DODEHOEKSPIEGEL VERPLICHT VOOR VRACHTWAGENSUitgegeven op 29-01-2003 om 10:00 |
link |
bewaar |
printOnvoldoende zicht van een chauffeur op de rechterkant naast zijn vrachtwagen leidt regelmatig tot gevaarlijke verkeerssituaties. Kwetsbare weggebruikers, als voetgangers en fietsers worden niet gezien, met alle gevolgen van dien. De overheid startte met een voorlichtingscampagne en kwam vrachtwagenchauffeurs tijdelijk tegemoet met een subsidieregeling. Dit alles om de dodehoekspiegel ingevoerd te krijgen. Sinds 1 januari 2003 is het verplicht gesteld voor alle vrachtauto's met een Nederlands kenteken.Iedere Nederlandse vrachtwagen moet uitgerust zijn met de extra spiegel of met een camera, zodat de chauffeur goed zicht heeft op hetgeen naast de auto gebeurt. Zo niet, dan kan de chauffeur een boete van € 252,-- tegemoet zien. De politie gaat vanaf 1 februari actief controleren. Als aanvulling op deze maatregel biedt de wetgever de mogelijkheid om d.m.v. verkeersborden een bepaald gebied, bijvoorbeeld het stadscentrum, af te sluiten voor vrachtauto's zonder dodehoekspiegel. Op deze manier kan ook tegen vrachtauto's met een buitenlands kenteken maatregelen genomen worden. De verplichting houdt bovendien in, dat vrachtauto's zonder dodehoekspiegel of -camera sinds1 januari 2003 bij de APK worden afgekeurd.
Dodehoekspiegels zijn extra (bolle) spiegels, die aan de buitenzijde vóór op de cabine van de vrachtauto gemonteerd worden. Door de bolling geven deze spiegels goed zicht over een breed gebied, direct naast de vrachtwagen. In plaats van een dodehoekspiegel mag ook een camera/monitorsysteem worden gebruikt. De camera/monitorsystemen bestaan uit een aan de rechterbuitenzijde van de vrachtautogemonteerde camera en een in de cabine geplaatste monitor.