Open brief aan de Rabobank
Door: Willem Beemsterboer

Uitgegeven op 19-01-2022 om 17:43

Gisteren kregen alle klanten van de Rabobank in Nederland een brief met de aankondiging van een verhoging van de tarieven in het bankverkeer. Van € 3,35 naar € 3,70, een verhoging van maar liefst 10,5% omgerekend in guldens is dat in het basis tarief, voor een simpel bankafschrift per maand een bedrag van ƒ 8,15???? He, dat kan toch niet!

U stelt dat u hogere kosten hebt, maar dat is gewoon niet waar want de afgelopen jaren hebt u alle kantoren gesloten in Bergen - Schoorl - De Egmonden - Akersloot, Heiloo, etc. Dus uw kosten zijn juist enorm gedaald. Dan kan je toch niet met droge ogen zeggen dat de kosten zijn gestegen. Mijn vader zei altijd 'als bedrijven en of personen macht krijgen, gaan ze die macht na verloop van tijd oneigenlijk gebruiken'. Dat doet de Rabobank en de andere twee grote banken ook, oneigenlijk gebruik maken van hun macht, want de burger kan geen kant meer op, zonder privé bankrekening geen inkomsten en of betalingen. De giro was een van de eersten, de banken volgden later en nu zitten we er letterlijk en figuurlijk aan vast en maken de banken er oneigenlijk gebruik dan wel misbruik van.

€ 0,35 verhoging voor een bankafschrift per maand levert een bedrag op van
€ 0,35 maal 100.000 klanten = € 35.000,-- per maand x 12 maanden = € 420.000,-- p/jaar.
Dus al die giften aan culturele instellingen en verenigingen waar u goede sier mee maakt is gewoon een sigaar uit eigen doos.

De pensioenen worden op dit moment niet geïndexeerd, AOW wordt bevroren en de inflatie stijgt boven de 5%. In plaats dat u omdat u veel minder kosten hebt het bedrag van de betaalpakketten juist afschaft en daarmee de inflatie naar beneden brengt, zorgt u juist voor een nog hogere inflatie.
'Bent u het niet eens met de gewijzigde tarieven?' dan kan je gewoon zonder kosten opzeggen, maar dat zal ons, de burger, niet verder brengen, want de ABN-AMRO en de ING zijn net zo erg, ergo als burger kan je geen kant op.
Ondergetekende als burger, en met mij alle andere burgers in Nederland zitten als vrij vliegende vlinders gevangen in het web van de drie grote banken, RABOBANK - ABN-AMRO en ING. Want u hebt met elkaar afgesproken en besloten, alle kantoren dicht, we gaan samen over op GELDMAAT en dan mag de burger blij zijn dat diezelfde burger buiten in de regen hun geld nog mogen pinnen, tenminste als de Geldmaat het doet.

De macht van de banken, hun directies en besturen moet veel meer aan banden worden gelegd. Een dienstverlenend bedrijf als een bank moet er zijn voor de burger, nu is het zo dat de burger er is voor de bank en zijn wij als burger gewoon een verdienmodel, dat is de omgekeerde wereld en moet stoppen. De banken denken nog steeds, die naïeve burgers slikken alles als zoete koek en geloven alles wat wij schrijven in niets zeggende brieven, maar dat is verleden tijd.
De Rabobank heeft notabene een ledenraad, maar die hebben in al hun wijsheid nog niet een sluiting kunnen voorkomen en verhoging tegen kunnen gaan, ze zitten erbij, ze kijken er naar en er gebeurt niets, wij als leden krijgen zelfs niet eens de notulen van die vergaderingen, over transparantie gesproken!
Alles gaat gewoon door, sluitingen, verhogingen van servicekosten, minder service, verlagingen van rente, en als klap op de vuurpijl dat een klant zelfs mag betalen als hij veel spaargeld op zijn rekening heeft staan, 0,50 % boven het bedrag van € 100.000,--(2021)

Mijn advies aan u is stop met die niets zeggende brieven over z.g. verhoging van kosten en investeringen van diensten, want zoals boven omschreven zijn uw kosten alleen maar minder geworden, u gaat daarom in mijn opinie wel heel erg creatief om met de waarheid. Stop met de klanten op het verkeerde been te zetten van al die slogans in brieven - radio en tv reclame want dat gelooft geen mens meer.

In afwachting van uw reactie over een positief besluit van het afschaffen van de tarieven en de betaal pakketten en diensten, want dat is gewoon een verdien model van de bank over de ruggen van de klanten verblijf ik met vriendelijke groet,

Willem Beemsterboer

Reacties (8)
SR Kooy
@2022-01-19 20:48:12
 Volslagen met de inhoud eens. Stuur deze - niet dat het helpt - naar de direktie in Utrecht !!
 
Vincent Luik
@2022-01-20 09:35:08
 Hier ben ik het volledig mee eens.
Ik sta achter Willem in deze brief.
 
Willem Beemsterboer
@2022-01-20 10:20:49
 Ja hoor neef ik ben het eens met je, ze worden met de dag arroganter.
 
Wilfred
@2022-01-20 14:18:46
 Vergeet ook niet de phishingmails, skimmen van pasjes en online fraude.
Al deze fraude en diefstal word verhaald op de klanten.
Dit maakt alles juist duurder voor de klant.

Het bankboekje was een stuk minder fraude gevoelig en had geen leger aan IT werknemers nodig om het veilig te houden.

Het papieren bankafschrift zou gratis moeten zijn, het vergt stukken minder inspanning van de bank als het hele online gebeuren waar we nu ingedrukt worden.
 
Leo
@2022-01-20 16:46:40
 Helemaal mee eens Willem, service is een begrip wat bij de banken niet meer bekend is. Overal, maar dan ook overal moet de klant voor betalen.
 
gerdien ottens
@2022-01-22 16:24:04
 En wat denk je van de geldmaatservice? Pin-automaten van de banken allemaal weg en één punt in dorp om cash geld te halen. Helaas is de geldmaat in Hippo steeds weer "gestoord". Ik, en velen in mijn omgeving worden daar ook "gestoord" van. Deze geldmaat staat op de kaart al niet eens meer als punt om te pinnen, je krijgt Den Oever in beeld als je zoekt.
 
W kramer
@2022-01-23 18:36:28
 Helemaal mee eens geld is macht da is zeker
 
Leen van Malsen
@2022-01-25 18:38:46
 Ben het volledig eens met bovenstaande open brief en de verdere reacties. Op een fatsoenlijke manier kun je dit niet verkopen; laat staan "waar maken"! Lasten verhogingen hebben we - als burger - al meer dan genoeg!!
 
Reageer
Naam*:
E-mail:
|Reactie:
 
Occasions