Bouw wielerbaan in Hippolytushoef
In mei 1935 is de baan klaar voor het aanbrengen van de betonnen toplaag. Omdat de baan vrij kort is zijn de bochten steil, de hellingshoek is 45°. Wanneer de baan officieel in gebruik wordt genomen op 23 juni 1935 is Wieringen een belangrijke attractie rijker. De N.V. Wielerbaan Wieringen is en blijft een echte familiezaak. Eigenaar is Okko Bosker, zoon Jan Jannes is voorzitter van de wielerclub en als zodanig verantwoordelijk voor de wedstrijden en Okko's broer Cor is spreekstalmeester. Er worden behoorlijk wat wedstrijden gereden met rijders uit het hele land. Maar na een paar jaar komt er een abrupt einde aan de glorietijd van de wielerbaan.
In 1939 wordt het leger gemobiliseerd en het jaar erop wordt Nederland de tweede wereldoorlog in gesleurd door de Duitse bezetting. Na verloop van tijd probeert men zo goed en zo kwaad als het gaat de draad weer op te pakken. Er worden weer wedstrijden georganiseerd. Okko Bosker is ondertussen overleden en zijn zoon heeft de wielerbaan geërfd.
Als de oorlog voorbij is begint de wederopbouw. Voor baanwielrennen is niet zo veel belangstelling meer als voor de oorlog en na een paar jaar voortmodderen gooit J.J. Bosker het bijltje er bij neer. In 1947 zijn de laatste wedstrijden en in 1950 wordt de wielerbaan gesloopt. De NV die de Wielerbaan beheert wordt het jaar erop ontbonden. Ondertussen is het terrein door de gemeente overgenomen die er de ULO-VGLO school bouwt (later MAVO Wieringen en tegenwoordig dependance van RSG Wiringherlant).
Met dank aan Jan Simon Hoogschagen, www.inpagowirense.nl.

Occasions
Toyota Verso 1.8 VVTi Dynamic
€ 7.445,-

Te koop Peugeot 107 bouwjaar 2013 3 drs
€ 5.250,-

Algemeen nieuws:
Algemeen internetnieuws:
Algemeen wetenschapsnieuws:
Wieringer historie:
Wielrenners doen Wieringen aan - Klik op de foto voor een grotere versie en meer informatie...