Vispromotiefonds
Uitgegeven op 28-03-2012 om 01:06  |  link  |  bewaar  |  print

DEN OEVER - Ingezonden mededeling.

"Woord vooraf: vissers weten alles van vis, van vangstmethoden, van bereiden en verkopen. Dat is hun vak. Tegelijk zijn ze minder bekend met, simpel gezegd, reclamemaken. Hoe doe je dat? Ook bij het bestuur van het Vispromotiefonds zou enige versterking van deskundigheid in dezen niet misstaan. Maar goed: zij organiseert een bijeenkomst en nodigt de Texelse ideeënman Jacco slow food Dros uit. Goede keus. Weliswaar komt hij met een 40-jaar oud verhaal over marketingcommunicatie maar het is nog steeds razend actueel en met verve gebracht: over merkidentiteit en onderscheidend vermogen. En het aardige is: hij is zelf het levende bewijs van zijn stelling. Hij gebruikt in zijn logo een ladder (kun je iets verder kijken dan een ander) en zijn bedrijfsnaam Hollands Hooggebergte is een vondst (hij woont op de Hoge Berg van Texel). De combinatie is briljant. En hij heeft een staat van dienst. Met zo'n man wil ik wel “Den Oever en Wieringen verkopen”. Daarna introduceert de voorzitter: Frans uit Enkhuizen. Enkhûuze om het sfeertje scheppen. Hij begint met opzichtig geschmier (“voorzitter wat was je verbaasd hè over hoe goed ik Wieringen kon promoten”), vervolgens wordt de vispresentatie van AH (!) weggezet als onaantrekkelijk, voorbeeld: de paling is met vies varkensvet verpakt, (consumenten kennen kennelijk niet de weg naar de vishandelaar en de visstal op de markt). Tenslotte is hij heel stellig: reclamebureaus uit Amsterdam verkopen slechts lucht. Geen sterk begin. Frans vertegenwoordigt namelijk een reclamebureau van buiten de hoofdstad en ja, dan moet je wat. Het concept (reclame-idee) dat hij presenteert, ziet er op het eerste gezicht aantrekkelijk uit, juist door de eenvoud. Visserman aan het werk, kijkt je olijk aan, fris geschoren, toont zijn vangst. Maar: het is een exacte kopie van de nu lopende campagne van het Productschap Vis: “De mannen van de Zee”. Zelfde concept. Eerlijke vissermannen aan het werk. Alle vissermannen van Nederland zijn eerlijk. Frans wist van niets. Ooit Visserijnieuws ingekeken? Ooit vrijdagmiddag hier op de kade gestaan om te zien hoe een “eerlijke, stoere, zoals-ie-is visserman er werkelijk uitziet? De indruk ontstaat dat er weinig serieus vooronderzoek is gepleegd. Het voorstel “De vangst van..naam invullen” is niet uniek maar juist generiek. In de bestaande fotografie is snel een WR kotter gemonteerd. Klaar. Maar is die is direct vervangbaar door een Volendammer, Texelaar of een uit Breskens. “De vangst van...EN ..naam invullen”. Hoppa. Niet onderscheidend. Wel goed verkoopbaar want iedere visser die zichzelf professioneel gefotografeerd terugziet, vindt de campagne super. Maar dat kan nooit een criterium zijn. Overigens had ik zijn plaats voor deze presentatie zelf een paar Wieringer vissers gefotografeerd. We zagen nu andere vissers afgebeeld. En nog wel heel professioneel. Het het zag er niet uit als materiaal dat je bij een fotobank huurt (stock-fotografie). Vraagteken. Dan denk je ook, waarom belt het bestuur niet even het Productschap, wie ''Mannen van de Zee'' gemaakt heeft. Scheelt tijd en vooral geld. Nu de positieve kant die al het voorgaande bijna doet vergeten: waarschijnlijk in zijn onschuld noemde hij Wieringen 5/6 keer spontaan een eiland. Hulde! En hij had, net als ik (oud-Enkhuizenaar) steeds hetzelfde ervaren bij het passeren van Wieringen: “altijd gedacht dat het de Wieringermeer was”. Daar zit 'm de kneep. Dit misverstand is overigens hardnekkig en wordt even hardnekkig ontkent door de Wieringen-op-de-kaart-zetters (over welke kaart hebben we het eigenlijk?) In het “Franse” voorstel praten we alleen over Vis. Den Oever. Wieringen. Eiland volgt vanzelf. PRIMA! Dat is werkelijk grote winst. Duidelijkheid. Verse Vis uit Den Oever wordt de ingang tot heel Wieringen. In tegenstelling tot de aanpak van de VVV (en andere goedwillenden) die maar steeds ALLES tegelijk willen communiceren. Wat nooit zal lukken. Dus ik ben zeer benieuwd naar het vervolg dat dan wél onderscheidend is. Als dat er komt. Uitgaande van een eenvoudige communicatiedoelstelling: Verse vis komt uit Den Oever omdat Den Oever dé plaats is van de verse vis. Punt.

Ewald Buisman".
(advertentie)
Actueel...
18-04-2024 Hollands Kroon heeft nu ook een kinderburgemeester
18-04-2024 Kerknieuws
18-04-2024 Bloemendagen Anna Paulowna 20 tot en met 24 april
18-04-2024 Informatieavond mogelijke opvang asielzoekers Wieringerwerf
18-04-2024 Kazemattenmuseum doet mee aan het Verdedigingserfgoed weekend
18-04-2024 Still Be Loved
18-04-2024 Hippo Feesten 2024
18-04-2024 Koningsdag 2024
17-04-2024 Tussen Kunst en Kidz, hét creatieve doe-evenement in de meivakantie
17-04-2024 Stichting TechValley en Rabobank versterken samen de maakindustrie in Noord-Holland
17-04-2024 Brunel Solar Team bezocht Wiringherlant
17-04-2024 Cursistenexpositie in De Keesschuur
17-04-2024 Schildercursus in de Cultuurschuur
17-04-2024 Vragen aan het gemeentebestuur van Hollands Kroon
17-04-2024 Zondag 21 april open dag bij Boel-Skik’92
17-04-2024 Petra zingt op Koningsdag bij café Waddenzee
17-04-2024 28 april lezing in de Cultuurschuur
17-04-2024 Wieringse ook dit jaar met gedicht in Poldertuin
17-04-2024 Rondje om
17-04-2024 Verjaardagsbomen opgefleurd
17-04-2024 Meivakantie in Kasteel Radboud
17-04-2024 Sloepzeilen voor mensen met een beperking op het Amstelmeer
17-04-2024 Extra subsidie beschikbaar voor gratis duurzaamheidsadvies dorpshuizen
17-04-2024 Gemeenteraad te gast in Wieringerwerf, volgende halte is Slootdorp
17-04-2024 LADA komt met politieke vragen n.a.v. ontwikkelingen wonen in De Harmonie
17-04-2024 Dankbetuiging de heer Van der Poel
17-04-2024 Uitslagen Dartclub Wieringen
16-04-2024 Gezocht
16-04-2024 Start sloop Henricus school en judogebouw
16-04-2024 Dodelijk slachtoffer bij ongeval op Afsluitdijk Den Oever
(advertentie)
Occasions
Toyota Corolla Cross 2.0 High Power Hybrid Team D full options
€ 45.250,-

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive
€ 25.445,-

Algemeen nieuws: