Noordhollands Kanaal bijna twee eeuwen oud
Uitgegeven op 26-02-2019 om 19:16  |  link  |  bewaar  |  print

Bloed, zweet en tranen bij het graven van het 'Groot Noord-Hollandsch Kanaal'

Heeft de Kooyhaven (een Holland Kroonse haven) werkelijk bijgedragen aan de groei van de economie in Hollands Kroon? In 2016 zei Theo Meskers hierover: "De realisatie van Kooyhaven is een doorbraak, het resultaat van vasthoudendheid, ondernemerschap en visie. Economie houdt niet op bij de stadsgrens van Den Helder; het is een regionale aangelegenheid. Het is in het belang van de gehele regio om Port of Den Helder verder te ontwikkelen als banenmotor voor de regio. " Van veel activiteit in deze nieuwe haven van Hollands Kroon is weinig te bespeuren. Toch is het voor (kleinere) schepen mogelijk via het Noord-Hollands kanaal van Den Helder naar Amsterdam te varen. En dat vond men in de negentiende eeuw erg belangrijk.


De eerste schepen varen door het kanaal (1824)

Om van Den Helder een verdedigbaar bolwerk te maken achtte Napoleon het nodig om een snelle verbinding met Amsterdam te maken. Het plan voor een 'Groot Noord-Hollandsch kanaal' werd uitgewerkt door waterbouwkundige Jan Blanken Janszoon (1755-1838). Nadat Napoleon van z'n troon was gestoten werd het plan overgenomen door 'kanalen' koning Willem 1. De (zee)scheepvaart van en naar Amsterdam ging in vroeger tijden via de Zuiderzee, die vele ondiepten kende waarop vaak schepen strandden of vergingen. De uitdrukking 'voor Pampus liggen' kent iedereen. Je bent dan zo moe of dronken dat je bent uitgeschakeld. Zo moesten schepen bij Pampus vaak wachten op de vloed zodat ze weer verder konden varen. Bovendien duurde de vaart door de Zuiderzee soms meer dan een maand! Men trachtte de diepgang enigszins te verminderen door zogenaamde 'kameelen' te gebruiken. Aan weerszijden van een schip werden met water gevulde pontons bevestigd, waarna het water er uit werd gepompt. Door de opwaartse druk kwam het schip iets hoger te liggen. Dat hulpmiddel bleek niet afdoende. Varen via binnenwateren bleef veel veiliger en sneller. Een rechtstreekse verbinding van Amsterdam met de Noordzee was in de negentiende eeuw technisch nog niet mogelijk. Een kanaal van Amsterdam naar Den Helder bleek wel haalbaar. In 1817 ging de eerste spade de grond al in.

Zittend op zijn paard inspecteerde Jan Blanken regelmatig de vorderingen van zijn Groot Noord-Hollandsch kanaal. Zo'n 9000 arbeiders gingen voor hem aan de slag met scheppen en kruiwagens. Ook paarden werden bij de enorme klus ingezet. De arbeiders werden helaas slecht gehuisvest en ook hun voeding was ver onder de maat. Bovendien verdienden ze bijzonder weinig: 50 cent per dag. De grondwerkers protesteerden dan ook tegen de slechte arbeidsomstandigheden. Tijdens een opstand in Akersloot schoot een aannemer 2 arbeiders dood en moest dat zelf ook met de dood bekopen. De overheid stuurde troepen om de rebelse arbeiders tot de orde te roepen. Zeven 'rebellen' werden veroordeeld tot enkele jaren tuchthuis. Bij het graven van het kanaal nabij Den Helder werd gebruik gemaakt van krijgsgevangenen, bedelaars en werklozen.


Op deze plek passeerden de schepen elkaar in 1824

In 1824 was het kanaal klaar. Vanuit Amsterdam vertrok het marinefregat 'Bellona' naar Den Helder. En vanuit Nieuwediep vertrok het koopvaardijschip 'Christina Bernhardina' naar de hoofdstad. Tussen Sintmaartensbrug en De Stolpen passeerden de twee schepen elkaar. Het koopvaardijschip loste negen schoten ter begroeting. Luidkeels werd het Wilhelmus gezongen en besloot men de ontmoeting met een 'Leve de Koning'. De doorvaart was gelukt. De route Amsterdam-Nieuwediep stond open voor zeeschepen. Na de opening van het vaarwater werd Blanken's 'schepping' uitbundig geprezen. Er was zelfs een lofdicht voor hem geschreven waarvan de laatste regels luidden: 'Eer zij Blanken's grootsch beleid. Alle harten, alle tongen roemen Blanken's werkzaamheid'. Het was ondanks de grote problemen tijdens de werkzaamheden een knappe prestatie van Blanken. De krant meldde dat 'deze eerste proeve de meest gespannen verwachting overtrof en aan het doel dezer groote inrigting geheel beantwoord heeft'. Vijf jaar later, in 1829, voeren er al bijna 700 zeeschepen door het kanaal, voortgetrokken door een aantal paarden op de 'jaagpaden'. En nu, in 2019? Wat zandschepen, rondvaartboten en pleziervaartuigen zien we langsvaren, maar of ze de Kooyhaven aandoen? Ik waag het te betwijfelen...

Kees Zwaan
(advertentie)
Actueel...
19-04-2024 Foto van het weekend
18-04-2024 Hollands Kroon heeft nu ook een kinderburgemeester
18-04-2024 Kerknieuws
18-04-2024 Bloemendagen Anna Paulowna 20 tot en met 24 april
18-04-2024 Informatieavond mogelijke opvang asielzoekers Wieringerwerf
18-04-2024 Kazemattenmuseum doet mee aan het Verdedigingserfgoed weekend
18-04-2024 Still Be Loved
18-04-2024 Hippo Feesten 2024
18-04-2024 Koningsdag 2024
17-04-2024 Tussen Kunst en Kidz, hét creatieve doe-evenement in de meivakantie
17-04-2024 Stichting TechValley en Rabobank versterken samen de maakindustrie in Noord-Holland
17-04-2024 Brunel Solar Team bezocht Wiringherlant
17-04-2024 Cursistenexpositie in De Keesschuur
17-04-2024 Schildercursus in de Cultuurschuur
17-04-2024 Vragen aan het gemeentebestuur van Hollands Kroon
17-04-2024 Zondag 21 april open dag bij Boel-Skik’92
17-04-2024 Petra zingt op Koningsdag bij café Waddenzee
17-04-2024 28 april lezing in de Cultuurschuur
17-04-2024 Wieringse ook dit jaar met gedicht in Poldertuin
17-04-2024 Rondje om
17-04-2024 Verjaardagsbomen opgefleurd
17-04-2024 Meivakantie in Kasteel Radboud
17-04-2024 Sloepzeilen voor mensen met een beperking op het Amstelmeer
17-04-2024 Extra subsidie beschikbaar voor gratis duurzaamheidsadvies dorpshuizen
17-04-2024 Gemeenteraad te gast in Wieringerwerf, volgende halte is Slootdorp
17-04-2024 LADA komt met politieke vragen n.a.v. ontwikkelingen wonen in De Harmonie
17-04-2024 Dankbetuiging de heer Van der Poel
17-04-2024 Uitslagen Dartclub Wieringen
16-04-2024 Gezocht
16-04-2024 Start sloop Henricus school en judogebouw
(advertentie)
Koop uw mooiste plaatjes op Fotohenkjan.nl!
Occasions
Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
€ 25.445,-

Toyota Aygo X Envry 1.0 automaat full options
€ 23.945,-

Algemeen nieuws: