Eerste publieke rit historische tram op biokool
Uitgegeven op 14-02-2020 om 22:58  |  link  |  bewaar  |  print

Lokale biomassa als duurzame brandstof voor de historische stoomtram

Onder toeziend oog van de pers, geïnteresseerden en kinderen uit groep 7 van de Hieronymusschool uit Wognum, heeft een historische stoomtram van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik zijn eerste tramreis gemaakt op een alternatieve brandstof. Niet alleen reisden de passagiers door het West-Friese land in een stoomtram, deze tram werd ook nog eens gestookt op biokool in plaats van steenkool.



In Nederland rijden meerdere stoomlocomotieven die met kolen worden gestookt. In West Europa hebben deze veelal een cultuurtoeristische functie. Het museum 'Museumstoomtram Hoorn-Medemblik' heeft de grootste collectie dienstvaardig gerestaureerde stoomlocomotieven die in het verleden in ons land gereden hebben. Het gebruik van steenkool als brandstof voor stoomtrams is eindig. In het kader van het project 'Groene Stoomtram' is een duurzaam alternatief ontwikkeld voor de steenkool dat wordt gebruikt voor de stoomlocomotieven.

Heden, verleden en de toekomst
Hoe stuur je de stoomtram het duurzame tijdperk in en behoud je tegelijkertijd het ouderwetse, museale karakter van de stoomenergietechnologie? Die vraag werd steeds relevanter voor Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.
Immers, het gebruik van steenkool - de traditionele brandstof van de stoomlocomotief - staat vanuit milieuoverwegingen onder steeds grotere druk. Vorig jaar sloegen Stoomtrammuseum, ECN, Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en New Energy Coalition de handen ineen om op zoek te gaan naar een verantwoord alternatief. Dit grensverleggende project werd betaald door de gemeenten Hoorn en Medemblik.
"Stoomlocomotieven gebruiken maar een fractie van de kolen van een kolencentrale. Maar wij zijn een blikvanger. In 2019 vervoerden we 166.000 reizigers. We voelen een verantwoordelijkheid om het groeiende milieubewustzijn op onszelf te betrekken en dat ook naar buiten toe verder uit te dragen", vertelt museumdirecteur René van den Broeke.


Stoker Wilco Steur schept de eerste scheppen biokool in locomotief 5 - foto Benno Ellerbroek

Verder onderzoek
Het gezamenlijke onderzoek leidde naar biokool, samengeperst (getorreficeerd) hout of biomassa. Middels torrefactie wordt hout of natte biomassa omgezet in een product dat sterke gelijkenis vertoont met steenkool, maar wel met veel betere eigenschappen. Bij de verbranding van biokool komen geen schadelijke stoffen vrij zoals stikstof en zwavelverbindingen. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt vrijwel tot nul gereduceerd en de brandstof is CO2 neutraal omdat het vanuit biomassa is gemaakt. Daarnaast kan de biokool regionaal gemaakt worden uit beschikbare biomassastromen.
Anders dan bij andere alternatieven, kan biokool d.m.v. kleine aanpassingen in de stoomtram gebruikt worden.
De DTC (Dutch Thermochemical Cluster) en InVesta (het expertisecentrum voor biomassavergassing en groen gas), faciliteren samen met de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik deze toepassing van biokool in stoomlocomotieven.

Uitstoot vergelijkingen
De conclusie van diverse testritten voorafgaand aan de rit van 14 februari is dat biokool een duurzaam alternatief is voor steenkool in stoomlocomotieven. De uitstoot van stikstof- en zwavelverbindingen is met het gebruik van de nieuwe brandstof aanzienlijk teruggebracht. Zo is het productieproces zeer energie-efficiënt, komen er bij verbranding minder schadelijke stoffen vrij, laat het minder as achter en is er minder slakvorming. De kosten van biokool t.o.v. steenkool zijn vergelijkbaar.
Van den Broeke is erg blij met het resultaat: "De beleving blijft in tact. De stoker gooit kolen op het vuur en de dampen komen uit de schoorsteen. Verder testen en onderzoek zal onder meer moeten uitwijzen of biokool toepasbaar is voor alle stoomlocomotieven in Nederland."

Meer informatie over Stoomtrammuseum Hoorn-Medemblik op www.stoomtram.nl.
(advertentie)
Uw warme bakker!
Actueel...
01-10-2020 Wie goed doet goed ontmoet
01-10-2020 Scouting Corvus Corone
01-10-2020 Webinar 'Hoe maak ik mijn kind weerbaarder?'
01-10-2020 Nieuwe Gezond in je Lijf-challenge
01-10-2020 Crowdfundactie voor onderzoek hersenschade door corona
01-10-2020 Burgemeester sluit drugspand op Stroe
01-10-2020 Kerknieuws
01-10-2020 Stoptober begint aan 7e editie
01-10-2020 Overleden mevrouw Woudenberg-Wiegman
30-09-2020 Heksen Herfstvakantie in Kasteel Radboud
30-09-2020 Team Sportservice maakt van herfstvakantie een sportieve week
30-09-2020 Cees Bakker onthulde gedenksteen ter gelegenheid 45-jarig jubileum
30-09-2020 Openingstijden café Tante Pietje
30-09-2020 Openingstijden De Kasteleen
30-09-2020 Klaverjassen gaat niet door
30-09-2020 De Ferrari-caps zijn verloot
30-09-2020 Nieuws van de ZeeVerse Vismarkt
30-09-2020 Groen Links schrikt van voorgenomen stort vuile grond op daarvoor ingericht terrein
30-09-2020 Uitslagen
30-09-2020 Wordt jouw organisatie het leukste startersbedrijf?
30-09-2020 Wieringers Willen Wel, kringloopwinkel Twice doet het prima
29-09-2020 IJsclub komt contributie niet incasseren
29-09-2020 Lionsclub schenkt manege Noorderhaven paardenhoofdstellen
29-09-2020 Iepziekte in Hollands Kroon
29-09-2020 Elektronicavergelijker Knibble viert 5-jarig jubileum
29-09-2020 Aanbiedingen van onze adverteerders in Hollands Kroon
29-09-2020 Aanbiedingen en nieuws van onze adverteerders
29-09-2020 Spreeuwen houden afstand
29-09-2020 Belastingdienst helpt woningeigenaren met tips
29-09-2020 Nieuwe regels, café's moeten om tien uur sluiten, niet naar Succes, Wiron en Tonegido
(advertentie)
Occasions
Te koop Fiat panda bouwjaar 2013, lage km stand
€ ,-

Daihatshu Cuore 5drs
€ 4.245,-

Algemeen nieuws:
Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
Johan de Boer - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...