Glaasje op, stuur op slot! Uitgegeven op 22-06-2012 om 09:49 |
link |
bewaar |
printHOLLANDS KROON - Sinds december vorig jaar staat notoire drankrijders een nieuwe en nogal ingrijpende maatregel te wachten: het alcoholslotprogramma (ASP). Inmiddels rijden er 436 auto’s in Nederland rond met een alcoholslot en zijn er inmiddels ruim tweeduizend opgelegd door het CBR.
Het alcoholslot is een extra middel in de strijd van politie en justitie tegen drankrijders. “Aanrijdingen waarbij drank in het spel is leveren de zwaarste ongevallen op.”, aldus Nico Schaper, chef Verkeershandhavingsteam in Noord-Holland Noord. Volgens schattingen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zullen er door het ASP jaarlijks 5 tot 6 minder verkeersdoden vallen en vijftig tot zestig minder (zwaar)gewonden.
Blazen en starten
Hoe werkt het? Het alcoholslot is een ingebouwd apparaatje dat als een startonderbreker werkt. Voor hij wegrijdt moet de bestuurder eerst blazen. Bij een promillage van meer dan 0,2 ‰ start de wagen niet. Tijdens de rit vraagt het apparaat nog een aantal keren om een herhaling van de blaastest. Deelnemers moeten de geregistreerde gegevens om de 46 dagen laten uitlezen bij een uitleesstation. Daarna analyseert het CBR de data. Houdt de deelnemer zich aan de spelregels, dan hoeft hij het slot minder vaak uit te laten lezen. Zo niet: dan wordt er weer vaker uitgelezen.
Dure grap
Het alcoholslotprogramma heeft voor deelnemers meer om het lijf dan alleen blazen voor vertrek. Om te beginnen komen de kosten van het inbouwen geheel voor eigen rekening. Ook het speciale begeleidingsprogramma, bestaande uit een aantal groepssessies en adviezen over de persoonlijke aanpak van het drankprobleem, moeten deelnemers uit eigen zak betalen. Al met al een aardig dure grap. Schaper: “Deelnemers moeten ook een nieuw rijbewijs (met code 103) aanvragen. Als we de houder van zo’n rijbewijs in een auto zonder slot zien rijden, dan wordt het ASP stop gezet en het rijbewijs ongeldig verklaard. Die persoon kan zich dan nog een keer aanmelden voor het ASP maar moet wel weer helemaal opnieuw beginnen”.
Hardnekkige drankrijders
“Uit onze controles blijkt dat in Noord-Holland Noord twee á drie op de honderd bestuurders met een slok op achter het stuur zit,” vervolgt Schaper. “Sommigen hebben een paar glazen teveel op en komen er van af met ‘slechts’ een boete. Als het tenminste de eerste keer is dat ze worden aangehouden... Anderen hebben zó veel gedronken dat ze bijna niet meer op hun benen kunnen staan.” Het alcoholslot is vooral voor deze laatste categorie bedoeld. Je komt dus niet zomaar in aanmerking. “Pas wanneer je meer dan tweeënhalf keer de alcohollimiet hebt overschreden of al vaker de fout in gegaan bent, melden wij je aan bij het CBR. Als je het mij persoonlijk vraagt zouden mensen die geregeld met een stuk in hun kraag achter het stuur kruipen helemaal niet meer mogen rijden zolang ze niet van de drank af kunnen blijven. Maar uit onderzoek komt naar voren dat een alcoholslot beter is voor de verkeersveiligheid dan een totaal rijverbod. De toekomst zal het leren. “
Wist u dat …
de kosten voor het ASP in totaal ongeveer 4.000 euro bedragen? Dit is inclusief een motivatieprogramma, het inbouwen en het leasen van het alcoholslot.
¬… je met een alcoholslot alleen in een personenauto mag rijden? Eventuele andere rijbewijzen (motor, vrachtwagen etc.) krijgt een deelnemer pas terug als hij ten minste twee jaar met het alcoholslot heeft gereden.
… het alcoholslotprogramma slechts één van de maatregelen is die het CBR kan opleggen? Andere maatregelen zijn bijvoorbeeld de EMA of LEMA cursus: (Lichte) Educatieve Maatregel Alcohol in het verkeer.
... de politie in Noord-Holland Noord iedere maand enkele tientallen drankrijders bij het CBR aanmeldt?
Voor meer informatie over het (rijden met) alcoholslot: www.cbr.nl
Actuele dossiers
Geen dossiers aanwezig
landelijke dossiers
Geen dossiers aanwezig