Verslag Team Bier en Baco, dag twee, drie en vier
Uitgegeven op 11-06-2018 om 17:51  |  link  |  bewaar  |  print

WIERINGEN - Dag twee en drie van de verrichtingen van het Team Bier en Baco.

De Sontbrug wordt gepasseerd.

Dag vier, sneeuw! Tijd voor een groepsfoto.

Na een korte nacht zijn we om half 10 weer gaan rijden uit Sakskobing richting de Zweedse grens. We hebben allemaal als roosjes geslapen en zitten weer als vorsten in de auto. De ochtend verloopt zonder problemen en al gauw rijden we op de grote Sontbrug tussen Denemarken en Zweden en passeren we de grens. Leuk is de interesse van de Douane voor de auto en de reis. Via Malmo gaan we noord in richting het Zweedse binnenland. Het landschap verandert langzaam van heuvelachtig akkerland naar bossen met meertjes. Snelwegen zijn inmiddels ingeruild voor de binnenwegen en die slingeren zich door het schitterende landschap waar je na elke bocht zomaar over meertje uitkijkt van grote afstand, prachtig.

Camping, koken een boreel en in de kooi.

In de bus hebben we inmiddels ons plekje en routine gevonden, drinken en eten word moeiteloos uit de voorraadkratjes tevoorschijn gehaald en rijdende weg een bakkie koffie zetten is ook geen probleem. De chauffeurs genieten van de wegen en de achterbank van het uitzicht.
Aan het eind van de dag rond een uur of 6 zoeken we een camping op in de buurt van Hjo aan het meer Vattern waar we de partytent neerzetten en het ons gemakkelijk maken. De warme prak word bereid en iedereen kan ff lekker douchen. Na nog een paar drankjes en genieten van het uitzicht is het weer bedtijd. Dag 2 zit er op.

Wij willen via deze weg Gert zijn vader bedanken voor alle dingen die hij heeft gemaakt, geregeld en gedaan voor ons. Van het leeghalen en schoonmaken en intimmeren van de bus tot het op het laatste moment naar de start in Amsterdam brengen van de vergeten autopapieren.

Cor Meester je bent een topper!

Afgelegde afstand 2de dag 532 kilometers
Totaal afgelegde afstand 1255 kilometer
Sakskobing Malmo Hjo
Getankte liters diesel 92
Warme prak piepers spercibonen kippenpoot

Dag drie

Na wederom een goede nachtrust zitten we om half 8 weer naast de bus voor het ontbijt. Om ons heen ontwaakt langzaam de camping als wij om half 10 de weg opdraaien voor de volgende etappe. De partytent en stoelen liggen weer op het dak en wij nemen weer plaats voorin. Na een uurtje rijden gaan we even tanken en de gasten op het voorraam worden eraf gewassen. Als we weer verder rijden hebben we even overleg over de te volgen route, gaan we al richting Noorwegen of nog een stuk Zweden in en dan aan de Oostzeekust een camping zoeken. Wij gaan voor het laatste en de koers word gezet. Na het wat "vlakke" zuiden komen we nu toch echt in wat wij bergen noemen maar hier zijn het nog heuvels. Links en rechts van de weg grote bossen en een vlak stukje weg is niet meer te vinden. Af en toe wijken de bomen om plaats te maken voor een vallei met boerderijen in de gebruikelijke rood/witte kleuren.

Wat ons opvalt onderweg is hoe netjes en schoon het land is, nergens geen afval en alle tuinen, parken en bermen keurig onderhouden. Kunnen we in Nederland nog wat van leren. Ook valt op hoe weinig mensen we zien. De dorpjes lijken wel uitgestorven en op de weg is het ook rustig.

Na een uitgebreide lunch vervolgen wij onze weg weer richting Gavle aan de Oostzee, de Baltic Sea. Daarna blijven wij de kust een tijdje volgen richting Sundsvall waar wij een camping willen gaan zoeken. Onderweg komen we over wegen die we in Nederland niet kennen, wat een gehos en gerammel. Als de wegen weer wat beter worden zijn we blij dat de bus nog heel is en onze nieren weer naar hun plek zakken.

Als we een camping gevonden gaat de tent weer omhoog en word er een soepie klaargemaakt. Daarna is het nog ff nazitten met de lange broek aan want het word 's avond al behoorlijk frisser nu we noordelijker komen en blijft het ook langer licht.

Gister hebben we Cor bedankt voor zijn super-inzet voor ons vandaag is het de beurt aan de volgende:

Allereerst Bob en Jose schuiling van cafe Tante Pietje in Den Oever, bedankt voor de vele blikjes fris en flesjes water, ze smaakten prima met de warmte van de afgelopen dagen. fantastisch!

En dan John en Elisa Neidhofer, wij kregen van hun een uitgebreid vlees en soeppakket mee, de kippenpoten hebben we al op en ook de soep smaakte best vandaag. We kijken uit naar al het andere eten wat we meekregen. Ook jullie zijn fantastisch!

Afgelegde afstand dag 3 640 kilometers
Totaal afgelegde afstand 1895 kilometers
Hjo Orebro Gavle Sundsvall
Warme prak, bonensoep met brood van slager Neidhofer

Dag vier

Voor 8 uur staan we allemaal weer naast de bus, ff douchen, de tent weer opruimen en het oude brood verandert in tosties, daarna gaan we weer van start. Het plan van vandaag is om Noorwegen te halen en het liefst nog een stukkie verder richting de Lofoten.
Als we een goed uurtje onderweg zijn rijden we door een dorpje met supermarkt. We stoppen daar even voor een paar boodschappen en komen een ander team tegen. Een vader met zoon die samen de rally rijden. We blijven even staan praten en delen wat ervaringen. De conclusie is dat het nu al een geweldige reis is.
Als we weer onderweg zijn word het landschap wat wilder. De heuvel gaan over in serieuze beklimmingen en de huizen worden schaarser. De natuur daarentegen word steeds mooier en de uitzichten adembenemend. Het zinnetje, het is net een ansichtkaart wordt vele malen benoemd en af en toe stoppen we voor wat foto's en filmpje. We komen langs watervalletjes en stroomversnellingen, ook worden de eerste wilde dieren gespot. Een kudde rendieren blokkeert de weg voor ons en later zien we nog een eland het bos in lopen. De foto's zijn weer bijgevoegd aan het verhaal zodat u kunt meegenieten.

Als we al slingerend steeds hoger komen bereiken we de Noorse Grens. Weer een land van de lijst afgevinkt. Nog acht te gaan.
Na de grens gaan we nog een klein stukje hoger tot ongeveer 600 meter boven zeeniveau. Hier zijn nog steeds plekjes waar sneeuw ligt. Best vreemd als je bekijkt dat wij met de korte broek aan en de ramen open door het land snellen. Gauw maken we een paar foto's en gaan weer door. Hier vandaan is het een lange afdaling langs een rivier die ons al dieper in het dal brengt en steeds dichter naar de Noorse kust.

Als we weer op vlakke wegen rijden doen we even overleggen hoe verder, door richting de ferry naar de Lofoten of een camping zoeken. Door naar de ferry blijkt nog een behoorlijk eind rijden en wij besluiten dat door te schuiven naar de volgende dag. We hoeven daar pas op dinsdag aan te komen voor het eerste feest waar alle teams weer samenkomen. We vinden een camping en maken het ons gemakkelijk.

Ik wil nog even aandacht voor onze goeden doelen actie. Bij de start werd bekend gemaakt dat er door alle teams tezamen al 190.000 Euro is ingezameld en de hoop werd uitgesproken om door de 200.000 Euro heen te gaan. Zelf zitten wij inmiddels op een schitterend bedrag van 1235 Euro voor de voedselbank Kop van Noord maar dat kan nog beter. Terwijl u meegeniet van de verslagen en foto's van onze reis genieten ongeveer 160 gezinnen van de geboden hulp van de voedselbank. Dit moet doorgaan en dat kan met uw donatie. Een klein bedrag maakt veel verschil. Wilt u een donatie doen klik dan op de onderstaande link en volg de instructies. Onze dank is groot.

Mocht de link niet werken ga dan naar www.pifworld.com en zoek ons dan op onder de naam Team Bier en Baco, klik daarna op doneren en de rest wijst zijn eigen

Ook willen wij weer een van de sponsoren bedanken die deze reis mogelijk maken.

Paul Imming, bedankt voor je geboden hulp en je mooie stickers namens ons allen.

Afgelegde afstand dag 4 527 kilometers
Totaal afgelegde afstand 2422 kilometers
Sundsvall - Ostersund - Grong - Harran
Getankte diesel dag 3+4 310 liter
Getankte diesel totaal 402 liter
Warme prak pieper, bloemkool, schnitzel met mosterdsaus

(advertentie)
Actueel...
19-04-2024 Stoommachinemuseum meimaand onder stoom
19-04-2024 Inschrijving tijdelijke spoedzoekerswoningen aan de Hoornseweg in Middenmeer
19-04-2024 Cryptobezit kinderen kan gevolgen hebben voor de belastingaangifte van het kind of zijn ouders
19-04-2024 Bloemendagen app
18-04-2024 Hippo Feesten 2024
18-04-2024 Koningsdag 2024
17-04-2024 Tussen Kunst en Kidz, hét creatieve doe-evenement in de meivakantie
17-04-2024 Stichting TechValley en Rabobank versterken samen de maakindustrie in Noord-Holland