Waterval
Door: PinkUitgegeven op 02-05-2026 om 11:08
Ik had vorig jaar een paar van die bakken gevonden die je met een plantje erin aan de regenpijp kunt hangen. Ik had al helemaal visioenen met een waterval van fuchsia-bloemen toen ik er fuchsia's inzette. Maar bij de eerste droogte ging het al mis. Ik gaf, uiteraard, de fuchsia's water en prompt gleed de bak naar beneden. Zo ook de andere vier bakken. De fuchsia's die erin zaten waren daardoor geknakt en mijn droom ook. Tot zover die leuke bakken.
Maar dit jaar had ik een beter idee. Ik heb ze aan een boom gehangen. Die stam is veel ruwer dan een regenpijp en het lijkt me dat ze dan wel blijven hangen. Ik heb ze gevuld met stekjes van de Streptocarpus Saxorum oftewel de spiraalvrucht. Die kunnen in de zomer prima naar buiten en maken een massa paarsblauwe bloemetjes die als vlindertjes rond de plant dansen. Ik heb dit jaar visioenen van een paarsblauwe waterval langs de boom. Bij voorkeur dat je de bakken ook niet meer ziet... zo mooi zijn ze nu ook weer niet.
De zielige fuchsia's van vorig jaar waren bijzondere soortjes die ik had gescoord bij een fuchsia-kweker in Drenthe (Heel leuk om eens langs te gaan: Hobbykwekerij Lokhorst in Gieten) dus die heb ik zo goed als ik kon weer opgeknapt. Ze mochten deze week voor het eerst naar buiten. Ik was de rommel in de serre zat. Maar dat was niet zo'n goed idee. De fuchsia's waren niet klaar voor een leven buiten en staan nu zieltogend op de buitentafel te herstellen van de klap. Ik heb er vooralsnog niet zoveel succes mee.
Vanmiddag klom de kat in de boom. Hij zag er een dikke duif in zitten en meende dat hij die wel mocht vangen. De rode theemuts was razendsnel bovenin de boom maar de duif was al gevlogen. Echter, er weer uit komen was een ander verhaal. Na een half uurtje janken liet hij zich vallen en landde met een plof op het dakje van de overkapping bij de vijver. Dat dakje is al helemaal gaar en nu ook nog gebarsten. Het wordt tijd dat ik het ga afbreken. Maar ja, er is nog meer te doen...
De pomp van de vijver was dichtgeslibd met modder. Daardoor stroomde het watervalletje niet meer en werd het water steeds meer troebel. Vanochtend lag ik al om 8 uur op mijn buik bij de vijver de pomp schoon te maken. Eigenlijk moet ik dan even de stekker eruit trekken, veiligheid voor alles, maar dan moest ik weer overeind. Ik deed het wel even met de pomp gewoon aan, dan hoor ik meteen of hij weer lekker doorloopt. Nou dat deed hij. Uit het bovenste pijpje spoot vrij onverwachts een straal prut recht mijn gezicht in. Terwijl ik dit schrijf hoor ik het watervalletje kletteren en neemt een merel even een duik.
Ik ontdekte van de week ook nog een bomenkwekerij in de dakgoot. Die esdoorns moet ik snel rooien en dat is een lastig karwei, op de ladder. Maar belangrijk, want er komt eindelijk regen aan, dat moet wel lekker naar de regenton kunnen stromen.
Fijn weekend.
Liefs
Pink