Saamhorigheid bij Wooncompagnie
Uitgegeven op 16-04-2020 om 14:25 |
link
Huurders en Wooncompagnie staan elkaar bij in deze onzekere tijden. Veel bewoners doen hun best om er in deze onzekere coronatijden voor elkaar te zijn. Dat ervaren de buurtteams van Wooncompagnie.
"
Je ziet dat bewoners op elkaar letten en voor elkaar zorgen", zegt Marja Doll, buurtconsulente bij Buurtteam Hollands Kroon e.o. "
Huurders brengen hun buren een bloemetje of doen een boodschap voor wat oudere buurtgenoten." Ria Elzinga uit Middenmeer is daar een inspirerend voorbeeld.
Ria Elzinga (69) woont met veel plezier in het seniorencomplex Kroonwaard van Wooncompagnie. "
Juist in deze tijd is het belangrijk dat we er voor elkaar zijn", zegt ze. "
Zo doe ik boodschappen voor buurtjes die 86 zijn en in deze tijden beter niet de supermarkt in kunnen gaan. Ik ga niet bij ze naar binnen, maar geef de boodschappen af. Ze waarderen dat heel erg."
Meer leefgeluiden, meer overlast
De buurtteams van Wooncompagnie waarderen en stimuleren de betrokkenheid van huurders, maar signaleren tegelijkertijd dat door de coronacrisis bepaalde overlastproblematiek toeneemt. "
Mensen blijven zoveel mogelijk thuis, houden elkaar in de gaten en dat leidt soms tot extra overlast", ervaart Marja Doll. Haar collega Kim Leers van Buurtteam Waterland e.o. beaamt dat: "
Iedereen thuis leidt tot meer leefgeluiden en daardoor soms ook meer ergernis. Wij merken dat we meer overlastmeldingen ontvangen. Dit betreft soms situaties waar het al niet zo lekker liep. In deze uitzonderlijke gevallen zorgt de extra stress en het wegvallen van de fysieke hulpverlening voor nog meer druk op de ketel."
Samen zoeken naar oplossingen
De buurtteams van Wooncompagnie doen alles wat in hun macht ligt om problemen in wijken te voorkomen of op te lossen. De buurtconsulenten en buurtbeheerders werken op afstand, maar als het echt niet anders kan gaan ze op locatie kijken met inachtneming van de 1,5 meter afstand. "
Wat de situatie ook is en wat er ook speelt, samen zoeken we naar oplossingen."
Wooncompagnie zoekt contact
De afdeling Klantcontact van Wooncompagnie zoekt zelf ook actief contact met de oudere huurders. Ze bellen om te vragen hoe het met ze gaat, of ze hulp nodig hebben en vragen of ze op een later moment weer behoefte hebben aan telefonisch contact.
De buurtteams en de afdeling Klantcontact van Wooncompagnie zijn goed bereikbaar voor huurders die vragen hebben, zich zorgen maken of gewoon een praatje willen maken. De afdeling Klantcontact is op werkdagen telefonisch te bereiken via 0900 2022373. Huurders kunnen ook een mail sturen via
klantcontact@wooncompagnie.nl.