Eerste publieke rit historische tram op biokool
Uitgegeven op 14-02-2020 om 22:58  |  link  |  bewaar  |  print

Lokale biomassa als duurzame brandstof voor de historische stoomtram

Onder toeziend oog van de pers, geïnteresseerden en kinderen uit groep 7 van de Hieronymusschool uit Wognum, heeft een historische stoomtram van Museumstoomtram Hoorn-Medemblik zijn eerste tramreis gemaakt op een alternatieve brandstof. Niet alleen reisden de passagiers door het West-Friese land in een stoomtram, deze tram werd ook nog eens gestookt op biokool in plaats van steenkool.



In Nederland rijden meerdere stoomlocomotieven die met kolen worden gestookt. In West Europa hebben deze veelal een cultuurtoeristische functie. Het museum 'Museumstoomtram Hoorn-Medemblik' heeft de grootste collectie dienstvaardig gerestaureerde stoomlocomotieven die in het verleden in ons land gereden hebben. Het gebruik van steenkool als brandstof voor stoomtrams is eindig. In het kader van het project 'Groene Stoomtram' is een duurzaam alternatief ontwikkeld voor de steenkool dat wordt gebruikt voor de stoomlocomotieven.

Heden, verleden en de toekomst
Hoe stuur je de stoomtram het duurzame tijdperk in en behoud je tegelijkertijd het ouderwetse, museale karakter van de stoomenergietechnologie? Die vraag werd steeds relevanter voor Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.
Immers, het gebruik van steenkool - de traditionele brandstof van de stoomlocomotief - staat vanuit milieuoverwegingen onder steeds grotere druk. Vorig jaar sloegen Stoomtrammuseum, ECN, Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord en New Energy Coalition de handen ineen om op zoek te gaan naar een verantwoord alternatief. Dit grensverleggende project werd betaald door de gemeenten Hoorn en Medemblik.
"Stoomlocomotieven gebruiken maar een fractie van de kolen van een kolencentrale. Maar wij zijn een blikvanger. In 2019 vervoerden we 166.000 reizigers. We voelen een verantwoordelijkheid om het groeiende milieubewustzijn op onszelf te betrekken en dat ook naar buiten toe verder uit te dragen", vertelt museumdirecteur René van den Broeke.


Stoker Wilco Steur schept de eerste scheppen biokool in locomotief 5 - foto Benno Ellerbroek

Verder onderzoek
Het gezamenlijke onderzoek leidde naar biokool, samengeperst (getorreficeerd) hout of biomassa. Middels torrefactie wordt hout of natte biomassa omgezet in een product dat sterke gelijkenis vertoont met steenkool, maar wel met veel betere eigenschappen. Bij de verbranding van biokool komen geen schadelijke stoffen vrij zoals stikstof en zwavelverbindingen. De uitstoot van schadelijke stoffen wordt vrijwel tot nul gereduceerd en de brandstof is CO2 neutraal omdat het vanuit biomassa is gemaakt. Daarnaast kan de biokool regionaal gemaakt worden uit beschikbare biomassastromen.
Anders dan bij andere alternatieven, kan biokool d.m.v. kleine aanpassingen in de stoomtram gebruikt worden.
De DTC (Dutch Thermochemical Cluster) en InVesta (het expertisecentrum voor biomassavergassing en groen gas), faciliteren samen met de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik deze toepassing van biokool in stoomlocomotieven.

Uitstoot vergelijkingen
De conclusie van diverse testritten voorafgaand aan de rit van 14 februari is dat biokool een duurzaam alternatief is voor steenkool in stoomlocomotieven. De uitstoot van stikstof- en zwavelverbindingen is met het gebruik van de nieuwe brandstof aanzienlijk teruggebracht. Zo is het productieproces zeer energie-efficiƫnt, komen er bij verbranding minder schadelijke stoffen vrij, laat het minder as achter en is er minder slakvorming. De kosten van biokool t.o.v. steenkool zijn vergelijkbaar.
Van den Broeke is erg blij met het resultaat: "De beleving blijft in tact. De stoker gooit kolen op het vuur en de dampen komen uit de schoorsteen. Verder testen en onderzoek zal onder meer moeten uitwijzen of biokool toepasbaar is voor alle stoomlocomotieven in Nederland."

Meer informatie over Stoomtrammuseum Hoorn-Medemblik op www.stoomtram.nl.
(advertentie)
Actueel...
21-02-2020 Dintex helpt Hoeve Engelenburgh
21-02-2020 Ingezonden bericht betreffende uitbreiding, renovatie Camping Waddenzee
21-02-2020 Clubkampioenen bridgeclub Wieringen bekend
21-02-2020 100 Woorden
21-02-2020 Raadsvergadering Hollands Kroon
21-02-2020 Andere Koek en Skapiche bij De Dukdalf
21-02-2020 Onduidelijkheid over graafwerkzaamheden
21-02-2020 Klaverjasweekend in Dorpshuis Hippo
21-02-2020 Weekend agenda
20-02-2020 Nieuwbouw Beter Wonen Den Oever deel 6
20-02-2020 Huis kermisexploitant Jonker staat weer op zijn oude plek
20-02-2020 25 hotelkamers in De Harmonie, er is sprake van 120 logies plaatsen
20-02-2020 Seniorencomplex Kroonwaard krijgt eigentijdse uitstraling
20-02-2020 Quintus knikkert JuRo UnirekVZV uit het bekertoernooi
20-02-2020 Kleurwedstrijd Pasen Noorderlicht
20-02-2020 ZeeVerse Vismarkt afgelast
20-02-2020 Kerknieuws
20-02-2020 Het programma van de Cultuurschuur
19-02-2020 Vrij onderwerp + Vincent van Gogh bij Het Derde Oog
19-02-2020 NLdoet in Hollands Kroon
19-02-2020 Het Zuiderzeemuseum zoekt helpende handen
19-02-2020 Column: De dubbele moraal van de Provincie
19-02-2020 Aanbiedingen van onze adverteerders in Hollands Kroon
19-02-2020 Aanbiedingen en nieuws van onze adverteerders
19-02-2020 Inspreekuur gemeenteraad
19-02-2020 Drie nominaties voor Nationale vrijwilligersprijs
19-02-2020 Je ziet ons overal
18-02-2020 Onderhoud sloten door hoogheemraadschap
18-02-2020 Ontmoetingsruimtes in Carrousel en Keijzershof blijven open
18-02-2020 Nu ook koffie en thee bij bakker Bellis
(advertentie)
Gezellig tot in de late uurtjes!
Occasions
Toyota Yaris 1.0 Aspiration 5drs
€ 5.345,-

Citroen C3 1.6 e-HDi Airdream
€ 5.445,-

Algemeen nieuws:
Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
Firma Klein Wieringen jaren 50 - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...