpak openbare ruimte centrum Hippolytushoef’ een project geworden, alleen zonder projectbudget.
Wieringen, met kern Hippolytushoef, is een uniek gebied met veel historie. De middenstand heeft het zwaar en door Corona is het nog lastiger geworden. Het aantrekkelijker maken van het dorpshart draagt bij aan het verhogen van de verblijfstijd in het dorpshart door inwoners, bezoekers en mogelijk het aantrekken van (meer) toeristen/passanten en/of het verhogen van de bezoekfrequentie. Dit is weer goed voor de voorzieningen waaronder winkels en horeca.