JAR Wieringen neemt deel aan verkeersoverleg FriesewegUitgegeven op 21-10-2009 om 19:24 |
link |
bewaar |
printWIERINGEN/WIERINGERMEER - “Scholieren, rijd niet met meer dan twee naast elkaar op Frieseweg!” De Jongeren Advies Raad (JAR) van de gemeente Wieringen heeft deelgenomen aan het verkeersoverleg tussen de gemeente Wieringermeer, Veilig Verkeer Nederland en de regionale politie. Dit naar aanleiding van een advies wat de JAR afgelopen augustus aan het college van burgemeester en wethouders van de buurgemeente schreef.
Foto's en tekst Mike Muller.
De Frieseweg, ofwel de parallelweg van de A7 tussen Den Oever en Wieringerwerf, wordt elke schooldag door vele fietsers, die van en naar rsg Wiringherlant gaan, bereden. Vele klachten over de onoverzichtelijkheid zorgden ervoor dat de JAR Wieringen onlangs een enquête te hield onder de scholieren uit de gemeente Wieringen.
De resultaten die uit deze enquête kwamen waren overduidelijk:
Maar liefst drieënnegentig procent van de ruim tweehonderd geënquêteerden, vindt dat de afrembochten, die destijds in de Frieseweg zijn gemaakt, onoverzichtelijke en gevaarlijke bochten zijn. Volgens de jongeren bevorderen ze de verkeersveiligheid van de Friesweg niet.
Volgens de gemeente Wieringermeer is de overzichtelijkheid inderdaad beperkt. Dit omdat de afrembochten dicht begroeid zijn, waardoor het onmogelijk wordt gemaakt het tegemoetkomende verkeer te zien. Dit kan tot veel schrikreacties leiden voor fietsers, alsook voor het overige verkeer. De conclusie die het onderzoek getrokken mocht worden, is dat de veiligheid van de schoolgaande jongeren voorop moet worden gesteld. Ook de medewerking van de jongeren wordt dan vereist.
Eén van de uitkomsten van het gesprek in het gemeentehuis is dat de gemeente Wieringermeer voor 1 december a.s. de begroeiing tot acceptabele hoogte heeft gesnoeid, waardoor het voor de fietsers mogelijkheden biedt om het verkeer tijdig te zien aankomen. Wel benadrukt de gemeente en de politie met klem dat de fietsende jongeren zich dan ook aan de verkeersregels moeten gaan houden. Een veel voorkomende klacht van het overige verkeer is dat fietsers met meer dan twee naast elkaar fietsen, waardoor het onmogelijk wordt gemaakt voor automobilisten om in te halen. “Dit gedrag van de fietsers roept ook gedrag op bij de andere weggebruikers, wat levensgevaarlijke situaties kan veroorzaken.” Benadrukken de ambtenaren.
De gemeente en politie streven samen met de JAR naar veiligheid voor de fietsers en het overige verkeer, waarbij de hulp van de jongeren ook nodig is. “We hopen dat de jongeren de verkeersregels zélf ook gaan naleven. Niet met meer dan twee naast elkaar fietsen, en het overige verkeer de kans en ruimte geven om te passeren.”
De gemeente geeft aan dat de verkeersveiligheid met drie factoren te maken heeft.
- De technische maatregelen, in dit geval het snoeien wat door de gemeente gaat gebeuren
-Het gedrag, in deze situatie van de jongeren en de automobilisten. Als als de jongeren zich niet aan de verkeersregels (willen) houden helpen ook (andere/technische) maatregelen niet.
- Handhaving, de politie kan bij constateren van onveilig verkeersgedrag boetes uitdelen.
Indien de scholieren deze regels niet gaan naleven, rest er niets anders dan agenten die wetten steng gaan handhaven. Bonnenboekjes zijn dan hoogstwaarschijnlijk het gevolg. “Natuurlijk hopen we dat het zover niet hoeft te komen, maar we verwachten ook wat terug van de leerlingen. Wij snoeien en maken het veiliger, dan moeten de scholieren zich aan de regels houden, anders komt de veiligheid weer in gedrang. ” vertellen de gemeente en politie.