Reorganisatie bij het Nederlands Handbal Verbond: medewerkers verbijsterdUitgegeven op 27-02-2013 om 19:18 |
link |
bewaar |
printNEDERLAND / HIPPOLYTUSHOEF - Dinsdag 19 februari heeft de directie van het NHV FNV Sport telefonisch laten weten dat er voor 14 medewerkers een ontslagvergunning bij het UWV is aangevraagd. Dit als gevolg van een reorganisatie.
Diezelfde dag zijn wij benaderd door een behoorlijk aantal ongeruste medewerkers. Deze medewerkers gaven aan dat tijdens een regulier werkoverleg plotsklaps werd aangegeven door de directeur dat 14 mensen zouden worden ontslagen. De mensen die wij gesproken hebben hadden hier absoluut niet op gerekend en zitten vol vragen.
Op woensdag 20 februari hebben wij telefonisch contact gehad met de directeur van het NHV. Hij heeft aangegeven dat de ontslagvergunningen op maandag 18 februari al richting UWV zijn gestuurd. Daarnaast gaf hij aan 'dat al vanaf december 2012 voor iedereen duidelijk was dat er drastische financiele maatregelen moesten worden genomen'. De mededeling dat er zelfs ontslagen zouden vallen kwam erg hard aan, zo gaf de directeur zelf ook toe.
FNV Sport heeft direct aangedrongen op een spoedig overleg. Hoe kan het dat het ontslag voor de medewerkers als een schok kwam, wat is de aanleiding voor de drastische reorganisatie en, misschien wel het meest belangrijk, hoe gaat het NHV de pijn van het ontslag verzachten? Wat FNV Sport betreft zou dit bijvoorbeeld kunnen via een sociaal plan.
De reorganisatie bij het NHV zal grote gevolgen hebben voor de verenigingen en dan met name voor de Breedtesport.
Daarbij is het zo dat in de voormalige regio contributie waren opgenomen: personeelskosten, huisvesting, competitie zaken (zoals inhuur sporthallen en scheidsrechterindelingen) en administratieve taken.
Waar voorheen twee dames op het regiokantoor in Heerhugowaard voor de verenigingen de competitie zaken verzorgden zullen de verenigingen dit nu zelf moeten doen.
In deze tijd dat verenigingen te maken hebben met een tekort aan kader of vrijwilligers, zal dat een zware druk leggen op de bestuursleden die nu zitting hebben.
Ook de financiële druk op de verenigingen zal wijzigen. Werd voorheen de zaalhuur gemiddeld, iedereen betaalde dezelfde huurprijs, nu zijn er grote verschillen in huurprijzen. Gaan wedstrijden niet door, dan zal de huur toch betaald moeten worden door die vereniging indien men hierover geen afspraak met de verhuurder kan maken.
Dat er bezuinigingen moesten komen is een feit aangezien het NHV een tekort heeft staan van ruim 1 miljoen. Dat dit echter ten koste gaat van de service naar de verenigingen toe lijkt mij een slecht zaak. Daarbij komt dat de afdelingen altijd financieel goed gedraaid hebben zonder tekorten en deze bij het centrale orgaan in Oosterbeek zaten. Nu worden echter alle goed lopende kantoren gesloten en blijft Oosterbeek bestaan. Onbegrijpelijk. Daarnaast is er nog geen duidelijkheid over de hoogte van de komende contributie (bonds- en regiocontributie wordt één) die de verenigingen gaan betalen.