NOORD-HOLLAND ALS A-MERK
Uitgegeven op 29-08-2002 om 11:53  |  link  |  bewaar  |  print

Noord-Holland - Noord-Holland als A-merk. De provincie is er al langer mee bezig. Ook in het kader van de verhoogde inspanning om buitenlandse ondernemingen te interesseren om zich hier te vestigen. Onder druk van de economische teruggang wordt de spoeling dunner en verhardt de concurrentiestrijd met andere provincies.
Niet van dat benauwde, oordeelt communicatiestrateeg Ron Walvisch. ,,Een A-merk zijn is gewoon een kwestie van kiezen.'' Walvisch was gisteren de uitsmijter tijdens een panelpresentatie voor een gezelschap van 180 bestuurders, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en intermediairs die zich inzetten voor de promotie van Noord-Holland.
Voor hem werd het woord gevoerd door gedeputeerde landbouw en economie, B. Verburg en M. Busker, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw industrie (VNSI). Waar Busker vooral de overheid opriep om op Europees niveau gelijkwaardige concurrentievoorwaarden te scheppen, deed Verburg een oproep tot verhoogde inspanning om Noord-Holland gericht onder de aandacht van het bedrijfsleven te brengen.
De gasten waren uitgenodigd op de Floriade, een van de toeristische en economische speerpunten van de provincie. Vorig jaar vestigden zich negentig nieuwe buitenlandse bedrijven binnen de landsgrenzen. Eenderde koos voor Noord-Holland als vestigingsplaats. ,,Een mooi resultaat'', gaf Verburg toe.
Met de verwachte bezoekersaantallen op de Floriade zat de provincie tot op heden mis. Het loopt niet storm. Maar ook de verdeling tussen buitenlandse en binnenlandse bezoekers klopte niet met de verwachtingen, moest Verburg gisteren toegeven. ,,We dachten vooraf dat tweederde uit Nederland zou komen en eenderde uit het buitenland, maar het is precies andersom.''
Daarmee gaf de gedeputeerde indirect zelf al aan, dat als je als provincie wat te bieden hebt de mensen wel komen. Dat was koren op de molen van Walvisch. ,,Niemand drinkt Heineken omdat het bier uit zo'n mooie, grote fabriek komt. Maar omdat het merk bepaalde emoties en associaties oproept. Kijk nu eens naar de Rolling Stones. Hun organisatie is gevestigd in Amsterdam. Waarom: omdat Amsterdam seks, drugs en rock-'n-roll is. O ja, en het belastingklimaat voor buitenlandse ondernemingen is bijzonder vriendelijk. Dat geldt ook voor Rotterdam, maar daar komen ze niet verder dan mouwen omhoog en 'geen woorden, maar daden' zingen. Dat appelleert niet! Probeer nu eens verder te kijken dan de instrumentele waarde alleen. De emotionele waarde is vaak veel belangrijker'', vond communicatiestrateeg Walvisch.
Daarvoor vroeg Verburg zich hardop af, wat Noord-Holland moest bieden aan toekomstige bedrijvigheid. Hij vatte nog eens al het goede samen dat de provincie te bieden heeft: van bloemen tot water, van Agri-business tot Noord-Holland maritiem.
,,Amsterdam heeft alles wat een mens maar kan zoeken. Bloemen betekenen kleur, vrolijkheid en liefde. Schiphol staat voor internationaal, snelheid en service. Drie A-merken voor de vuist weg en die heb je allemaal in één provincie'' feliciteerde Walvisch de aanwezigen. ,,Is dat niet geweldig? Maar ja, je moet wel kiezen.''
(advertentie)
Architecten- en ingenieursbureau W.A. De Herder bna vof
(advertentie)
Occasions
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Aspiration
€ 13.245,-

Citroen C3 1.6 e-HDi Airdream
€ 5.445,-

Algemeen nieuws:
Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
Winter 1979 Jan Schat en de firma Lont - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...