BM-100 'Georgina of Ladram' naar zee voor proefvaartUitgegeven op 11-06-2020 om 20:08 |
link |
bewaar |
printDEN OEVER - De nieuwe Engelse boomkorkotter 'Georgina of Ladram' met registratienummer BM-100 maakt zich vandaag op voor haar eerste reeks proeven (seatrials) op zee.
De BM-100 is het tweede Engelse nieuwbouwschip dat Luyt als hoofdaannemer in de vaart brengt voor rederij Waterdance Ltd. Vorig jaar april heeft Luyt de E1 / 'Nichola of Ladram', een krabbenvissersvaartuig (Crabber Vivier) voor Waterdance opgeleverd. De BM-100 is een geheel ander type schip dat ingezet voor boomkorvisserij om o.a. tong, schol en inktvis te vangen voor de Engelse kust en heeft haar thuishaven in Brixham.
(Foto: Jan Koster, Luyt Groep. Fotobewerking fotostudio & media Henk-Jan Wittink)
De nieuwe viskotter met een lengte van 35,25m een breedte van 8,70m en een diepte van 5,20m voer gistermiddag naar Texel voor een laatste inspectie in het dok van Oudeschild en passeerde onderweg op het Wad onder andere de WR 12 van Gerard Kranendonk en de WR 212 van Jelle van der Burg. Deze identieke garnalenkotters (met een lengte van 23,90 meter, breedte 6,40 meter en holte 2,50 meter) zijn twee jaar geleden tegelijkertijd door Luyt gebouwd en in de vaart gebracht.
Van links naar rechts WR 12, WR 212 & BM 100 - foto Jan Koster.
Wieringer bodem
De BM-100, WR 12 en WR 212 zijn met recht van eigen Wieringer bodem. Het ontwerp van deze schepen is door Luyt volledig in eigen beheer ontwikkeld. Het design van de BM100 is verder uitgewerkt in samenwerking met Marimecs Marine Design & Engineering. Net als bij de WR12 en WR212 is Luyt als hoofdaannemer verantwoordelijk voor het complete nieuwbouwtraject: van ontwerp, cascobouw, afbouw tot en met inbedrijfstelling en oplevering.
De BM100 is uitgerust met een elektrisch aangedreven 10-trommel vislier van eigen fabricaat, een schroef en tunnel van 3,2 m en een 1000 pk ABC hoofdmotor. Als het proefvaren en proefvissen achter de rug zijn en alle benodigde certificaten en vergunningen zijn afgegeven dan kan het schip definitief naar zee. En dat alles in samenwerking met een groot aantal toeleveranciers van Wieringen, de Wieringermeer en van iets verder weg die zich allen voor de volle 100% hebben ingezet voor de realisatie van de grootste nieuwbouwopdracht ooit in het 60-jarige bestaan van scheepswerf Luyt in Den Oever.