8 VAN 10 ONGEVALLEN DOOR ONVOLDOENDE AFSTAND
Uitgegeven op 31-12-2003 om 00:57  |  link  |  bewaar  |  print

Amsterdam - 8 van de 10 vuurwerkongevallen veroorzaakt door onvoldoende afstand houden. Nieuwe vuurwerkcampagne van start! Nieuwe campagne richt zich op: omstanders, afstand houden, toezicht op jonge kinderen en overlast.
Het aantal ongevalslachtoffers door consumentenvuurwerk is de afgelopen 2 jaren fors gedaald. De ziekenhuizen behandelden de laatste jaarwisseling het laagste aantal slachtoffers in de afgelopen 10 jaar, namelijk 760 behandelingen op Spoedeisende Hulpafdelingen. Het gemiddelde in de 10 jaren er voor bedroeg 1.300 behandelingen. De meeste ongevallen worden veroorzaakt door onvoorzichtig omgaan met 'gewoon' consumentenvuurwerk.

De nieuwe campagne richt zich primair op de belangrijkste ongevalsoorzaken: 1. Onvoldoende afstand houden. 2. Omstanders (geraakt worden door vuurwerk van een ander). 3. Onvoldoende toezicht op jonge kinderen.

Jaarlijks wordt een grote groep kinderen en jongeren door de politie naar Halt verwezen in verband met een gepleegd vuurwerkdelict. De laatste jaarwisseling waren dit er ruim 2700. Om dit te voorkomen en jongeren te wijzen op de gevolgen van het onverantwoord omgaan met vuurwerk, worden door Halt op grote schaal schoolvoorlichtingen gegeven.

Ook dit jaar voeren Consument en Veiligheid en Halt Nederland de campagne samen uit. De samenwerking garandeert een aanpak die veiligheid en het voorkomen van overlast door vuurwerk combineert. De vuurwerkcampagne is dit jaar opnieuw ontwikkeld door TBWANeboko Campaign.

De campagne volgt de succesvolle formule van vorig jaar (zand in de fles, vuurwerk in de capuchon en weigeraars afsteken). De slogan 'Je bent een Rund als je met Vuurwerk stunt' is door Consument en Veiligheid vorig jaar verruilt voor de slogan 'Laat je niet verrassen'.

De verklaring hiervoor is dat de meeste vuurwerkongevallen niet gebeuren (door stunten) met illegaal verkregen vuurwerk, maar wel door fouten bij het afsteken van 'gewoon' consumentenvuurwerk. Bovendien bleek uit onderzoek onder jongeren, dat zij onvoldoende de ernst van het gevaar van vuurwerk onderkenden bij het zien van zeer ernstig letsel en ernstige handicaps als gevolg van vuurwerkongevallen. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat jongeren 'gewoon' consumentenvuurwerk absoluut niet gevaarlijk vinden.

Massamediale voorlichtingscampagne "Laat je niet verrassen"


Voor de nieuwe vuurwerkcampagne worden 3 televisiecommercials uitgezonden. Deze zijn te zien vanaf 8 december tot 2 januari op alle zenders en rond programma's waar jongeren veelvuldig naar kijken. Meer informatie over het veilig afsteken van vuurwerk is te vinden op VEILIGHEID.NL

Meer dan 700.000 jongeren in groep 7 en 8 van het basisonderwijs en klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs worden in een voorlichtingsles geconfronteerd met de gevolgen van het onverantwoordelijk omgaan met vuurwerk. Op verzoek van de Halt-bureaus ontwikkelt Halt Nederland jaarlijks nieuw voorlichtingsmateriaal. Dit jaar bestaat het materiaal uit flyers, lesboekjes, posters en een lesbrief voor voorlichters.

Schoonmaakactie Zwerfvuurwerk op 1 Januari. Samen met gemeenten wordt de Schoonmaakactie Zwerfvuurwerk uitgevoerd. De actie houdt in dat gemeenten in de Nieuwjaarsnacht en vroeg in de ochtend veegwagens laten uitrukken om de straten vuurwerkvrij en schoon te maken. Voor de actie zijn dit jaar een poster en een flyer ontwikkeld die gemeenten kunnen gebruiken om burgers te vragen mee te helpen vuurwerkrestanten op te ruimen.

Voorlichting op vuurwerkverkooppunten


Consument en Veiligheid geeft dit jaar met de firma Schuurmans, marktleider op het gebied van consumentenvuurwerk, voorlichting op de vuurwerkverkooppunten. Men krijgt het vuurwerk mee in een tas die volstaat met tips over het veilig gebruik van vuurwerk. U herkent de verkooppunten die meedoen aan de campagne aan een sticker met het logo van Consument en Veiligheid op het raam.

Voorlichting en controle door Brandweer


Naast de andere activiteiten, zal dit jaar ook de brandweer intensief meewerken aan de campagne, onder meer via het extra controleren van de verkooppunten van vuurwerk.
(advertentie)
Gezellig tot in de late uurtjes!
(advertentie)
Occasions
Toyota Verso 1.8 Dynamic
€ 23.745,-

Te koop VW Golf Automaat
€ 13.990,-

Algemeen nieuws:
Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
Winter 1917 - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...