LADA legt uitUitgegeven op 08-07-2012 om 21:46 |
link |
bewaar |
printHOLLANDS KROON - Democratie Anders ; wat bedoelen we er mee? De burgers zijn over het algemeen tevreden met de democratie, maar ze zijn vaak niet tevreden over de manier waarop de democratie vorm krijgt. Grote groe¬pen burgers voelen zich niet gehoord en niet gerepresenteerd, en dreigen daar¬door af te haken. Verkiezingsopkomsten van slecht iets meer dan 50% is daar een uiting van. Een probleem dat zich overigens niet alleen in Nederland voor¬doet, maar ook in andere democratieën.
Hoe komt dat?
Gekozen gemeenteraadsleden vinden vaak dat zij na de verkiezingen vrij man¬daat hebben voor hun beslissingen, vaak nog aangemoedigd door de partijdisci¬pline. Heb maar eens het lef om anders te stemmen dan de fractievoorzitter. Bestuurders hebben meestal de neiging om uitsluitend af te gaan op een meer¬derheid in de gemeenteraad om een besluit te verkrijgen.
Burgers zijn dank zij de moderne communicatiemiddelen veel beter geïnformeerd dan in het verleden het geval was. Het komt er dus op neer dat burgers eens per vier jaar de kans krijgen om hun me¬ning te verkondigen.
In de relatief kleine gemeenten die er vroeger waren werkte dit systeem nog wel redelijk , omdat de afstand van de burger tot de bestuurders en de gemeente¬raad erg kort was. Bij de toenemende omvang van de gemeenten en ook de toe¬nemende verscheidenheid van bewoners zullen de bestuurders en ook de ge¬meenteraadsleden anders om moeten gaan met het betrekken van de burgers bij alle belangrijke beslissingen.
Betrokken burgers zijn belangrijk voor een levende democratie. Ze houden ge¬meenteraadsleden en bestuurders scherp en spelen een belangrijke rol in de in¬kleuring van de buurt en de gemeente. Ze verschaffen het draagvlak voor het uit¬voeren van beleid, vullen het in door hun alledaagse handelen, en zorgen voor maatschappelijke vernieuwing door het inbrengen van ideeën en onderwerpen. Burgers moeten echter wel betrokken kunnen en willen zijn.
Het sleutelwoord hierbij is “vertrouwen”. Vertrouwen van de burgers in de be¬stuurders en vertrouwen van de beleidsmakers in de burgers. Dit vertrouwen komt niet vanzelf maar moet verdient worden.
Hoe kunnen burgers beter betrokken worden
Burgers hebben uiteenlopende behoeften en kwaliteiten. Als daar onvoldoende rekening mee wordt gehouden, zullen (te) velen afhaken. Burgers kunnen en moeten om verschillende redenen worden uitgedaagd . Burgers beschikken ook over verschillende kwaliteiten om de uitdagingen op te pakken. Maar al te vaak zien we dat bestuurders externe bureaus inhuren om beslissin¬gen te onderbouwen in plaats van in gesprek te gaan met lokale mensen.
Betrek de burgers beter bij belangrijke beleidsbeslissingen, zoals voorgenomen fusies, grootschalige infrastructuur zoals bijv het trafostation ‘t Veld, veiligheid, etc. Laat over lokale zaken vooral ook de lokale bevolking meebeslissen.
Re¬cent voorbeeld is de voorgenomen beslissing over het trafostation in ’t Veld. Vooraf praten met betrokken burgers had een hoop commotie bespaard. Hetzelfde geldt voor de fusiediscussie in Niedorp. Ander voorbeeld is het bouwplan aan de Wallerweg in Breezand. Buurtbewoners zijn niet tegen de plannen, alleen in een andere uitvoering dan het gepresenteer¬de. Waarom niet naar hen geluisterd om met een aangepast plan te komen dat draagvlak heeft?
Nu zien we het weer fout gaan bij de voordracht van de burgemeester. Waarom geen openbare sollicitatieprocedure waarna de burger kan kiezen?
Geef ruimte voor maatschappelijke initiatieven.
Dit betekent dus dat gemeen¬te stimuleert en de faciliteiten biedt voor initiatieven van (groepen van ) burgers binnen de eerder vastgesteld beleidsruimte. Hierbij denken we aan een breed scala van initiatieven op gebied van sport, zorg, welzijn, recreatie, cultuur.