Wereldwinkel Wieringen lanceert verkoop van Café de OrigenUitgegeven op 05-03-2012 om 16:09 |
link |
bewaar |
printHIPPOLYTUSHOEF - De Wereldwinkel in Hippolytushoef start met de verkoop van een nieuw exclusief koffiemerk met Max Havelaar keurmerk, Café de Origen.
Café de Origen wordt rechtstreeks door Neuteboom koffiebranders uit Almelo ingekocht bij de koffie boeren.
Het assortiment bestaat uit een breed scala aan smaken en kwaliteiten. Naast rood-,zilver- en goudmerk bestaat het assortiment van Café de Origen uit een aantal zeer speciale zgn. single koffie’s, koffie afkomstig uit 1 speciaal gebied. Zo verkoopt de wereldwinkel een bijzondere Ethiopië koffie. Het assortiment kent naast de gebruikelijke snelfiltermaling ook een aantal espresso koffie’s, zowel in bonen als gemalen en een groot assortiment koffie in grootverbruik verpakking. Deze koffie’s zijn speciaal gebrand voor bedrijven en instellingen.
Een belangrijke doelstelling van Café de Origen en de Wereldwinkel is teven het vertellen van het verhaal achter de koffie. Elk pak koffie bevat informatie over de herkomst van de koffie en de boeren welke die produceren. Hiermee wordt de lijn tussen producent en consument gelegd.
Café de Origen wordt verpakt in zgn. zacht vacuüm verpakking met aroma ventiel. Groot voordeel van deze verpakking ten opzichte van een hard vacuüm verpakking is dat de koffie direct na het branden verpakt kan worden waardoor er geen smaak en kwaliteit verloren gaat en dat de verpakking 100% recyclebaar is en bij het plastic afval thuis hoort.
Uiteraard heeft dit merk het Max Havelaar keurmerk en in een aantal gevallen ook het Eco keurmerk.
Café de Origen is voortgekomen uit een initiatief van de Rabobank, Cordaid en Neuteboom koffiebranders.
Doelstelling
Doelstelling van Café de Origen is een positieve bijdrage te leveren aan het behouden van bijzondere koffiegebieden en traditionele koffieculturen. De initiatiefnemers hebben de overtuiging dat interesse in het product niet kan zonder interesse in de mensen erachter en geloven in een balans tussen mens en natuur. Door een prijs te betalen voor een goed product wat boven het marktgemiddelde ligt kunnen de producenten blijven investeren in het behoud van hun inkomstenbron en bovendien hun arbeids- en levensomstandigheden verbeteren.
Duurzaamheid
Verantwoord ondernemen stopt niet bij de boon. Koffie branden en verpakken kost energie die CO2-uitstoot veroorzaakt. Daarom wordt er groene stroom gebruikt en (uniek!) als eerste in Nederland) biologisch opgewekt gas. Met Senter Novem (agentschap voor duurzaamheid & innovatie) en de Milieufederatie is er bovendien een samenwerking aangegaan om de gehele keten, inclusief transport, CO2 neutraal te krijgen.
Ook zijn de ondernemers als eerste koffiebrander in Nederland gestart met het verpakken van de producten in aluminiumvrije folie om reststoffen te verminderen en zijn ze midden het in proces om als eerste kleine koffiebrander in Nederland ISO14001 (milieumanagementsysteem) gecertificeerd te worden. Hiermee verplichten ze zich om continu naar verbetering van de milieuprestatie te streven.
Café de Origen wordt nu dus ook in de Wereldwinkel in Hippo aangeboden. Klanten kunnen de komende 3 weken een versgemalen en versgezet kopje koffie komen proeven. Op straat worden proefpakketjes koffie aangeboden aan het winkelend publiek.