Eten uit de tuin
Door: PinkUitgegeven op 23-05-2026 om 12:47
Een Epiphillum staat in bloei. Niet te missen want de bloemen zijn reusachtig en er zitten wel 30 knoppen in. Een andere Epiphillum had mij onlangs voor de gek gehouden. Hij zou dit jaar voor het eerst bloeien want ik had 4 knoppen gezien. Op een zeker moment gaf ik de plant weer wat aandacht en zag ik dat 3 van de 4 bloemen al uitgebloeid waren. Daar baalde ik van want ik had nu nog geen idee welke kleur of vorm ze hadden. De plant had ze verstopt achter een stoel. De laatste bloem heb ik gelukkig wel gezien, maar op een bloemenzee van dat soort moet ik een jaartje wachten.
De Epiphillum die nu bloeit ziet er fantastisch uit. Hij heeft witte bloemen.
Het mooie weer is eindelijk aangebroken. Het werken in de tuin is ineens een klus waar je van gaat zweten. Ik zoek zorgvuldig de klusjes uit waarbij ik in de schaduw kan werken. Alleen het planten van de tomaten in de kas, dat moet nu en daar is geen schaduw. Ik ben halverwege, maar doe het in etappes, want het is niet te harden in de hitte. En bovendien zitten er weer allemaal mierennesten, dus een paar seconden op dezelfde plek stilstaan is ook geen goed idee.
Ik heb een vijg en een kiwibes aan de zuidkant van de kas gezet in de verwachting dat het schaduw geeft op de aller heetste dagen. Maar voorlopig is de kiwibes slechts 20 cm hoog en zit er aan de vijg nog geen blad...
Ik eet al wel uit de tuin. Er zijn komkommers, kroppen sla, radijsjes, snijbiet, tuinmelde en veel kruiden. Ik leuk de sla op met bloemetjes van komkommerkruid, driekantig look, bieslook en viooltjes.
Zojuist had ik een bijzonder maal, dat met wat hindernissen tot stand was gekomen. Het was een salade van ongeveer bovenstaande met nog wat cherrytomaatjes erop en daar bovenop geroerbakte asperges, uitjes en gekookte eieren. Afgemaakt met wat ingedikte balsamico en zelfgemaakte croutons van een restje brood. Het was in mijn hoofd heel simpel, maar toen de geroerbakte groenten bijna klaar waren schoot de dop van de zeezout los en verdween alle zout in het eten. Ik was er chagrijnig van, want het schoonmaken van de asperges had behoorlijk wat tijd gekost. Maar ik zat niet bij de pakken neer. Ik heb de roerbakgroenten onder de hete kraan afgespoeld en nog even opnieuw gebakken. Uiteindelijk was het prima te eten.
ik moet nu alleen nog het hele fornuis zuigen en soppen omdat er een berg zeezout ligt. Als ik nu maar geen ruzie krijg.
Of een hoge bloeddruk.
Komende dagen lekker vrij.
Fijn weekend.
Liefs
Pink