Vrachtwagenverbod over Westerland lijkt niet haalbaarUitgegeven op 03-03-2020 om 13:05 |
link |
bewaar |
printWESTERLAND - Om het probleem van te veel, te zwaar en te snel verkeer uit Westerland te krijgen is de afgelopen tijd een aantal oplossingsrichtingen naar voren gekomen. Eén van deze oplossingsrichtingen is het onderzoeken van een vrachtwagenverbod.
Het idee is dat er op de Poelweg, de Westerlanderweg en de Koningsweg, de drie ‘probleemwegen’ in het dorp, een vrachtwagenverbod geldt zodat de ruim 200 vrachtwagens die dagelijks door het dorp rijden, een andere route moeten kiezen. Hier zitten nogal wat haken en ogen aan. Dit plan is dan ook niet haalbaar kunt u lezen in de toelichting van de gemeente:
Advies politie
Voor een dergelijk vrachtwagenverbod moet een verkeersbesluit genomen worden. De politie heeft hierover een negatief advies gegeven.
• het verbod heeft verregaande consequenties, omdat geen enkele vrachtwagen Westerland meer in of door mag, tenzij ontheffing is verleend.
• ervaringen op andere locaties hebben geleerd dat zelfs met voldoende en duidelijke vooraanduidingen, een groot aantal chauffeurs het verbod negeert.
• In verband met bovenstaande krijgt handhaving bij de politie geen prioriteit.
Met dit advies in het achterhoofd hebben we gekeken of er toch mogelijkheden zijn voor het instellen van het vrachtwagenverbod.
Haalbaarheid vrachtwagenverbod
Wij trekken aan de hand van de volgende punten (kort samengevat) de conclusie dat een vrachtwagenverbod geen mogelijkheid is:
1. Bij het instellen van een vrachtwagenverbod op de Poelweg, de Koningsweg en de Westerlanderweg:
- zijn ondernemers in Westerland niet meer bereikbaar voor vrachtverkeer
- zijn landbouwers in Westerland en omgeving niet/slecht bereikbaar voor vrachtverkeer
- zijn woningen in Westerland niet meer bereikbaar voor vrachtverkeer
2. Een vrachtwagenverbod leidt tot alternatieve routes:
- Er moeten geen knelpunten ontstaan op routes die nog minder geschikt zijn voor het afwikkelen van vrachtverkeer, zoals Wieringerwaard en Van Ewijcksluis.
3. Een systeem met ontheffingen lijkt moeilijk haalbaar/werkbaar:
- Wie gaat dit opzetten/onderhouden? Politie niet
- Systeem kost veel tijd
- OM geeft mogelijk geen toestemming voor camerabewaking
4. Alternatief: vrachtwagenverbod met onderbord ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’:
- is niet te handhaven
- Westerland blijft bereikbaar voor vrachtverkeer (ondernemers, landbouwers, bewoners)
- Ook doorgaand vrachtverkeer gaat er gebruik van maken onder het mom van bestemmingsverkeer (iedereen heeft een bestemming).
5. We weten niet hoeveel vrachtverkeer van A7 naar N99 rijdt
- Welk aandeel is bestemmingsverkeer?
- Welk aandeel is doorgaand verkeer?
Communicatie
In de klankbordgroep is een afvaardiging van inwoners geïnformeerd. Wij brengen bovendien een social media bericht uit over de situatie. Tegelijkertijd komt een verslag van de klankbordgroep op de website van Hollands Kroon.
Om de chauffeurs van vrachtwagens er op attent te maken dat de route door Westerland veel overlast geeft voor de inwoners zullen de bedrijven die vaak door het dorp rijden door de gemeente benaderd worden. Door in gesprek te gaan met deze bedrijven hopen we dat de chauffeurs voortaan de route A7/N99 nemen.
Vervolg
Het vervolg is bovendien dat wij andere mogelijkheden om het (vracht)verkeer uit Westerland te weren gaan onderzoeken. We informeren u daar over.