Hollands glorie in Hollands KroonUitgegeven op 31-01-2012 om 00:34 |
link |
bewaar |
printHIPPOLYTUSHOEF - De donkere dagen beginnen weer de lengen. Het voorjaar komt er aan en de Wereldwinkel komt met een nieuwe actie. Het thema luidt “Hollands Glorie”.
De Hollanders varen al sinds de Gouden Eeuw de wereld rond. Niet alleen jongeren reizen veel, ook ouderen trekken er op uit. Zij komen van alles tegen. Wat dacht je van stroopwafels met rietsuiker uit Paraguay en honing uit Nicaragua. Chocolademelk met cacao uit Ghana. Tulpenvazen uit Thailand. En gelukspoppetjes uit Brazilië in Delfts blauwe kleertjes!
Je kookt tegenwoordig oma’s stoofpot in een tajine en je kruipt bij de kachel met je Thaise mok van onmiskenbaar Hollands design van Piet Hein Eek. Inmiddels zijn er aardig wat culturen gemixt. En liggen onze oer-Hollandse product en in een wereldse uitvoering in de schappen van de Wereldwinkel.
Tulpen uit Vietnam
Oud Hollands aardewerk in modern Vietnamees design. Zoiets vind je echt alleen bij de Wereldwinkel! Tulpenvazen werden beroemd in de zeventiende eeuw: excentrieke, kunstige creaties met aparte tuitjes voor elke bloem. De trend werd gezet door Delfts Blauw, hoogwaardig aardewerk naar Chinees voorbeeld. De vaas heeft de eeuwen overleefd. De Vietnamese pottenbakkers van Mai Vietnamese Handicrafts gaven samen met de ontwerpers van Fair Trade Original de vaas een modern gezicht. De tulpenvaas in zijn meest pure vorm. Er werken inmiddels 300 mensen bij Mai Handicrafts, bij grote orders soms wel 1.300! Het bedrijf stort 30% van haar winst in een fonds voor studiebeurzen en leningen.
Dan de aktie, die luidt “zoek het gelukspoppetje op de poster”. Klanten kunnen een pakket winnen met o.a. koffie, cacao, stroopwafels etc., als zij het gelukspoppetje op de poster kunnen vinden. Vul het antwoordformulier in en maak kans op een pakketje “Lekker Koffieleuten”.
Fairtrade
De Wereldwinkel is dé fairtrade cadeauwinkel van Nederland. Met de verkoop van fairtrade producten investeert de Wereldwinkel in een leefbare wereld voor iedereen. Elk product uit het assortiment is met zorg en volgens fairtrade criteria geproduceerd en ingekocht. Ondernemers in ontwikkelingslanden krijgen op deze manier toegang tot de Europese markt en daarmee de kans een beter bestaan op te bouwen. De 12.500 vrijwilligers in 375 Wereldwinkels maken hiermee duidelijk dat het in de wereld ook anders kan. Dat armoede wél bestreden kan worden. Koop je een cadeau in één van deze winkels, dan draag je daaraan bij.