Noordhollands Kanaal bijna twee eeuwen oud
Uitgegeven op 26-02-2019 om 19:16  |  link  |  bewaar  |  print

Bloed, zweet en tranen bij het graven van het 'Groot Noord-Hollandsch Kanaal'

Heeft de Kooyhaven (een Holland Kroonse haven) werkelijk bijgedragen aan de groei van de economie in Hollands Kroon? In 2016 zei Theo Meskers hierover: "De realisatie van Kooyhaven is een doorbraak, het resultaat van vasthoudendheid, ondernemerschap en visie. Economie houdt niet op bij de stadsgrens van Den Helder; het is een regionale aangelegenheid. Het is in het belang van de gehele regio om Port of Den Helder verder te ontwikkelen als banenmotor voor de regio. " Van veel activiteit in deze nieuwe haven van Hollands Kroon is weinig te bespeuren. Toch is het voor (kleinere) schepen mogelijk via het Noord-Hollands kanaal van Den Helder naar Amsterdam te varen. En dat vond men in de negentiende eeuw erg belangrijk.


De eerste schepen varen door het kanaal (1824)

Om van Den Helder een verdedigbaar bolwerk te maken achtte Napoleon het nodig om een snelle verbinding met Amsterdam te maken. Het plan voor een 'Groot Noord-Hollandsch kanaal' werd uitgewerkt door waterbouwkundige Jan Blanken Janszoon (1755-1838). Nadat Napoleon van z'n troon was gestoten werd het plan overgenomen door 'kanalen' koning Willem 1. De (zee)scheepvaart van en naar Amsterdam ging in vroeger tijden via de Zuiderzee, die vele ondiepten kende waarop vaak schepen strandden of vergingen. De uitdrukking 'voor Pampus liggen' kent iedereen. Je bent dan zo moe of dronken dat je bent uitgeschakeld. Zo moesten schepen bij Pampus vaak wachten op de vloed zodat ze weer verder konden varen. Bovendien duurde de vaart door de Zuiderzee soms meer dan een maand! Men trachtte de diepgang enigszins te verminderen door zogenaamde 'kameelen' te gebruiken. Aan weerszijden van een schip werden met water gevulde pontons bevestigd, waarna het water er uit werd gepompt. Door de opwaartse druk kwam het schip iets hoger te liggen. Dat hulpmiddel bleek niet afdoende. Varen via binnenwateren bleef veel veiliger en sneller. Een rechtstreekse verbinding van Amsterdam met de Noordzee was in de negentiende eeuw technisch nog niet mogelijk. Een kanaal van Amsterdam naar Den Helder bleek wel haalbaar. In 1817 ging de eerste spade de grond al in.

Zittend op zijn paard inspecteerde Jan Blanken regelmatig de vorderingen van zijn Groot Noord-Hollandsch kanaal. Zo'n 9000 arbeiders gingen voor hem aan de slag met scheppen en kruiwagens. Ook paarden werden bij de enorme klus ingezet. De arbeiders werden helaas slecht gehuisvest en ook hun voeding was ver onder de maat. Bovendien verdienden ze bijzonder weinig: 50 cent per dag. De grondwerkers protesteerden dan ook tegen de slechte arbeidsomstandigheden. Tijdens een opstand in Akersloot schoot een aannemer 2 arbeiders dood en moest dat zelf ook met de dood bekopen. De overheid stuurde troepen om de rebelse arbeiders tot de orde te roepen. Zeven 'rebellen' werden veroordeeld tot enkele jaren tuchthuis. Bij het graven van het kanaal nabij Den Helder werd gebruik gemaakt van krijgsgevangenen, bedelaars en werklozen.


Op deze plek passeerden de schepen elkaar in 1824

In 1824 was het kanaal klaar. Vanuit Amsterdam vertrok het marinefregat 'Bellona' naar Den Helder. En vanuit Nieuwediep vertrok het koopvaardijschip 'Christina Bernhardina' naar de hoofdstad. Tussen Sintmaartensbrug en De Stolpen passeerden de twee schepen elkaar. Het koopvaardijschip loste negen schoten ter begroeting. Luidkeels werd het Wilhelmus gezongen en besloot men de ontmoeting met een 'Leve de Koning'. De doorvaart was gelukt. De route Amsterdam-Nieuwediep stond open voor zeeschepen. Na de opening van het vaarwater werd Blanken's 'schepping' uitbundig geprezen. Er was zelfs een lofdicht voor hem geschreven waarvan de laatste regels luidden: 'Eer zij Blanken's grootsch beleid. Alle harten, alle tongen roemen Blanken's werkzaamheid'. Het was ondanks de grote problemen tijdens de werkzaamheden een knappe prestatie van Blanken. De krant meldde dat 'deze eerste proeve de meest gespannen verwachting overtrof en aan het doel dezer groote inrigting geheel beantwoord heeft'. Vijf jaar later, in 1829, voeren er al bijna 700 zeeschepen door het kanaal, voortgetrokken door een aantal paarden op de 'jaagpaden'. En nu, in 2019? Wat zandschepen, rondvaartboten en pleziervaartuigen zien we langsvaren, maar of ze de Kooyhaven aandoen? Ik waag het te betwijfelen...

Kees Zwaan
(advertentie)
Actueel...
28-03-2024 Programma jubileum 100 jaar v.v. Succes
28-03-2024 Een reisgids voor Wieringen
28-03-2024 Berichtje van Dirk uit Den Oever UPDATE
28-03-2024 Kerknieuws
28-03-2024 Dunselman lost landelijk strooizout overschot op met hun nieuwe smaak: Karamel Strooizout
28-03-2024 Vier Pasen in de Speeltuin!
28-03-2024 Gezocht iemand die een boek wil redigeren
28-03-2024 Vrolijk Pasen, column
27-03-2024 Het straten toernooi keert terug naar TC Hippo!
27-03-2024 Een bericht van de Stichting Sportcentrum Wieringen
27-03-2024 Wieringen, 100 jaar eiland aan de vaste wal
27-03-2024 Zwembad De Venne
27-03-2024 Meer nieuws vindt u op www.hollandskroonnieuws.nl
27-03-2024 Middag over Tweede Wereldoorlog bij Regionaal Archief
27-03-2024 Succesvolle Kom binnen bij bedrijven dag Agro Care!
27-03-2024 Programma en uitslagen v.v. Succes
27-03-2024 Uitslagen Dartclub Wieringen
26-03-2024 IJsselmeer en Markermeer klaar voor de zomer
26-03-2024 Veldtocht Noord-Holland 1799 opgenomen in Historische roman
26-03-2024 Asieldier van deze week, hondje Zoé
26-03-2024 Lezing 7 april 2024 in Nieuwe Niedorp over beïnvloeding en propaganda
26-03-2024 Astrid Prins de beste bij de seizoenopening van Boel-Skik ‘92
26-03-2024 Pasen in Oosterland
26-03-2024 Nieuw in Hippolytushoef: Studio Kelly Sue Wieringen nu met een creatieve koffiecorner
26-03-2024 Week van de Groene Tuin helpt Noord-Hollanders op weg om tuin te vergroenen
26-03-2024 Voorwaarden bij vergunningverlening datacenters
26-03-2024 Deposito sparen en de actuele spaarrente bij NIBC
26-03-2024 Woonvisie Hollands Kroon
25-03-2024 De Kom Binnen Bij Bedrijven Dagen zitten erop!
25-03-2024 Overleden de heer Van der Poel
(advertentie)
Occasions
Te koop Peugeot 107 bouwjaar 2013 3 drs
€ 5.250,-

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid AWD Panoramadak full options
€ 34.995,-

Algemeen nieuws:
Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
Gasthuisweg en Kees Patat - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...