Bella Tola heeft plaat voor de kopUitgegeven op 30-05-2010 om 07:16 |
link |
bewaar |
printDEN OEVER - Een verslag met foto's van Mike Muller over de reddingsactie van de KNRM station Den Oever op 29 mei.
"Boem. En toen lag de Bella Tola II vast; muurvast. In het Visjagersgaatje kunnen zandplaten met afgaand tij overal opduiken. Goede gps en de boeien volgen, dan kan er niets mis gaan. Vaar je ook maar iets buiten het vaarwater dan is het meteen raak: verradelijke droogtes, recht voor de boeg. In combinatie met dat afgaande tij loop je dus gegarandeerd op de klippen. En om er af te komen, dat is een heel karwei. KNRM station Callantsoog en Den Oever rukken uit!
Zaterdagmiddag rond twee uur verschijnt er op de piepers van bemanningsleden van de Wieringer reddingboot het bericht dat er een vaartuig aan de grond zit op de Waddenzee. De reddingboot 'Koen Oberman' uit Callantsoog, die voor Den Helder aan het oefenen is, ontvangt de noodmelding op kanaal 16 en besluit koers te zetten naar het Visjagersgaatje, een vaarwater vlak voor Den Oever. Ook de commerciële berger Rederij Noordgat ontvangt het bericht stuurt de 'Barracuda' richting de Bella Tola II. Beide boten arriveren ongeveer tegelijkertijd bij de Middelplaat, vlak voor Den Oever. Daar ligt het jacht al tegen een zandbank. Reddingboot Koen Oberman besluit een opstapper op het jacht over te zetten, om de situatie aan boord op te nemen. Tevens kan hij communiceren met beide boten. De bergingsboot Barracuda brengt sleeptros over en begint het jacht vlot te trekken. Instussen komt ook de reddingboot Johanna Margareta van station Den Oever ter plaatse.
De ebstroom loopt hard. Het Waddenwater suist langs de zandbank die al goed in zicht komt. De berger Barracuda wil het jacht vlottrekken. Het is erop of eronder. Oftewel: je moet nu met de juiste middelen gaan trekken of het wordt wachten tot het weer vloed is. De bemanning van de Johanna Margareta kent het gebied dan ook op haar duimje en weet de juiste manier. Plaatselijke expertise is bij het lostrekken op die Middelplaat vereist. En, als die adviezen in de wind worden geslagen, dan kent de sleeppoging een abrubt einde. En dat blijkt ook nu maar weer. De Barracuda trekt de Bella Tola II verkeerd om. Dan geeft het jacht niet meer mee en breekt de sleeptros tot overmaat van ramp ook nog eens! Het is onverstandig om verder te trekken, want de Bella Tola ligt op één oor en kan schade oplopen als er nog een poging door de berger wordt gedaan. Daarnaast is het waterniveau al met ongeveer 30 centimeter gezakt, wat het verder bemoeilijkt.
Omdat er geen directe nood aan de man was, en de schipper van de Bella Tola de bergingshulp heeft geaccepteerd, bleef de KNRM stand-by. Echter, de reddingboot vertrekt niet eerder voordat de situatie aanboord onder controle is. Telefoonnummers worden tussen KNRM en Bella Tola II uitgewisseld, om eventueel een verzoek te doen om 's avonds met hoger water, met een reddingboot assistentie te verlenen.
Omstreeks 19.30 bereikt ons het bericht dat de Bella Tola weer drijft en haar reis -zonder hulp van de KNRM- richting Den Helder kan voortzetten.