Rabobank sluit kantorenUitgegeven op 19-05-2015 om 22:35 |
link |
bewaar |
printNOORDKOP - Sluiting geen verrassing ‘Rabobank sluit kantoren in Julianadorp en Anna Paulowna’
Rabobank Kop van Noord-Holland sluit op 31 augustus haar kantoren in Julianadorp en Anna Paulowna. Geen pand meer in het dorp; wél een geld- en sealbagautomaat en legio alternatieven.
Vertrouwd beeld
Het is een vertrouwd beeld in Julianadorp en Anna Paulowna. Ga je om een boodschap, dan loop je langs het Rabo-kantoor. Maar steeds minder mensen zetten voet over de drempel. Digitalisering is onderdeel van ons dagelijks leven. Rabobank stemt haar dienstverlening hier op af. Waar het kan, gaat ze een stapje verder in persoonlijke service. Niet meer op kantoor, maar op andere manieren.
De bank blijft bereikbaar voor iedereen
Karin van Harteveld, directeur Particulieren & Private Banking: “De sluiting brengt emoties met zich mee. Het doet mij ook pijn, als we straks de deur achter ons dichttrekken. Onze kantoren stonden ruim honderd jaar in het hart van de gemeenschap. We zijn niet over één nacht ijs gegaan. Er is uitgebreid gesproken met leden, medewerkers en ondernemers. Zodat we konden peilen: waar is echt behoefte aan? Wat blijkt: de pinautomaat en sealbagautomaat, waar zakelijke klanten hun geld storten, zijn belangrijk. Die houden we dus in het dorp. De bank blijft bereikbaar voor iedereen. Via internet, telefoon of een adviseur aan huis. “De klant kiest zijn weg; wij geven daar een goede invulling aan. De meeste collega’s wonen in de regio, dus ze weten wat er speelt. Dat schept een verbondenheid die je nodig hebt.”
Stapje richting automatisering
Ank Dietvors (65), Anna Paulowna: “Als klein meisje bracht ik Rabo-foldertjes rond en ik heb zes jaar voor de Raiffeisenbank in ’t Zand gewerkt. Je had toen kleine kantoortjes; we schreven alles met de hand in het grootboek. Dat is nu toch niet meer voor te stellen? Ik bankier zelf ook online.’ Je moet met de tijd meegaan, vind ik. En een beetje durf hebben. Toch vind ik de sluiting erg jammer. Het is weer een stap richting automatisering. De bank verdwijnt, het politiebureau was al weg. Het persoonlijke raakt er een beetje af.” Dat onderschrijft ook Tineke Schrijver, eigenares van Yogastudio ‘in Balans’ in Julianadorp: Tineke Schrijver. “Ik geef al tien jaar yogales; sinds 2009 boven het kantoor van Rabobank Julianadorp. Ik vind het jammer voor ouderen dat het Rabokantoor gaat sluiten. Er is een groep die liever persoonlijk vragen stelt, of binnen wil pinnen. Zelf doe ik alles online. De impact is voor mij puur zakelijk; ik moet op zoek naar iets anders. Helaas! Ik zat hier geweldig en zo’n ruimte krijg ik nooit meer.”
Persoonlijke oplossing
Het uitgangspunt van Rabobank Kop van Noord-Holland is voor iedereen bereikbaar en beschikbaar zijn. Dat doen ze met herkenbare gezichten, die klanten op weg helpen en een verschil maken in de dorpskernen. Ook door middel van sponsoring en donaties. En de medewerkers van de bank zijn actief in allerlei netwerken. Willem Bas, adviseur Particulieren: “Ik werk op beide kantoren, dus ik ken veel klanten persoonlijk. De sluiting is even wennen. Toen ik in 2012 startte, waren het drukke tijden. Nu zijn we halve dagen open en heb je gerichte bezoekers. Voor deze groep zoeken we een persoonlijke oplossing. Voor collega’s is de sluiting geen verrassing. We blijven binnen de bank, maar op andere plekken, waar we klanten opnieuw ontmoeten. Tuurlijk is er een gevoel van weemoed. Sommigen werken hier heel lang.”
Meer weten over de sluiting van de kantoren Julianadorp en Anna Paulowna?
Kijk op
www.rabobank.nl/kvnh