Team Bier en Baco, dag veertien, vijftien en zestien de mannen zijn weer thuis!
Uitgegeven op 23-06-2018 om 22:07  |  link  |  bewaar  |  print

WIERINGEN - Ze zijn thuis, onze avonturiers. Er volgt hierna nog een verslag van de slotdag zondag in Amsterdam. In Amsterdam is de echte finish van deze onvergeetlijke rit.

Het team Bier en Baco bestaat uit: Roy Engelhart en Rene de Jong uit Den Oever, Gert Meester uit Wieringerwerf en Richard van Drooge uit Oudendijk. Rene vroeg Wieringernieuws om de berichten tijdens deze Rally te delen via Wieringernieuws omdat veel mensen geen Facebook gebruiken. De redactie heeft, net als u, genoten van hun mooie reis.

Hapje eten in een Duits wegrestaurant, niks mis mee, Gert weet de adressen wel te vinden.

En toen waren ze weer thuis, proficiat mannen, ook namens Wieringernieuws. Om de actie te steunen doen wij natuurlijk ook iets voor de voedselbank.

Dag 14
"Een beetje rommelig worden we wakker. Op het feest gisteren werd het later nog echt gezellig en we hebben een hoop mensen gesproken en veel verhalen gehoord. Als we de camping verlaten zijn de eerste teams al vertrokken terwijl anderen nog aan het ontbijt zitten. Team Gouwenberg zit weer achter ons en zo rijden we de grote weg op. Als wij even later de weg verlaten richting de grens van Estland/Letland rijden zij rechtdoor en na vijf dagen met een zwarte jaguar in de spiegels gereden te hebben komt daar nu een einde aan."

Het landschap in Estland en later ook in Letland is niet speciaal. De glooiende akkers hebben wel wat weg van Duitsland en in de bossen is het net de Veluwe, dennebomen met een zanderig grondje. We maken onze kilometers weer over het goede wegdek en op veel plaatsen word er gewerkt maar daar ondervinden we weinig hinder van. Wel moet er regelmatig even gestopt worden voor een plasje, dat zal wel met gisteravond te maken hebben. Ook stoppen we nog een keer voor een broodje. Wat opvalt is hoe vriendelijk de mensen hier zijn en ook goed engels spreken. Je hoeft je niet meer met handen en voeten je verstaanbaar te maken.

Als we bij Pärna aankomen zien we weer de oostzee, de Baltic sea, waar deze reis omheen rijdt. De weg blijft de kust volgen richting Riga. De zon schijnt en vanaf de Oostzee staat een behoorlijke bries. We passeren de grens alsof we bij Groningen zo Duitsland inrijden, niet stoppen, geen paspoorten laten zien. Dat is ook wel weer eens lekker. In Letland verandert er weinig. Aan het landschap niet en aan de wegen ook niet. Wat wel opvalt is hoeveel fabrieksgebouwen er verlaten en half ingestort staan terwijl er verderop andere bedrijven nieuw gebouwd worden.

Dan komen we aan bij Riga. Deze stad is al in 1200 opgericht en was onderdeel van de Hanze steden, een overeenkomst tussen veel steden over toegang en bescherming voor de schepen die deze steden aandeden om handel te drijven. Dit strekte zich uit van noord-Frankrijk tot aan Sint Petersburg en ook veel Nederlandse steden zaten in dit verbond. Je kan aan de gebouwen zien dat dit veel welvaart heefd gebracht in vroegere tijden. Grote monumentale panden en herdenkingsmonumenten staan er in het oude centrum. Prachtig om te zien. Deze stad is zeker de moeite waard om eens met een stedentripje te bezoeken.

We vinden een hotel en een bewaakte parkeerplaats en nemen voordat we de stad ingaan nog gauw een lekkere douche. We lopen een stukje door de stad en vinden een leuk terras waar we gaan eten. Door het aankomende midzomerfestival en het WK voetbal is het druk op straat en her en dee is er wat theater of staan er grote schermen waar je voetbal op kan kijken. Na het eten zoeken we een terrasje op met scherm en kijken naar de voetbalwedstrijd. Na de wedstrijd word het wat frisser en besluiten we een kroeg op te zoeken. Die vinden we even verderop en wat voor een kroeg. Geheel in Amerikaanse diner stijl. Kleurige leren bankjes en aan de wand hangt van alles. Van oude motorkappen en Coca-Cola borden tot aan shirtjes van Elvis Presley toe. In het midden onder de trap staat een oude pick-up geparkeerd en de WC is in een grote zilveren caravan. Als er dan ook nog een bluesbandje begint te spelen is het compleet. We blijven hier hangen tot sluit en tussendoor schuiven ook de gebroeders Teerenstra uit Castricum aan. Zij rijden met een oude Amerikaanse Ford pick-up ook mee in de rally en we hebben al een paar keer met ze staan praten. Leuke gasten zijn het en helemaal thuis in dit kroegje. Na sluitingstijd halen we nog een burgertje bij de MC-Donald en nemen een taxi naar het hotel.

Afgelegde afstand dag 14: 366 kilomerers
Afgelegde afstand totaal: 6817 kilometer
Raudsilla - Parna - Riga
Geen diesel
Warme prak, uit eten geweest

Dag 15
Na een gezellige avond en kort nachtje zitten we rond negen uur weer aan het ontbijt in het hotel. Daarna leveren we de sleutels in en lopen naar de parkeerplaats waar de bus staat. De temperatuur is aangenaam en voor later is warmer weer voorspeld. Wat hebben we het tot nu getroffen met het weer. Op een paar buitjes en de koude winderige dag op de Lofoten hebben we aldoor goed weer gehad. Even voor 10:00 uur rijden we de parkeerplaats af en gaan op weg naar Polen.

Vandaag steken we drie keer een grens over waarvan 2 Russische. We hopen maar dat dat allemaal wat vlot gaat verlopen. Van Riga naar Litouwen is maar een klein stukje en het is dat een van ons het bordje in de bosjes spotte anders hadden we het niet geweten dat we een grens gepasseerd waren. Waren de wegen voor de grens goed, erna is het een drama. Gaten, scheuren, kuilen en hobbels. Wat een zootje weer. Af en toe is er een knap stukje weg en volgens de borden aangelegt met Europese steun, ons belastinggeld dus. Toch nog profijt van gehad.

Het landschap wordt wat heuveliger maar verder net als de vorige dagen. Weilanden en akkers, af en toe een bos. Wilde dieren zien we hier niet op de ooievaars na, die lopen langs de weg en vissen in de sloot. Ook zien we veel nesten bovenop elektriciteitspalen. Het zijn bijzonder grote nesten, mooi om te zien.

We blijven de weg volgen en komen zo uit bij de grens van Litouwen en Kalinagrad, een stukje Russisch grondgebied in Europa. En ook de grensbewaking is op zijn Russisch. Maar eerst Litouwen uit, dit gaat vrij gemakkelijk. De Douanier staat glimlachend naar de bus te kijken en begint een praatje, of we voor de voetbal komen of vakantie. We vertellen over onze reis en hij vind het prachtig. Paspoorten zijn in orde en mogen weer verder. We rijden over de rivier die de grens vormt en aan de andere kant zijn de Russische grensposten, en net als in het grote Rusland gaat hier ook alles in drieen.

Van de brug af krijgen we de eerste post. Hier is de weg afgesloten met een hek en een spijkermat ligt klaar om uitgeschoven te worden. Gert word uit de auto gesommeerd en geeft onze paspoorten af, de agente stapt in de auto en kijkt rond en geeft onze paspoorten terug, het spelletje machtsvertoon is weer begonnen. Het hek gaat open en we rijden een stukje door, blijven in de rij staan tot we het sein krijgen dat we verder mogen. We staan net als nog twee teams in een aparte rij aan de zijkant. De vraag waarom zou dat zijn komt in ons op en ook de gedachte dat dit wel eens lang kan duren. We lopen naar het loket waar we de paspoorten laten zien. Gert als bestuurder een raam verder dan wij. Verschil moet er zijn. Als de paspoorten alweer zijn goedgekeurd moet de auto open. Glimlachend lopen de Russen er door heen en alles mag weer dicht en we mogen door. Nog even wachten tot we de aparte rij uit kunnen en de poort gaat open.

Wat ons direkt opvalt is de grauwheid van de stad. Gebouwen oud en gebladerd, de straten slecht en kinderen spelen in lege fonteinen en rommelige parken. Een heel verschil met de Baltische staten. We rijden de grensstad uit en passeren veel herdenkingmonumenten uit de Tweede Wereldoorlog. Deze zien er onderhouden uit en ook liggen er verse bloemen. Dat geeft je te denken hoe wij met onze veteranen en onze geschiedenis omgaan.

Als we door Kalinagrad rijden is duidelijk te zien dat ook hier gevoetbald wordt. Overal staan reclameborden van de FIFA, bussen zijn bestickerd met voetballen en voetballers en de struiken in de parken zijn gemodelleerd als voetballen. We nemen de weg dwars door de stad om er wat van te zien maar het is net als de andere plaatsen. Grauw en grijs met her en der oorlogsmonumenten. Na de stad rijden we door een nationaal-park volgens de kaart waar je everzwijnen, herten en nog wat soorten wilde dieren kan zien. Het bleef beperkt tot links een omheind militair terrein en rechts hadden de dieren een vrije dag zeker. Niks te zien.

Het weer is inmiddels veranderd van aangenaam in Riga tot bloedheet in Kalinagrad. Nadat we de stad achter ons hebben gelaten steekt er een dikke bries op maar verkoeling brengt het niet. Ook de wind is warm. In de verte zien we donkere luchten en regen is aanstaande. De wind trekt nog wat aan en ons busje slingert behoorlijk. Langs de weg zien wij een hoop afgewaaide takken en ook enkele omgewaaide bomen. De regen begint met bakken uit de hemel te vallen en het koelt lekker af. Zo komen we aan bij de Russisch-Poolse grens.

Bij de grens is het redelijk druk en moeten we wachten. Het is net als bij de vorige grensovergang. Slagboompje, paspoort, loketje, paspoort, busje open, lachende Douanier, busje dicht en rijden maar weer. Voor de Poolse grens moeten we langer wachten. Het is net etenstijd zeker want veel beweging zien we niet. Als we aan de beurt zijn gaat het allemaal vlot. De Douaniers zijn aardig en niet moeilijk en we kunnen gauw weer door.

We rijden tot voor de Poolse stad Gdansk. Rijden naar een camping en vangen nog een glimp op van de vele scheepswerven die hier zijn. We parkeren de bus en maken een maaltijd. We trekken veel bekijks met de bus en ook worden er foto's gemaakt. Leuk om te zien. Na het eten belt Bert Boontjes nog voor het tweede radio intervieuw en kijken we in een zaaltje nog even voetbal en doen daarna de afwas. We drinken nog wat drankjes en gaan er op tijd in. De korte nachtjes van de laatste paar dagen eisen hun tol en snel vallen we in slaap.

Wij willen Jan, Margreet en Leon Filius bedanken voor de aspirientjes, paar keer gebruikt al, de meegegeven fles drank, vrienden mee gemaakt en Leon zijn spotifylijst waar de muziek de lange Russische wegen dragelijk heeft gemaakt. De geschonkenverbanddoos zit nog in de verpakking gelukkig.

Afgelegde afstand dag 15: 537kilometer
Totaal afgelegde afstand: 7354 kilometers
Riga - Litouwen - Kalinigrad - Gdansk
Getankte diesel: 180 liter
Totaal getankte diesel: 1162 liter
Warme prak: Piepers, ballen gehakt, koolsalade

Dag 16

Doordat we er allemaal op tijd inlagen zijn we ook weer op tijd wakker. We doen even een douchje en bakken wat eieren, tenmiste dat was de bedoeling. Russische eieren zijn schijnbaar niet zo lang houdbaar helaas. De losse plakken spek en knakworsten smaken ook prima en na de afwas vertrekken we rond half tien. De bestemming is Duitsland.

In polen zijn veel wegen vernieuwd of in goede staat en het weer is prima dus we kunnen lekker kilometers maken. We rijden richting Poznan om daarna de weg naar Frankfurtan der Oder op te pakken. Daar is ook de grensovergang. We stoppen een paar keer voor een plasje, ijsje of rokertje en al gauw wordt de grens bereikt. Tijdens de gesprekken in de auto word duidelijk dat een paar jongens er zat van zijn nu we zo dicht bij huis komen en besloten word om koers naar Amsterdam te zetten. Helaas voor de andere die daar even anders over dachten maar samen hebben we het besloten.

We rijden Berlijn voorbij maar van de ringweg is er door de bomen en geluidswallen niets van te zien. Deze stad blijft op de bucketlist staan. De grote Autobahn ligt voor ons richting Nederland en het uitzicht word beperkt door de bomen helaas. Weinig aan zo, ook voor de foto's. We toeteren met de grote treinhoorn naar de meeste Nederlandse vrachtwagen die we inhalen en menig chauffeur is er niet blij mee als hij zo uit de sleur van de rechte weg word opgeschrikt. Andere vinden het prachtig en toeteren terug, die hoorn blijft een prachtig ding.

Bij Braunschweig gaan we van de weg af omdat Gert hier nog een goed eettentje weet en gelijk had hij. Een bult vlees, groente en gebakken piepers word in een pan geserveert en het pilsie ernaast smaakt ook goed. Als het eten op is vervolgen we de weg langs Hannover en Osnabrück en we rijden over een paar grote heuvels met tussen, alweer die klote...., bomen door een geweldig uitzicht. Ook Duitsland is dus een mooi land als ze de windmolens eruit halen.

Als we bij De Poppe in de achterhoek de grens overgaan gaan we gelijk van de weg af voor een plaspauze. Na 16 dagen door Noord-Europa en West-Rusland te hebben gereden staan we weer op het ons vertrouwde Nederlandse grondje. We rijden via Amsterdam naar Wieringerwerf en we worden wat stiller. Moe van de lange rit hebben we zo onze eigen gedachten, sommige blij dat ze bijna thuis zijn en andere jammer dat het voorbij is. Rond half èèn 's snacht komen we bij Gert thuis aan en parkeren de bus in de schuur. Pakken onze tassen bij elkaar en gaan opweg naar huis en onze eigen bedjes.

Zaterdag de bus opruimen en zondagmiddag gaan we nog naar Amsterdam waar de officiele finish is en waar er nog een feestje is georganiseerd door de organisatie. Bent u benieuwd geworden naar ons, de bus of naar de andere deelnemers en hun auto's dan ben u van harte welkom op dit evenement. Het evenement vind plaats tussen 3 en 7 's middags op het volgende adres:

Beach Club Pllek
Tt. Neveritaweg 59
1033 WB Amsterdam

Onze inzamelingsactie voor de voedselbank loopt ook bijna ten einde. Terwijl ik dit schrijf zijn wij ook door het voor ons gestelde tweede streefbedrag van € 1500 gegaan. Echt super mensen, bedankt hiervoor, ook namens de ongeveer 160 gezinnen die u hiermee helpt met een dagelijks goed ontbijt en een goede warme prak 's avonds, dat helaas niet voor iedereen vanzelfsprekend is in Nederland. Mocht u door het lezen van onze verhalen ook nog willen doneren dan kan dat nog steeds via onderstaande link. Ook zijn er mensen die een berichtje sturen dat ze er niet helemaal uitkomen via de link maar dat ze wel graag willen doneren. Heeft u dat ook? Dan kunt u ons ook aanspreken, bellen of een berichtje sturen naar 06 20 54 58 67 en dan helpen wij u verder.

Voor de lezers op Wieringersnieuws die de dagboekverhalen een paar dagen later lezen kan dat ook nog, de actie sluit niet direkt op zondagavond dus ook uw donatie is nog welkom. Ook hiervoor onze dank.

Het was een geweldige reis en wat hebben wij genoten. Zondag nog even verhalen ophalen in Amsterdam en maandag nog het laatste verslag schrijven en dan zit het er echt op voor ons vieren.

Afgelegde afstand dag 16: 1257 kilometers
Totaal afgelegde afstand: 8611 kilometers
Gdansk - Poznan - Berlijn - Hannover - De Poppe - Amsterdam - Thuis !!!
Getankte diesel: 180 liter
Totaal getankte diesel: 1342 liter

Warme prak, teveel bij een wegrestaurant

(advertentie)
Actueel...
28-03-2024 Vacature Dunselman vestiging Hippolytushoef
28-03-2024 Groen Links stelt vragen over het brede welvaartskader in Hollands Kroon
28-03-2024 Programma jubileum 100 jaar v.v. Succes
28-03-2024 Een reisgids voor Wieringen
28-03-2024 Berichtje van Dirk uit Den Oever UPDATE
28-03-2024 Kerknieuws
28-03-2024 Dunselman lost landelijk strooizout overschot op met hun nieuwe smaak: Karamel Strooizout
28-03-2024 Vier Pasen in de Speeltuin!
28-03-2024 Gezocht iemand die een boek wil redigeren
28-03-2024 Vrolijk Pasen, column
27-03-2024 Het straten toernooi keert terug naar TC Hippo!
27-03-2024 Een bericht van de Stichting Sportcentrum Wieringen
27-03-2024 Wieringen, 100 jaar eiland aan de vaste wal
27-03-2024 Zwembad De Venne
27-03-2024 Meer nieuws vindt u op www.hollandskroonnieuws.nl
27-03-2024 Middag over Tweede Wereldoorlog bij Regionaal Archief
27-03-2024 Succesvolle Kom binnen bij bedrijven dag Agro Care!
27-03-2024 Programma en uitslagen v.v. Succes
27-03-2024 Uitslagen Dartclub Wieringen
26-03-2024 IJsselmeer en Markermeer klaar voor de zomer
26-03-2024 Veldtocht Noord-Holland 1799 opgenomen in Historische roman
26-03-2024 Asieldier van deze week, hondje Zoé
26-03-2024 Lezing 7 april 2024 in Nieuwe Niedorp over beïnvloeding en propaganda
26-03-2024 Astrid Prins de beste bij de seizoenopening van Boel-Skik ‘92
26-03-2024 Pasen in Oosterland
26-03-2024 Nieuw in Hippolytushoef: Studio Kelly Sue Wieringen nu met een creatieve koffiecorner
26-03-2024 Week van de Groene Tuin helpt Noord-Hollanders op weg om tuin te vergroenen
26-03-2024 Voorwaarden bij vergunningverlening datacenters
26-03-2024 Deposito sparen en de actuele spaarrente bij NIBC
26-03-2024 Woonvisie Hollands Kroon
(advertentie)
Koop uw mooiste plaatjes op Fotohenkjan.nl!
Occasions

Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
Mulo Perklaan - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...