Zuiderzeelijn op losse schroevenUitgegeven op 20-01-2006 om 15:15 |
link |
bewaar |
printDEN HAAG - De aanleg van de Zuiderzeelijn is vrijdag onzeker geworden. Het kabinet heeft besloten dat er onderzoek moet komen naar alternatieven.
Tot dusver dacht het kabinet met de aanleg van de Zuiderzeelijn twee vliegen in een klap te slaan: het oplossen van verkeersproblemen in het noordelijk deel van de randstad en het geven van een economische impuls aan het noorden van het land.
"Mogelijk komt er niet één oplossing" voor deze twee problemen, zei vicepremier Zalm na afloop van de wekelijkse vergadering van de ministerraad.
Het kabinet heeft besloten het onderzoek naar alternatieven voor een nieuwe spoorverbinding te verbreden. Daarbij hoort ook de mogelijkheid dat er een aparte oplossing komt voor de zogeheten noordvleugel van de randstad. Het noorden zou dan een nieuwe impuls kunnen krijgen door bijvoorbeeld te investeren in kennisinfrastructuur.
Spoorlijn via Wieringen?
Na de aanleg in 1932 was lange tijd het de bedoeling dat er over de Afsluitdijk een spoorverbinding zou komen, met eventueel nog een straat ernaast. Al gauw bleek dat het autoverkeer elk jaar enorm groeide en werd prioriteit gegeven aan de bouw van een autoweg. Later bleek de aanleg van een spoorlijn astronomisch duur te zijn, en is dat project afgeblazen ten gunste van een verdubbeling van de autoweg. Ondertussen was dwars over Wieringen al wel een begin gemaakt met de aanleg van de spoorbaan, en zo kan het dat tot op de dag van vandaag parallel aan de N99 autoweg van Den Oever naar Den Helder een strook onbebouwd is gebleven. Op sommige plaatsen is zelfs een grote geul gegraven om een vlakke spoorbaan te kunnen creêren. Tot voor kort leek dit een verloren investering, maar in 1999, zo'n 70 jaar later, is een deel van de N99 verlegd in de spoorgeul.