BOER KIEST LUCHTRUIM MET EIGEN VLIEGTUIGUitgegeven op 06-05-2003 om 11:02 |
link |
bewaar |
printWieringermeer -
-Een privé-vliegtuig met een landingsbaan aan huis. Wie wil dat niet? Akkerbouwer Jan Veldt aan de Molenweg in Wieringermeer is zo'n bevoorrecht man. Hij bezit behalve een vliegbrevet ook de benodigde vergunningen. En een eigen toestel.Veldt loopt er niet mee te koop. ,,Het ligt immers altijd gevoelig zoiets bij milieugroeperingen.'' Maar trots is ie zeker op zijn Piper Cup (PH ZCR). De kist staat veilig opgesteld in zijn zelfgebouwde hangar achter de boerderij. De loods is voorzien van een zelfgeconstrueerde kanteldeur die bij het openen uitzicht biedt op de uitgestrekte landerijen. Een klein taxibaantje leidt naar een grasstrip van zeshonderd meter lang en dertig meter breed. Aan het begin wappert een heuse windzak.
Veldt buigt zich in de cabine. ,,Zie je die stuurknuppel? Dat is nog eens echt vliegen. Alles gaat nog mechanisch, dat is wat anders dan de elektronica in moderne toestellen.'' De Piper PA-18-135, zoals de officiële registratie bij de Rijksluchtvaartdienst (RLD) luidt, diende in een ver verleden als verkenningstoestel voor de Koninklijke Luchtmacht (KLu). De kist is 49 jaar oud maar Veldt spreek liever niet van een oldtimer. ,,Dit is een klassieker.''
Veldt haalde in 1964 zijn vliegbrevet en bekwaamde zich in het zweefvliegen. Bij de Zweefvlieg Club Rotterdam (ZCR) tikte hij het toestel op de kop. Een bijzonder exemplaar dat is uitgerust met een speciale propeller voor het slepen van zweeftoestellen en een uitzonderlijk laag geluid produceert vanwege de oorspronkelijke verkenningsfunctie.
Veldt mag op basis van ontheffingen 52 keer per jaar starten en landen. Uiteraard nadat hij de luchtvaartautoriteiten hiervan in kennis heeft gesteld want Wieringermeer is ook laagvlieggebied voor marinehelikopters. Veldt's luchtvaartuitstapjes dienen naar hij zelf zegt louter agrarische belangen. ,,Natuurlijk kan ik het recreatieve genot niet ontkennen, maar ik vlieg uitsluitend ten behoeve van mijn beroep als akkerbouwer. Vanuit de lucht kun je namelijk uitstekend waarnemen en registreren. Op een perceel suikerbieten kun je bijvoorbeeld kleurverschillen ontdekken. Lichte plekken hebben meer kunstmest nodig dan donkere banen. Je kunt dat soort gegevens vastleggen en dan koppelen aan een computer die de kunstmest doseert. Proefboerderij De Oostwaardhoeve die hier vlakbij ligt, helpt me daarbij. Die werken bijvoorbeeld al met gps, global positioning system. Dat is een navigatiesysteem dat via satelliet werkt. Zo wil ik dit vliegtuig dus ten dienste stellen van mijn agrarisch beroep.''
Toegegeven, het is en blijft natuurlijk een hobby. En die kost altijd geld. Meer dan hem lief is eigenlijk, maar ieder z'n meug. Voor verplicht onderhoud en benodigde brandstof moet hij noodgedwongen naar vliegveld Texel. Geen goedkope manoeuvres. Verder moet er af en toe een boutje of een moertje vervangen worden. En dat is niet altijd overal verkrijgbaar. Integendeel, de RLD hanteert strenge regels. Elk onderdeeltje moet gecertificeerd zijn, er is moeilijk aan te komen, dus vrij kostbaar. Maar Veldt klaagt niet. Zijn kleinkinderen overigens wel. Laatst mochten ze een keertje mee omhoog. Zegt z'n kleindochter na een half uurtje boven de Wieringermeer: ,,Opa, gaan we nu nog iets spannends doen?''