Alle ins and outs over SEO voor je bedrijfUitgegeven op 03-03-2021 om 11:02 |
link |
bewaar |
printJe hebt er vast wel een keer van gehoord: SEO. SEO is de afkorting voor search engine optimization. Het is een ware trend en tevens goed voor je bedrijf. In dit artikel leggen we uit wat SEO precies is, wat het kan bieden voor jouw bedrijf en wat je moet weten om een goede
SEO-specialist in te huren. Lees snel verder!
Wat is SEO?
SEO, de afkorting voor search engine optimization. Vertaald in het Nederlands is het zoekmachine optimalisatie. Denk bijvoorbeeld aan de grootste zoekmachine ter wereld: Google.
SEO zorgt er in korte lijnen voor dat je hoger in de zoekresultatenpagina van Google komt met jouw website of landingspagina. Hiervoor moeten verschillende facetten goed georganiseerd worden om dat doel (hoger in Google komen) te bereiken. Dit heeft te maken met content, techniek en linkbuilding. We vertellen later in dit artikel meer over deze facetten van SEO.
Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat het organische bezoekersverkeer en het aantal conversies verhoogt.
Waarom is het belangrijk voor jouw bedrijf?
SEO zorgt er dus voor dat je website of verschillende landingspagina's hoger komen in de zoekresultatenpagina van Google bij bepaalde zoektermen die worden ingevoerd. Zoektermen zijn zoekopdrachten die een persoon invoert in Google. Bijvoorbeeld een zoekterm 'hardloopschoenen maat 38'. Deze persoon wilt waarschijnlijk verschillende hardloopschoenen in maat 38 vinden in de zoekresultatenpagina. Je kunt hier goed op inspelen als je een bedrijf bent die online hardloopschoenen aanbiedt.
SEO is voornamelijk belangrijk voor je bedrijf, omdat meer dan 80% van de bevolking zijn of haar zoektocht naar een dienst, product of bedrijf begint in Google. Mensen willen dus eerst graag geïnformeerd worden over de verschillende opties in Google. Daarom is het belangrijk om in Google op te vallen met jouw website.
Wat doet een SEO specialist?
Een SEO-specialist of
SEO-consultant is iemand die er voor zorgt dat een website zo vindbaar mogelijk is in de zoekmachines. Dit heeft als doel het verhogen van het organische bezoekersverkeer en het aantal conversies.
De manieren waarop een SEO expert een hoge positie kan bewerkstelligen is door de techniek achter de webpagina te optimaliseren, de content op de pagina te verbeteren en de autoriteit van de pagina te verhogen.
Techniek
Met techniek binnen
SEO hebben we het vooral over inhoudelijke dingen zoals de laadsnelheid van de website zo kort mogelijk is, dat er geen fouten zitten in de html en css, dat de hosting van de website goed is en dat de pagina's van de website responsive zijn. Responsive houdt in dat de website zich aanpast aan het schermformaat van de gebruiker.
Content
Kwalitatieve en relevante content op een website of landingspagina's is cruciaal om je SEO te optimaliseren.
Goede content zit hem vooral in het gebruik van goede page titles en -descriptions en een goede interne linkstructuur wordt aangehouden. Voorts moeten de url-, navigatie- en sitestructuur kloppen en de afbeeldingen op de pagina moeten geoptimaliseerd zijn.
De daadwerkelijke tekst moet natuurlijk ook goed zijn. Je doet dit door zonder spelfouten te schrijven en relevante content per pagina aan te bieden. Relevante content wordt onder andere bepaald door de keywords (zoekwoorden) die worden gebruikt in de tekst, titles en descriptions. De keywords moeten aansluiten bij het onderwerp.
Wanneer deze keywords te maken hebben met het onderwerp is de kans groter dat het algoritme van Google de pagina classificeert als relevant. Je komt hierdoor eerder naar boven in de zoekresultatenpagina van Google. Het algoritme verandert echter wel regelmatig waardoor succes nooit gegarandeerd is.
Autoriteit
De autoriteit van een website wordt voornamelijk bepaald door het aantal verkregen links naar andere websites en de autoriteit van die websites. Wanneer een autoritaire pagina linkt aan jouw website, krijgt je pagina een boost. De kwaliteit van deze externe links is dus belangrijker dan het aantal.
Wanneer jouw website een hoge autoriteit heeft, kun je dit zien als een soort 'pluspunten van Google'. Een hoge autoriteit zorgt ervoor dat je pagina hoger komt te staan in de zoekresultatenpagina van Google.
Hoe herken je een goede SEO specialist?
Veel bedrijven besteden hun SEO uit aan SEO specialisten. Dit komt omdat SEO niet heel moeilijk is, maar vooral veel tijd en ervaring vraagt van een persoon. Een SEO-specialist is daarom vaak de aangewezen persoon om de SEO te doen voor bedrijven. Er is nog geen duidelijke accreditatie voor een SEO specialist. Daarom kan het vaak lastig zijn om een goede SEO-expert te vinden voor jouw bedrijf. We vertellen je waar je op moet letten om de juiste SEO-specialist te vinden.
Een goede SEO specialist moet vooral de combinatie van de drie bovengenoemde facetten goed kunnen implementeren in websites. Content, techniek en linkbuilden zijn alle drie belangrijk voor het optimaliseren van je website. Welk facet belangrijk is, hangt van het bedrijf af.
Ook is het belangrijk om een realistische en eerlijke SEO specialist te vinden. Een SEO consultant kan niet binnen een bepaald tijdsbestek een nummer 1 positie beloven. SEO is een dynamisch vakgebied, met constante veranderingen en geen garanties voor een nummer 1 posities.
Een goede SEO specialist behandelt dus alle drie de facetten (content, techniek en linkbuilding) en is realistisch.